جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حیدر همتی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین همتی با بیان اینکه انقلاب اسلامی و مسئله ولایت فقیه برآمده از انتظار حداکثری از دین است، گفت: ضرورت ایجاد و راه اندازی فقه های مضاف با هدف حداقلی، تربیت نیرویی است که با هدف کلان ولایت فقیه سازگاری داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین حیدر همتی در آیین رونمایی از «طراحی رشته فقه التربیه سطح چهار» که به همت موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران، در محل این موسسه و از طریق فضای مجازی برگزار شد، به تبیین «ماموریت روحانیت در گام دوم انقلاب اسلامی» پرداخت و اظهار داشت: مشکلاتی که در فرایند تعریف و تهیه سرفصل های رشته فقه التربیه با آن مواجه بودیم و هستیم چالشی است که در حقیقت با نگاه به فقه با مبنای گذشته بود و نگاه به فقه با اتفاقاتی که در انقلاب اسلامی رخ داد.

وی افزود: برخی روحانیون در اوایل انقلاب اسلامی وارد نهادهای برآمده از فقه شدند. یعنی چارچوب هایی که فقه برای مدیریت اجتماعی تعیین کرده بود، مطابق با همان به ساختارسازی و نهادسازی پرداختند و مطابق همین مسئله نیز در امور سیاسی و اجتماعی ثبوت پیدا کردند.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) ابراز داشت: نکته ای که مورد توجه است؛ مدل ورود روحانیون در ساختارها و نهادهای سیاسی اجتماعی انقلاب اسلامی با تفسیر حداقلی از دین بود. به عبارت دیگر ما یک دوره تایخی را گذرانده بودیم به ویژه تاثیراتی که دوره تقیه در افکار و اندیشه حوزه های علمیه حاکم ساخته بود یا مدل نگاهی که به مسئله انتظار و منجی وجود داشت که بیشتر از طریق جریان هایی مثل انجمن حجتیه مورد حمایت قرار می گرفت و یا مدل نگاه به تعامل با سلطان جائر و... که نگاه به دین بیشتر در این فضای گفتمانی بود.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) گفتمان ولایت فقیه را طرح فرمودند که برامده از نگاه به دین حداکثری و انتظارات حداکثری از دین بود. بنا بر این «ولایت فقیه» که می خواهد جامعه را مدیریت کند دارای نگاه حداکثری به دین است. اما از طرف دیگر جامعه ایرانی که انقلاب کرده بود انتظارات حداکثری از روحانیت داشت و شاهد هم این است که در اوایل انقلاب بالای ۷۰ درصد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را روحانیون تشکیل می دادند و این بر اساس انتظارات حداکثری مردم بود.

 همتی تصریح کرد: انتظار مردم این بود که وقتی انقلاب سیاسی اتفاق می افتد باید انقلاب در اقتصاد هم اتفاق بیافتد و مبنای اقتصاد اسلامی تبیین شود همچنانکه انتظار آموزش عالی اسلامی را داشتند و منتظر بودند تا اتفاق دیگری در حوزه علوم انسانی بیافتد. اما اغلب کسانی که برامده از حوزه سنتی بودند بیشتر تفسیر حداقلی از دین را مبنای خود قرار دادند و ماموریت خود را در حوزه های به نوعی غیرچالشی و فردی قرار دادند.

وی افزود: انقلاب اسلامی و مسئله ولایت فقیه برامده از انتظار حداکثری از دین است و باید حوزه های علمیه در حوزه های آموزش، پژوهش، تهذیب و تربیت مطابق با این ایده و نظریه مورد بازخوانی قرار بگیرد و مطابق با این هدف بازآفرینی مجدد در ساختار آموزش و دیگر رشته ها اتفاق بیافتد.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) ابراز داشت: اگر معتقدیم نظریه ولایت فقیه که برامده از دین حداکثری است و انتظارات حداکثری مردم از دین وجود دارد، باید پشتوانه مبانی معرفتی او منجر به تربیت انسان هایی شود که با این هدف سازگار است و از همین گذر است که ضرورت ایجاد و راه اندازی فقه های مضاف با هدف حداقلی، تربیت نیرویی است که با هدف کلان ولایت فقیه سازگاری داشته باشد.

وی ادامه داد: چون سازگاری وجود ندارد، وقتی ولی سخن از اقتصاد مقاومتی یا مقولاتی مثل الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت می کند، کسانی که برامده از سیستم فکری لیبرالیسم هستند ارتباطی با این سخنان پیدا نمی کنند چون اینها به جهانی سازی می اندیشند و از طرف دیگر نیروهایی که در حوزه هستند چون بر اساس نگاه حداقلی به فقه و دین مواجهند، این موضوعات هم مسئله آن ها قرار نمی گیرد لذا اگر بخواهیم به سمت تمدن نوین اسلامی بر اساس گام دوم انقلاب اسلامی حرکت کنیم، ایجاد زیرساخت های پژوهشی، معرفتی و توحید معرفت، معطوف به تربیت انسان هایی است که از جنس گام دوم انقلاب که گام تمدن سازی است، می باشد.

همتی در پایان خاطرنشان کرد: موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) در حد توان معطوف به این قضیه است و در همین راستا با دو جبهه در چالش هستیم. جبهه ای که نگاه حداقلی به دین دارد و در حوزه است و به جریان تحجر معروف است و جریان دوم که معطوف به جریان لیبرالیسم است که آنها نیز قائل به جدایی حوزه دین از عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هستند لذا آن چارچوب فکری که موسسه دنبال می کند گفتمان سومی است که برامده از اندیشه امام و رهبری است. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha