سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 949222
۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
رونمایی از موسوعه تسبیح کوثر

حوزه/ نوع کسانی که در مورد حضرت زهرا(س) کتاب نوشتند و به نگارش در آوردند، وقتی به بحث تسبیح حضرت فاطمه(س) رسیدند، به صورت اجمالی در مورد آن بحث کردند و یا تنها فصلی را به آن اختصاص دادند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سید ابراهیم موسوی در نشست رونمایی « موسوعه تسبیح کوثر » که با حضور جمعی از خبرنگاران در قم برگزار شد، گفت: مهمترین هدف و انگیره از تألیف این موسوعه و دانش نامه، محدود بودن و اجمال گویی بحث در مورد تسبیح حضرت زهرا (س) بوده است.

نویسنده کتاب موسوعه تسبیح کوثر افزود: نوع کسانی که در مورد حضرت زهرا(س) کتاب نوشتند و به نگارش در آوردند، وقتی به بحث تسبیح حضرت فاطمه(س) رسیدند، به صورت اجمالی در مورد آن بحث کردند و یا تنها فصلی را اختصاص دادند.

این فاضل حوزوی بیان داشت: اهمیتی که تسبیح حضرت زهرا(س) دارد به حدی است که ابتدا باید تسبیح حضرت باری تعالی را مورد توجه قرار داد و در همین مورد از توحید خدا آنچه که به ما رسیده، موضوع اذکار الهی است که از آن به  عنوان تسبیحات اربعه یاد می شود که تسبیحات اربعه از چهار ذکر سُبْحانَ اللهِ(تسبیح)، الْحَمْدُ لِلهِ(تحمید)، لا إلهَ إلاّ اللهُ(تهلیل)، و اللهُ أکْبَرُ(تکبیر) تشکیل شده است. با این حال به این چهار ذکر تسبیحات اربعه گفته می‌شود با این که فقط بخش اول تسبیح است و بقیه تحمید و تهلیل و تکبیر. یعنی تسبیح در میان این موارد مرجع و مبدأ اذکار است.

این محقق اظهار داشت: از اهمیت آن این که در قرآن از ظرافت خاصی برخوردار است و در قرآن هم به صورت فعل ماضی، مضارع و امر و مصدر به آن اشاره شده و کلمه تسبیح هم به وجود حضرت زهرا(س) هم اضافه و تسبیح کوثر قرائت می شود.

وی ادامه داد: اما چرا تسبیح کوثر؛ به دلیل روایاتی که در ذیل آیه « یا ایها الذین آمنوا اذکروالله ذکرا کثیرا »؛ روایات کثیره ای داریم که حضرات معصومین(ع) فرمودند مراد از ذکر کثیر،حضرت زهرا(س) است.

حجت الاسلام موسوی گفت: در روایت آمده که هر چیزی محدودیتی دارد، مگر ذکر الله؛ بعد فرمودند ذکر کثیر داشته باشید. براساس روایات، ذکر کثیر در مورد حضرت زهرا(س) جاری و ساری است، ولی متأسفانه با وجود اهمیت این بحث نگاه جدی و بحث مستوفایی از باب فقه حدیث هم به آن نشده است.

نویسنده کتاب موسوعه تسبیح کوثر افزود: به همین دلیل تلاش این بود که می توان روی این بحث، کار علمی و تحقیقات مناسبی انجام داد؛ لذا کار ابتدا به صورت مقاله و به دلیل گستردگی موضوع، مقاله تبدیل به کتاب سه جلدی شد.

این فاضل حوزوی با اشاره به ویژگی های این کتاب بیان داشت: واکاوی معارف ناب توحیدی و فاطمی از طریق تفقه و درایت در احادیث حضرات معصومین(ع)؛ بکارگیری تمام علوم معقول و منقول حوزوی برای ایصال به معارف فاطمی؛ بررسی جامع و دقیق فروعات فقهی تسبیح زهرای مرضیه؛ بررسی دقیق فقرات تسبیح زهرای مرضیه از منظر فقه المعارف؛ شرح واژگان مغلق در پاورقی و شرح مفصل اصلاحات علمی در پایان هر جلد از مهمترین آن است.

این محقق اظهار داشت: این کتاب در چند فصل چون تسبیح خدا، مبدأ تشبیه، موقعیت بیت حضرت زهرا(س)، نقل روایت در مورد برکت این ذکر شریف، بررسی فقه روایات، فروعات فقهی تسبیح، بررسی فقه المعارف، تقدم و تأخر تهلیل و تکبیر و خاتمه... تشکیل شده است.

وی ادامه داد: نهایتا این که تحقیق و تألیف « موسوعه تسبیح کوثر » به مدت دو سال و در ۳ جلد منتشر شده است.

گفتنی است علاقه مندان برای خرید این کتاب می توانند با شماره تلفن  ۰۹۳۰۰۸۶۶۹۹۸ تماس حاصل نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ستایش IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    0 0
    خیلی کتاب خوبی نه‌تنها خوب عالیه