جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام الویری

حوزه/ رئیس کارگروه تاریخ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: تمدن مسئله امت اسلامی است و صحبت‌های رهبر معظم انقلاب در این حوزه هرگز با محوریت ایران نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن الویری در نشست تخصصی «ظرفیت‌های تمدن‌ساز انقلاب اسلامی» که چهارشنبه در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان اینکه سطح مطالعات تمدنی در کشور به شکل محسوسی افزایش یافته است، گفت: امروز کمتر پیش می‌آید که در تازه‌های نشر جست‌وجو کنیم و اثری پیرامون تمدن اسلامی پیدا نکنیم و این بسیار مایه مباهات است، اما با وجود ارتقاء کمّی و کیفی آثار تمدنی در داخل کشور، در نگاه کلی، سطح این مطالعات در مقایسه با برخی فعالیت‌ها که در کشورهای اسلامی، جهان عرب و در سطح دنیا در حال اتفاق افتادن است، پایین‌تر می‌باشد.

دانشیار دانشگاه باقرالعلوم (ع) در مورد ارتقاء سطح مطالعات تمدنی تصریح کرد: مسئله ما، مسئله امت اسلامی است و صحبت‌های رهبر معظم انقلاب در این حوزه هرگز با محوریت ایران نیست، بلکه در سطح امت اسلامی می باشد.

وی افزود: وقتی می‌خواهیم موضوعی را در سطح امت اسلامی مطرح کنیم باید بدانیم که در این سطح چه کسانی صحبت کرده‌اند و نظریات آن‌ها چه بوده است و نسبت جایگاه و موضع ما در قبال آن‌ها چگونه است؟

رئیس کارگروه تاریخ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در نظام مقدس اسلامی یک حیث حقوقی دارند و یک حیث اندیشمند جهان اسلام بودن، گفت: به هم آمیختن این دو حیث برای امثال ما عادی است و گاهی حیث دوم به حاشیه می‌رود، اما در فضای غیر از حوزه و افراد دغدغه‌مند انقلاب، افراد تلقی دیگری از سخنان ما پیرامون رهبری خواهند داشت و ممکن است آن را سوء‌برداشت به استفاده سیاسی کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین الویری خاطرنشان کرد: اگر ما گامی برداریم که سبب شود چنین ذهنیتی تقویت شده و جامعه علمی و نخبگانی کشور از شنیدن سخنان رهبر معظم انقلاب به عنوان یک اندیشمند محروم شود، و سبب شویم که این شکاف ناخواسته تقویت و تثبیت شود، این یک گناه نابخشودنی خواهد بود.

وی ضمن ارائه توضیحاتی در مورد دوگانه عمومی یا نخبگانی بودن برخی از مسائل کلان مطرح شده توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: بینش تمدنی یک بحث عمومی است و از دولتمردان و قانونگذاران گرفته تا توده مردم خوب است که تمدنی بیندیشند و رفتار کنند و البته آفاتی در این زمینه وجود دارد که یکی از آفت‌های بحث عمومی پیرامون تمدن، تقلیل یافتن آن است، به گونه‌ای که گاهی انسان آرزو می‌کند که ای کاش سطحی از این بحث مهم و سرنوشت‌ساز که به آینده امت اسلامی گره خورده، مدیریت شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین الویری در مورد راه ‌حل جلوگیری از بروز این آفت توضیح داد: راه جمع میان این دوگانه، برای در امان ماندن از آفات فروغلتیدن بحث به هر یک از دو طرف، این است که اگر بینش تمدنی را عمومی بدانیم، باید مدیریت آن در دست نخبگان باقی بماند و متناسب با توان اندیشه‌ای، اندوخته‌های فکری و علمی و پایگاه اجتماعی، سطح ورود نخبگان تعیین شود.

در این نشست تخصصی که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان و نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، کتاب «تمدن نوین اسلامی در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی» اثر حجت‌الاسلام روح‌الله سعیدی فاضل معرفی و بررسی شد.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha