پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
فضای مجازی

حوزه/ مدرس و پژوهشگر سواد رسانه گفت: ای کاش آقایان مسئول، در مدیریت فضای مجازی، غرب‌گرا باشند تا حداقل شاهد تحولی در این عرصه باشیم.

معصومه نصیری در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری حوزه، اظهار داشت: چندی پیش، بی بی سی اعلام داشت که با تولید انیمیشن‌های انگلیسی به دنبال پایان دادن به سلطه کارتون‌های ایالات متحده است تا بینندگان دیزنی و نتفلیکس را به خود جلب کند و در همین باره مدیر آموزش کودکان بی‌بی‌سی گفته بود که کارتون‌های آمریکایی، فرهنگ انگلیس را هدف قرار داده و مانع از دریافت فرهنگ انگلیسی توسط کودکان می‌شوند که این بسیار خطرناک است و باید متوقف شود.

وی افزود: به هر حال باید توجه داشته باشیم که همه کشورها در برابر دفاع از فرهنگ خود حساس هستند و عوامل مخرب را به حداقل می‌رسانند، حتی کشورهایی مثل انگلیس که به هر حال قرابت های بسیاری با آمریکا دارند نیز چنین هستند.

نصیری در ادامه با اشاره به حاشیه های انتشار کلیپ موسیقی یک خواننده مبتذل گفت: اگر این حساسیت های فرهنگی و دغدغه ها به معنای واقعی کلمه در جامعه ما وجود داشته باشد، در آن صورت دیگر یک خواننده درجه چندم نمی‌تواند مختصات فکری و فرهنگی و نهادی یک کشور را به چالش بکشد و بشود موضوع اول پلتفرم‌ها.

کارشناس و تحلیلگر رسانه همچنین تأکید کرد: صیانت از فرهنگ و اخلاق اجتماعی برای همه اقشار، قبل از حمله ویروس ضد فرهنگ باید مورد برنامه‌ریزی قرار گیرد، چه آن که بعد از سیل فقط می‌توان خسارات و تلفات را شمرد و بر این اساس، علاج واقعه بعد از وقوع، غیرمسئولانه ترین رفتار مدیریت فرهنگی است، تازه اگر علاجی هم صورت بگیرد.

وی با طرح این پرسش که چه کسانی باید برای اقدامات پیشینی صیانتی در فضای مجازی برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کنند، ابراز داشت: به راستی آیا می‌توان از مدیرانی که مسئول صیانت از کاربران هستند و باید طراح یا مجری اسناد مرتبط در این زمینه باشند، اما خود به اپوزیسیون این اسناد تبدیل شده‌اند، توقع داشت ساده‌انگارانه و سرسری از این موضوعات عبور نکنند!؟ در شرایطی که مجری، خود اپوزیسیون شده، والدین وظیفه سنگینی بر عهده دارند.

نصیری همچنین با تأکید بر اهمیت و ضرورت تربیت رسانه‌ای از مسیر ارتقای مهارت‌های سواد رسانه‌ای و درونی سازی برخی اصول به واسطه آموزش گفت: از سوی دیگر باید توجه داشت که تنها ابراز نگرانی، آن‌هم بعد از وقوع مساله، نه‌تنها راهکار هوشمندانه نیست بلکه گاهی کمک به دیده شدن محتوای منتشره باهدف مهندسی فرهنگی و مهندسی ذائقه است.

وی اضافه کرد: یادمان نرود که برخی تغییرات بنیادین فرهنگی با عادی‌سازی و بازخوردگیری اجتماعی و البته سرگرم سازی رخ می‌دهد.

مدرس و پژوهشگر سواد رسانه همچنین بیان داشت: استنلی کوهن از جمله کسانی است که بر روی  مساله هراس اخلاقی در بریتانیا تحقیقاتی را انجام داده است. او می‌گوید ممکن است در دوره‌هایی خاص به علت ظهور یک وضعیت فرد یا گروهی از افراد که جامعه آن را تهدیدی برای ارزش‌ها و منافع اجتماعی تلقی کرده و رسانه‌های گروهی نیز ماهیت آن را به‌گونه‌ای خاص و کلیشه‌ای ارائه می‌کنند، جامعه دچار هراس اخلاقی شود، اما پس از بروز یک هراس در جامعه یک فرهنگ کنترل اجتماعی برای مهار این بحران به وجود می‌آید ولی در عین حال، به‌طور تناقض‌آمیزی باعث گسترش پدیده‌ی مزبور می‌شود.

وی افزود: به اعتقاد کوهن این حرکت رسانه‌ها و نهادهای کنترل اجتماعی به‌جای سرکوب پدیده باعث ترویج و تقویت آن می‌گردد، لذا وی معتقد است که در فهم پدیده‌هایی این‌چنین تنها نباید به اصل پدیده توجه شود بلکه واکنش جامعه نسبت به آن بررسی گردد.

نصیری همچنین تأکید کرد: امروز زمان مطالبه گری جدی از سوی جامعه، نخبگان و دلسوزان است که برای ساماندهی وضعیت موجود فضای مجازی اقدامی صورت گیرد، چه آن که با ابراز نگرانی صرف، مشکلی حل نخواهد شد و مساله مهم تر از فلان بازیگر یا خواننده و غیره، مساله انفعال و بی‌برنامگی زجرآور ما است.

وی در خاتمه گفت: ای کاش آقایان مسئول در مدیریت فضای مجازی غرب‌گرا باشند و دست کم، نگاهی به نحوه مدیریت، صیانت و قوانین سایر کشورها در این زمینه بیندازند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha