جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ گردهمایی اساتیدمدرسه تخصصی فقه امام کاظم (ع)

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: تربیت نیروهای توانمند و دارای هویت اصیل حوزوی نیازمند داشتن نگاه تاریخی به فرآیند و پیشینه حوزه های علمیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در مراسم گردهمایی اساتید مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام قم،‌گفت: در واپسین ساعات ماه رجب هستیم؛ ماهی که همراه با سرمایه بزرگی برای رجبیون و فائزون بود.

وی گفت: خداوند برای افرادی که از این ماه بهره نبرده اند فرصت های دیگری قرار داده است؛ ما و شما به عنوان حاملان امانت الهی باید بیش از دیگران از این فرصت ها بهره مند گردیم تا دیگران را به سمت این فرصت ها فراخوانیم.

مدیر حوزه های علمیه اظهار کرد: رجب، شعبان و رمضان ملکوتی و حقیقت این ها برای افراد خاصی است، برخلاف نوع تقویمی این فرصت ها که برای همه افراد بشر وجود دارد.

وی عنوان داشت: راه ملکوتی این فرصت ها در کتب ادعیه و مفاتیح آمده است؛ در ماه مبارک شعبان صلوات شعبانیه، مناجات شعبانیه و دیگر ادعیه مرتبط با این ماه همگی کلیدهای ورود به عالم ملکوتی این ماه مبارک هستند.

آیت الله اعرافی گفت: شاخص اینکه ما وارد این ملکوت شده ایم یا نه دست خود ما بوده و رازی میان ما و خدای ماست؛ اگر دیدیم شبی در حس و حال خاصی هستیم یا احساس قرب به خدا برای ما هویدا شد آنگاه باید بدانیم که وارد این قلمرو شده ایم.

وی افزود: حوزه یک نهاد اجتماعی، فکری و دینی است که قرن ها بر آن گذشته اما مانند یک درخت تنومند به حیات خود ادامه داده است.

عضو شورای عالی حوزه خاطرنشان کرد: هر تغییر و تحولی که در حوزه بخواهد اتفاق بیافتد هم می تواند لازم باشد و هم به وقوع پیوستن آن سختی های خاص خود را به دنبال دارد.

وی گفت: شناخت از پیشینه حوزه را استاد باید با خود داشته باشد و در ضمن نگاه انتقادی را هم باید حفظ کند تا در تحولات مفید حوزه نقش ایفا کند.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: تربیت نیروهای توانمند و دارای هویت اصیل حوزوی نیازمند داشتن نگاه تاریخی به فرآیند و پیشینه حوزه های علمیه است. نگاه تاریخی مورد نیاز اساتید حوزه هم شامل نگاه خرد به سرگذشت بزرگان و شخصیت های حوزه و هم نگاه کلان به سیر تطورات حوزه می باشد.

آیت الله علیرضا اعرافی اظهار کرد: پیوستگی تاریخی و زنجیره بودن تطورات حوزه یکی از شاخص هایی است که باید در این نگاه تاریخی مورد توجه واقع شود.  تنوع حوزه ها و تفاوت گرایش ها در ادوار مختلف حوزه ها نیز باید مورد واکاوی و دقت قرار گیرند.

استاد درس خارج حوزه عنوان داشت: با همه این تفاوت ها و اوج و حضیض ها و قبض و بسط ها اما یک نخ تسبیح بوده که همه آن ها را به هم متصل نموده است و یک مجموعه واحد به نام حوزه علمیه تشیع را شکل می دهد.

وی گفت: نوشتن یک موسوعه و دایرة المعارف جامع از پیشینه و سیر تحولات تاریخی حوزه یکی از مهمترین کارهاست که در این زمینه باید انجام گیرد.

عضو شورای عالی حوزه خاطرنشان کرد: در مورد خود حوزه علمیه قم که در سال ۱۳۰۱ تاکنون اثر مکتوب جامعی نداریم؛ هرچند که در حوزه در حال حاضر روی این موضوع کار می شود و امیدواریم خروجی خوبی داشته باشد.

وی افزود: حوزه های علمیه در زمان هایی بسط پیدا کرده و در زمان های دیگری دچار قبض شده است.

مدیر حوزه های علمیه گفت: آمدن موج جدید نوگرایی غربی که مبتنی بر انکار خدا و رد دین بود و از تمدن نوین غرب نشأت گرفت در ایامی بساط حوزه های علمیه را می خواست جمع کند؛ اما در همان ایام بود که حوزه علمیه قم پایه ریزی شد و این خودش نکته قابل توجهی است.

وی افزود: حوزه های علمیه همواره از یک بعد اجتماعی و سیاسی برخوردار بوده اند؛ این یک اصل بوده که حوزه های علمیه نقش آفرینی اجتماعی و سیاسی را در تمام ادوار وظیفه خود دانسته اند.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: جایگاه رفیع علم و تحقیق و تولید علمی یکی دیگر از افتخارات بزرگ حوزه است.

وی گفت: هویت سازی حوزوی زمانی محقق می گردد که شرایطی همچون نگاه تاریخی و آگاهی تاریخی حاصل شود؛ این نگاه باید همراه با بررسی نقاط ضعف و قوت تاریخ حوزه های علمیه باشد تا بتواند به ما در رشد و بازسازی نوین حوزه کمک کند.

استاد درس خارج حوزه تصریح کرد: به برکت انقلاب اسلامی فرصت هایی برای حوزه علمیه فراهم شده است که قابل وصف نیستند. ما در پیشبرد و تعالی حوزه محورهایی را شاهد هستیم که یکی از آن ها بسط محورهای دانشی حوزه است.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: قلب حوزه در دهه های اخیر پیشگامی لازم در زمینه رشته های مختلف مرتبط را نداشته است؛ مراکز و مؤسسات حوزوی گام های خوبی در این زمینه برداشته اند، اما خود حوزه جا دارد بیش از پیش به دنبال ارتقای علوم اسلامی با توجه به نگاه تاریخی و ریشه های علمی خود باشد.

وی افزود: نگاه تاریخی مورد نیاز اساتید حوزه هم شامل نگاه خرد به سرگذشت بزرگان و شخصیت های حوزه و هم نگاه کلان به سیر تطورات حوزه می باشد.

آیت الله علیرضا اعرافی اظهار کرد: پیوستگی تاریخی و زنجیره بودن تطورات حوزه یکی از شاخص هایی است که باید در این نگاه تاریخی مورد توجه واقع شود.

وی گفت: تنوع حوزه ها و تفاوت گرایش ها در ادوار مختلف حوزه ها نیز باید مورد واکاوی و دقت قرار گیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رسول ملکیان اصفهانی IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    0 0
    سلام بسیار نکته مهم علمی است که مورد توجه ریاست محترم حوزه علمیه قرار گرفته است. لکن اینجانب در اینجا دو مطلب عرض می کنم: مطلب اول: ما باید در تمام علوم اسلامی مثل : اصول ؛ فقه؛ کلام ؛ فلسفه ؛ عرفان ؛ اخلاق ؛ تفسیر ؛ حدیث ؛ ادبیات و....... سه علم را قبل از هر کدام از این علوم تدوین و بخوانیم به عنوان پیش نیازهای لازم وحتمی. اول: تاریخ آن علم دوم: روش آن علم سوم: فلسفه آن علم سپس وارد آن علم شویم. مطلب دوم: ما برای هویت بخشی به طلاب محترم باید چندین امر را در دستور کار خود قرار دهیم که از جمله مهمترین آنها: اول: آشنائی با تاریخ حوزه و روحانیت از صدر اسلام تا کنون. دوم: رسالت روحانیت و حوزه های علمیه . سوم: عملکرد حوزه و روحانیت از تاریخ شکل گیری تا کنون. چهارم: آشنائی با دوران معاصر ( دین و ادیان ؛ فرق و مذاهب ؛ تمدن و تکنولوژی معاصر ؛ رسانه و سواد رسانه ؛ جهان فضای مجازی و ......). متاسفانه استاد حوزوی و کتابهای جامع و کامل و راهبردی و کاربردی مناسب در این حوزه بسیار کم داریم.