دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امین بابازاده منتقد سینما

حوزه/ کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون تصریح کرد: در حال حاضر رویکرد تجاری و درآمدزایی در شبکه نمایش خانگی بر رویکرد فرهنگی غالب است.

امین بابازاده در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری حوزه، با اشاره به تحولات صورت گرفته در یکی دو سال اخیر در عرصه فضای مجازی و به ویژه شبکه نمایش خانگی و پلتفرم های ایرانی اظهار داشت: وقتی در فضای مجازی و بر بستر پلتفرم های داخلی ایجاد رقابت به معنای واقعی شکل بگیرد، این مساله در ارتقای کیفیت سریال های شبکه نمایش خانگی نیز مؤثر است، چه آن که در این صورت شاهد تنوع ژانر و مضمون در آینده نیز خواهیم بود.

وی افزود: از سویی باید توجه داشت که با توجه به استقبال مخاطبان از فیلم ها و سریال ها، طبعاً مدیران و دست اندرکاران پلتفرم هایی همچون" فیلیمو" و "نماوا" به این صرافت می اُفتند که از این طریق درآمدزایی کنند.

وی همچنین گفت: بر این اساس به نظر بنده، الآن بحث فرهنگی، چندان مطرح نیست و قطعاً نگاه تجاری و سودآورانه در شبکه نمایش خانگی مشهود است و متأسفانه این رویکرد و نگاه غلبه دارد بر نگاه و رویکرد فرهنگی، چرا که اگر نگاه، فرهنگی بود، ژانر وحشت و سریال هایی همچون "قورباغه" نباید در شبکه خانگی تولید می شد، چون در رویکرد فرهنگی، تولید این گونه محتواها علی القاعده در اولویت نیست.

منتقد و پژوهشگر سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، چه بسا عده ای که خلاقیت هم دارند به سمت فضاهایی بروند که با چارچوب های فرهنگی و دینی ما در تضاد باشد و باید از این موضوع نگران بود. باید توجه داشت که ذائقه سازی را گاه افرادی آن سوی آب ها انجام می دهند و بعضاً پلتفرم های داخلی بر روی موج سلایق و ذائقه هایی که در جای دیگر شکل گرفته، سوار شده و رویکرد تجاری و درآمدزایی خود را دنبال می کنند و طبعاً نمایش برخی از این مسایل به شدت با سبک زندگی ایرانی و اسلامی در تعارض است.

وی افزود: نمی توان از این واقعیت هم غفلت کرد که به هر حال، جامعه نیاز به خوراک و محتوای فرهنگی دارد، ضمن آن که به عقیده بنده، باید آسیب شناسی دقیقی صورت گیرد که چرا ما دیگر نمی توانیم سریال درجه یک، فاخر و جذاب در صدا و سیما تولید کنیم یا اگر این مساله رخ می دهد، به ندرت است. البته در حال حاضر بحث اقتصادی و تنگناهای مالی رسانه ملی نیز به هر حال دخیل است و نمی توان آن را نادیده گرفت.

بابازاده همچنین در ادامه بیان داشت: پلتفرم هایی چون نماوا و فیلمو به دنبال این هستند که چرخ اقتصادی آن ها بچرخد؛ حتی صدا و سیما نیز در سال های اخیر بیشتر به دنبال این است که افراد تاجر مسلک بیایند عملاً جای تهیه کنندگان را بگیرند چرا که نگاه تجاری و تأمین هزینه ها بیشتر مطرح است و البته بنده این رویکرد را نمی پسندم چرا که بر اساس کلام امام راحل، صدا و سیما، دانشگاه عمومی است و حال آن که وقتی صحبت از رویکرد و نگاه تجاری و اقتصادی می شود، دیگر فرهنگ معنایی ندارد.

وی اضافه کرد: البته نمی گویم که نباید بحث از پول باشد اما باید این رویکرد هوشمندانه باشد یعنی این که در کنار کسب پول، یک نوع فهم و درک فرهنگی نیز در کار باشد و این در حالی است که به اصطلاح "بیزینس من" ها معمولاً درک فهمی ندارند بلکه دنبال سودآوری خود هستند.

این کارشناس فرهنگی و رسانه ای در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر بسیاری از سریال های ترکیه ای که قرابت چندانی با فرهنگ و آموزه های دینی ما هم ندارند به راحتی ترجمه شده و در پلتفرم های داخلی پخش می کنند و در این شرایط دیگر انتظار کار فرهنگی از برخی از این پلتفرم ها و حامیان آن ها نمی رود، چرا که آن ها به دنبال پول درآوردن هستند.

وی همچنین با تأکید بر اینکه حاکمیت باید فضاهای مناسبی برای رقابت سالم و سازنده در این زمینه ایجاد کند، ابراز داشت: پرسشی که بنده دارم این است که اگر الآن فیلیمو و نماوا داریم، آیا خانواده ما می تواند به همه محصولات ارایه شده در این ها اعتماد ند و هر محتوایی که آن ها عرضه کردند را مشاهده کند؟ طبعاً جواب منفی است و لذا ما باید چیزی به وجود بیاوریم که قدرت رقابت درست ایجاد کند و از این حیث معتقدم دولت و حاکمیت باید از تولید انبوه اما هدفمند در این زمینه حمایت های لازم را به عمل آورد.

وی افزود: به نظر می رسد که متاسفانه ما در این عرصه نیز دچار اشتباه استراتژیک شده ایم و حال آن که فکر نمی کنیم که چطور باید به نیازهای مخاطب به شکل صحیح آن پاسخ دهیم. این که مثلاً هنوز مه بعد از چند سال سریال هایی چون مختارنامه یا در چشم باد و ... دیده می شوند، نشان دهنده نیاز مخاطب است و این قبیل سریال ها را می توان در پلتفرم ها به نمایش درآورد و برای این منظور می بایست رویکرد حاکمیت و دولت تغییر کند.

بابازاده یادآور شد: به هر حال مخاطب دنبال محتوا و رفع نیاز خود است و وقتی از تلویزیون به دلایلی آن حمایت لازم نمی شود، چرا ما از بستر پلتفرم ها غافل هستیم تا برای خانواده ها و مردم فیلم ها و سریال های خوب و مناسب تولید و پخش کنیم.

وی همچنین افزود: واقعیت آن است که الان همه خانواده ها ولو به ظاهر غیرمذهبی نیز این دغدغه و نگرانی را دارند که فرزندشان در فضای مجازی چه نوع رفتاری دارد و چه چیزهایی می بیند و از این رو برای رفع این نگرانی ها باید کار ایجابی مناسب انجام دهیم.

کارشناس و منتقد حوزوی سینما و تلویزیون بیان داشت: البته قبول دارم که بخواهیم یا نخواهیم، عده ای به دنبال قبح شکنی و عادی سازی مسایل ضدفرهنگی و ضداخلاقی در عرصه فضای مجازی هستند و در این موضوع شکی نیست، اما سوال بنده این است که وقتی فلان خواننده مستهجن اثری منتشر کرده و این گونه در جامعه دیده می شود، ما در مواجهه با آن چه کار کرده ایم و اساساً رویکردمان کدام است!؟

وی گفت: مقام معظم رهبری تأکیدشان این است که برای مقابله با کارهای غیرفرهنگی و نامناسب، کارهای مناسب تولید کنیم و لذا این همه تأکید ایشان بر کار تمیز فرهنگی به این خاطر است.

وی افزود: ما باید به سمت تولید برویم و خوشبختانه در میان هنرمندان و فیلمسازان و خوانندگان موسیقی نیز افراد سالم و وجیهی داریم که اگر این ها را بها بدهیم، نتیجه اش را می گیریم.

بابازاده همچنین گفت: از نیروهای خوب که کار قوی و اثرگذار می کنند، باید حمایت صورت گیرد و مهم این است که ما عیار کار فرهنگی را بالا ببریم که همه به شاخصه ها و مؤلفه های فرهنگی و دینی مان در آن ها توجه شود و هم این که مخاطب جذب این کارهای سالم و قوی شود.

وی در خاتمه اظهار داشت: این که به عنوان مثال در حال حاضر کشور ترکیه در عرصه سریال سازی، حرف اول را در جهان اسلام می زند باید برای ما جای سؤال و دغدغه باشد که چرا ما نباید در این باره فعال باشیم و حرف نخست را بزنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha