جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مصلحی

حوزه/ رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس گفت: با برنامه ریزی هایی که دوستان انجام دادند بنا است به حول قوه الهی، همانطور که در سال گذشته یک مقدار در این مسئله ورود شد، امسال هم به طور قابل توجه برنامه ریزی شده، مخصوصا در فضای آموزش و پرورش و دانشگاه ها، که به حول و قوه الهی با بهره برداری از فضای مجازی فضای راهیان نور تعطیل نشود.

خبرگزاری «حوزه» - تهران / روز ۲۰ اسفند به مناسبت نخستین حضور آیت الله العظمی امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع راهیان نور و بزرگداشت یاد شهیدان جنگ تحمیلی، با عنوان روز ملی راهیان نور نامگذاری و در تقویم ثبت گردیده است.

حجت الاسلام و المسلمین حیدر مصلحی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به ارزش کاروان‌های راهیان نور اظهار داشت: راهیان نور در واقع یکی از ذخیره‌ها و گنجینه‌های دوران دفاع مقدس است که مقام معظم رهبری تأکید قابل توجه‌ای روی این دارند و داشتند و به عنوان یکی از دستاوردهای بزرگ فعالیت‌های فرهنگی نام می‌بردند.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس تصریح کرد: راهیان نور نکته قابل توجه اش این بود که نسل جدید و نسل امروز ما به خوبی با دوران دفاع مقدس و گنجینه‌های دفاع مقدس آشنا می‌شد. ما در دوران دفاع مقدس یک گنجینه‌های بزرگی داشتیم که اصلاً در مقوله جنگ و مباحثی از این قبیل که در بحث‌های نظامی است نمی گنجد.

وی افزود: استکبار و همه مجموعه‌ها، از نوع موفقیت‌ها انگشت به دهان ماندند و با این موفقیت‌ها باید نسل جوان مواجه شود و رموز آن را به دست بیاورد. در راهیان نور اقدام ارزشمند و قشنگی که می‌شد، نسل امروز با آن گنجینه‌ها و رموز موفقیت‌ها آشنا می‌شد و آشنا می‌شود. لذا راهیان نور یک جایگاه ارزشمندی دارد این که شما می‌بینید مقام معظم رهبری خودشان سرمایه گذاری می‌کنند و حضور در میدان پیدا می‌کنند و چند تا سفر داشتند در همین بحث راهیان نور، دقیقاً به خاطر این ثمرات ارزشمندی است که این حرکت دارد.

وزیر اسبق اطلاعات خاطرنشان کرد: اینکه من عرض می‌کنم، آقای «اسلم بیگ» فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان بود چند سال پیش بنده در تشکیلات نمایندگی ولی فقیه در نیروی زمینی سپاه بودم این فرد مهمان سپاه شده بود یعنی نیروی زمینی سپاه دعوتش کرده بود آمده بود؛ آدم‌هایش آدم‌های کارکشته نظامی و مباحثی از این قبیل هستند و روی ابعاد مختلف منطقه هم مطالعه دارند. ما حالا بخواهیم با این دید نگاه کنیم با فضا سازی که شد علاقه مند به این شد که یکی از مناطق جنگی را ببیند بعد درخواست کرد که من را ببرید یکی از مناطق جنگی شما را ببینم حالا ما با دوستان مشورت که داشتیم به این جمع بندی رسیدیم که مثلاً ایشان را به منطقه کربلای چهار و پنج بریم ولی خودش گفت نه من را ببرید جایی که عملیات والفجر اتفاق افتاد و فاو را شما گرفتید. برای ما قابل توجه بود.

وی گفت: حالا آن موقع هم دارم عرض می‌کنم زمانی بود که تازه قطعنامه پذیرفته شده بود یکی دو سال از این قضایا گذشته بود. هنوز پل بعثتی که در واقع محل تردد برای فاو بود بخش طرف ایران آن هنوز بود وقتی ایشان را به آن منطقه بردیم؛ شما این را به دیدگاه راهیان نور نگاه کنید که یک آدمی از ارتش پاکستان از مطالعات نظامی که دارد و با تخصصی که دارد به آن منطقه برده شده وقتی آنجا مورد بازدیدش قرار گرفت یک سؤالی که کرد این بود گخ گفت به من بگویید که این نیروهایی که از این منطقه رفتند آن طرف آب و از این آب گذر کردند و غواص بودند، اینها چه مدت آموزش دیدند و چه آموزش‌هایی دیده بودند. دوستان وقتی برای ایشان توضیح دادند که اینها مثلاً بسیجی‌هایی بودند که آموزش‌های یک ساله یک کم بیشتر و کمتر مثلاً دیدند آموزش غواصی آنها اینها بوده و با تجهیزات از این آب گذر کردند و رفتند با دشمن برخورد کردند و منطقه را از دست دشمن گرفتند؛ ایشان عصبانی شد با یک عصبانیت گفت این حرف‌ها چه چیزی هست میزنید شما فکر می‌کنید من چیزی بلد نیستم مگر می‌شود من این آب سرعتش را می دانم هرشب چقدر می‌شود در جزر و مد چقدر است. ظرافت این نکته این بود که من می دانم شبی که شما این جا عملیات کردید سرعت این آب چقد بوده، غواص با شش ماه یا یکسال می‌تواند از این گذر کند؟ اصلاً باور نمی‌کرد وقتی دوستان برای ایشان توضیح دادند که برادر اینها اصلاً توی فکرتون در بُعد نظامی است، ما اینها را نداشتیم ما در آن زمان تحریم‌های سنگین داشتیم اصلاً هیچ کشوری با ما همراهی نمی‌کرد، هیج جا کمک نمی‌کرد دشمن هم مجهز به همه چیز بود وقتی اینها برای ایشان توضیح دادند اصلاً انگشت به دهان مانده بود و هیچ حرفی نمی‌توانست بزند.

حجت الاسلام و المسلمین مصلحی افزود: این گنجینه‌های دوران دفاع مقدس که فقط تجهیزات و دستگاه‌های نظامی نبوده شما ببینید در این دوره ما حاج قاسم سلیمانی تربیت شده و پرورش پیدا کرده و شهید همت و امثال آنها، حالا تازه خیلی از اینها هنوز شناسایی نشدند و به آنها پرداخته نشده، ویژگی‌هایی دارند.

وی گفت: ویژگی راهیان نور این است که نسل جوان را با این نوع مدیریت ولی فقیه‌ای که امام رضوان الله تعالی در دوران دفاع مقدس بود و مردم را در صحنه آورده و آن هم به گونه‌ای آورده است به صحنه که تخصص‌های بالا را در مدت کوتاه به دست آوردند و در عملیات‌ها استفاده کردند و به دشمن لطمه و ضربه زدند، آشنا می‌کند.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس تصریح کرد: نکته قابل توجه و مهم آن این است که در همین مسیر، مسیر معنویت و ارزش‌های انسانی و الهی را در سطح اعلا دسترسی پیدا کردند. خوب در راهیان نور این حرکت دنبال می‌شود.

وی افزود: با برنامه ریزی هایی که دوستان انجام دادند بنا است به حول و قوه الهی، همانطور که در سال گذشته یک مقدار در این مسئله ورود پیدا شد، امسال هم به طور قابل توجه، برنامه ریزی شده، مخصوصاً در فضای آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، که به حول و قوه الهی با بهره برداری از فضای مجازی فضای راهیان نور تعطیل نشود.

حجت الاسلام و المسلمین مصلحی گفت: دوستان درصدد هستند که ان شاءالله از فضای مجازی در این رابطه بهترین استفاده را بکنند و ان شاءالله به گونه‌ای عمل شود که ما در ایام عید در واقع تعطیلات و مباحثی از این قبیل ان شاءالله فضای راهیان نور را داشته باشیم و آن بهره برداری از گنجینه‌های دوران دفاع مقدس تعطیل نشود.

گفت‌وگو از ناصر مؤمنیان

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha