پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 947862
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
سیروس همتی

حوزه/ یک بازیگر گفت: متاسفانه مدیران رسانه به آیین‌ها و مناسک مذهبی در کارهای نمایشی توجه لازم را ندارند، هرچند در یک دهه اخیر وضعیت بهتر شده است.

سیروس همتی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو یا خبرگزاری حوزه، درباره جایگاه آیین‌ها و مناسک در تولیدات نمایشی چنین اظهار نظر کرد: در ابتدا باید تاکید کنم به شدت به کارهایی که در آن به آیین‌ها و مناسک توجه شده باشد، علاقه مند هستم. در این رابطه کارهایی نیز انجام داده‌ام. برای مثال به تحقیقی که از تعزیه گوشه داشته‌ام و «دختر خوتن» نام دارد اشاره می‌کنم.

وی افزود: تعزیه‌ گوشه به شکلی از تعزیه گفته می‌شود که عموماً در قالب اصلی تعزیه جا نمی‌گیرد، و بیشتر در فرع به آنها توجه می‌شود. در این قبیل کارها آیین‌ و مناسک‌هایی وجود دارد که ظرفیت بالایی برای کار نمایشی داراست که امیدوارم بیشتر به آنها توجه شود. در این رابطه کتابی نیز با عنوان «ای کاش می‌شد سرنوشت از سر، نوشت» چاپ کرده‌ام. این کتاب خوشبختانه جز آثار پروفروش بوده و به چاپ دوم هم رسیده است.

همتی تصریح کرد:  درباره چرایی کم کاری در این حوزه نیز همین اندازه بگویم که کم کاریهای پیش آمده در این حوزه نیازمند توجه مسئولان است. مسئولان باید به این نکته توجه داشته باشند که آیین و مناسک ما قابلیت این را دارند که از دوره‌ای به دوره دیگر منتقل شود و انجام این عمل هم بر عهده مسئولان است.

وی پیشنهاد کرد: برای سخنان خود راهکار نیز دارم. توجه به نمایش‌های آیینی و سنتی می‌تواند احیاگر فرهنگ دینی و ملی ما باشد، حوزه‌های که متاسفانه به فراموشی سپرده شده و احیای آن نیاز به حمایت مسئولان است.

همتی در پایان تاکید کرد: متاسفانه بعد از انقلاب به بهانه‌های مختلف نسبت به آیین‌های بومی و ملی بی‌توجهی شد، اما خوشبختانه در یک دهه اخیر توجه به داشته‌های فرهنگی ما شکلی جدی به خود گرفته است. این امر جای خوشحالی دارد، اما امیدوارم این حمایت‌ها بیشتر از شکل کلامی خارج و به عمل نزدیک شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha