پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مسلمانان تاریخ ارمنی را در کلیسای سابق حفظ می‌کنند

حوزه/ نمازگزاران مسلمان در دهکده سهمیران در شرق ترکیه می‌گویند برای حفظ تاریخچه ، نمادهای ارمنی را بر دیوار مسجد که سابقا کلیسا بوده حفظ خواهند کرد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از rudaw، نمازگزاران مسلمان در دهکده کوهستانی سهمیران (به زبان ترکی تکمسه) در استان بیتلیس در شرق ترکیه، اعلام کردند که تاریخچه مسیحیان ارمنی را در کلیسای سابق که اکنون به مسجد تغییر کاربری داده است، حفظ خواهند کرد.

مسجد آنها بی نظیر است. این بنا به عنوان کلیسایی به نام ایاصوفیه ، حدود ۱۵۰۰ سال پیش ساخته شد و در دهه ۱۹۳۰ پس از ترک ساکنان ارمنی روستا ، به مسجد تبدیل شد. نمازگزاران مسلمان یادبودهای این کلیسا را ​​به احترام تاریخ روستا نگه می‌دارند.

ماهیر آخان سردار روستا گفت: نام روستای ما سهمیران است. ارمنیانی که از اینجا رفته‌اند اکنون نام روستای خود را به همین نام در ارمنستان گذاشته‌اند. این روستا از مدت‌ها قبل وجود داشته است. طبق گفته نیاکان ما ارمنی‌ها کلیسایی تأسیس کرده بودند. که این کلیسا بعدها توسط شکارچیان گنج آسیب دید ، بنابراین ما آن را به یک مسجد تبدیل کردیم. ما نمی‌توانیم آن را با ده مسجد عوض کنیم.

به گفته نمازگزاران، نمادهای مسیحی هنوز بر روی دیوارها دیده می‌شود و آن‌ها قصد دارند تاریخ روستا را حفظ کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای حفظ تاریخ ساختمان، ما نمادها را نگه داشته‌ایم. وقتی کسی اینجا بنشیند، از تاریخ خود مطلع خواهد شد - که افراد دیگری در اینجا زندگی می‌کردند و آنها مسیحی بودند. بنابراین، آنها را نگه داشته‌ایم. این خیلی روی ما تأثیر نمی‌گذارد. این تاریخ و یادگار است. چنین مواردی تأثیری در اسلام ندارد. اسلام می‌خواهد ما یک قلب پاک داشته باشیم.

طبق نظرسنجی رسمی سال ۲۰۲۰ ، درحال حاضر تقریباً ۵۰۰ نفر در این منطقه کوهستانی زندگی می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha