جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 945750
۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
مسیر تطهیر

حوزه/ اولین جلسه از سلسله مباحث «مسیرتطهیر» با موضوع «اثبات ولایت و امامت حضرت علی (ع) از منابع اهل سنت» برگزار شد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی، عضو هیئت مدیره بنیاد بین المللی غدیر، در سلسله مباحث مسیر تطهیر که با موضوع اثبات ولایت و امامت حضرت علی (ع) از منابع اهل سنت که به همت معاونت فرهنگی مدرسه علمیه حضرت آمنه(س) برگزار شد، با اشاره به اینکه درکتب اهل سنت نیز به اهمیت امر ولایت و امامت اشاره شده است، عنوان کرد: پادشاه و رئیس جمهور هرکشور نمی تواند، امام هر کشور قلمداد شود؛ زیرا در روایات بیان شده در هر عصری یک امام معصوم باید برای مسلمانان باشد.

وی با بیان اینکه سوره مائده تاکیدی بر اهمیت امامت است که عدم ابلاغ آن در حد ناتمام ماندن رسالت دانسته می‌شود، اظهار کرد: باتوجه به کتب کلامی، زمان آغاز اعلام ولایت امیرالمومنین(ع) مهمانی دعوت همگانی و آخرین اعلام آن نیز ماجرای غدیر است.

وی افزود: در روایات بیان شده که پیامبر(ص) به امر فرشته وحی از پیامبران پیشین می‌پرسد که هدف از رسالتشان چه بوده است؟ و همه پاسخ دادند، ولایت تو و علی بن ابیطالب(ص). که این امر نشان می‌دهد که سابقه ولایت امیرالمومنین(ع) به عالم دیگری برمی گردد.

عضو هیئت مدیره بنیاد بین المللی غدیر در رابطه با اثبات ولایت حضرت علی (علیه السلام) اظهار کرد: بررسی سه آیه سه، ۶۷ و۵۵ سوره مائده نشان دهنده قرآنی بودن ولایت حضرت علی(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی با اشاره به اینکه واجبات الهی دانه های تسبیح هستند و ولایت حضرت علی(ع) نخ تسبیح است و اگر نخ تسبیح نباشد دانه ها قابل استفاده نیستند، بیان کرد: اگر این مسائل در روح و روان بچه ها ثبت شود در بزرگسالی در برابر حریف ها حفظ خواهند بود.

استاد حوزه علمیه قم، با بیان اینکه آیه ﴿إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ﴾ دلالت بر امامت حضرت علی(ع) دارد، تصریح کرد: در این آیه  کلمه ولی به خداوند، رسول اکرم و حضرت علی(ع) یکسان نسبت داده شده است واگر این ولایت ها متفاوت بود کلمه ولی باید مجددا تکرار می شد.

 وی ادامه داد: در آیه (یأَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنزِلَ إِلَیک مِن رَّبِّک وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رسالته) سوره مائده نیز بیان می‌شود که امروز دین شما را کامل کردم که در کتب اهل سنت نیز نقل شده است که پیامبر حضرت علی(ع) را به عنوان ولی و مولای بعد ازخود معرفی کرده است و اگر کلمه ولی در این جا به معنای دوست بود نیاز به تبریک نداشت پس مفهوم ولی در اینجا ولی امر بودن است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی در اثبات ولایت و امامت حضرت علی(ع) در روایات بیان کرد: در روایت(اَخِی وَ وَصِیی وَ خَلِیفَتِی فِیکُمْ) که از لحاظ سندی نیز صحیح است بیان شده که هر پیامبری و وصی و جانشین ای دارد و وصی من(پیامبر) نیز حضرت علی(علیه السلام) است.

وی افزود: در حدیث (انت ولی کل مومن بعدی و مومنه) به ولایت امیرالمومنین(ع) اشاره دارد که کلمه ولی شامل حاکم، خلیفه و امام می شود همچنین کلمه ولی فقیه زمانی استفاده می شود که حکومت ولی در قلوب مردم نیز وجود داشته باشد.

عضو هیئت مدیره بنیاد بین المللی غدیر ادامه داد: در حدیث (انت خلیفتی فی کل مومن بعدی) ابن ابی عاصم در کتاب السنه بیان می کند که پیامبر فرمودند، حضرت علی(ع) خلیفه و جانشین بعد از من برای همه مومنین است در رابطه با روایت (انت امام کل مومن و مومنه) نیز در کتاب مستدرک درباره امامت حضرت علی (ع) گفته شده است.

وی با اشاره به اینکه ابن تیمیه درباره این روایات می گوید امام همه مردم نیست و امام متقین است؛ که در پاسخ باید گفت در قرآن نیز بیان شده که هدی المتقین، خاطرنشان کرد: امامت و ولایت امیرالمومنین با این سه آیه وچهار روایت از طریق منابع اهل سنت اثبات می شود.

۶۲\۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha