پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024

حوزه/ دوره متوسطه جریان شناسی ادیان ابراهیمی با محوریت یهودیت به همت هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، دوره آموزشی متوسطه جریان شناسی ادیان ابراهیمی با محوریت یهودیت، با حضور آرش آبائی، کارشناس و پژوهشگر دین یهود، به همت هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

آبائی در این نشست به موضوع «عرفان یهودی» پرداخت و گفت: کتابی در زمینه عرفان یهودی به نام «زوهر» معروف است که با این جمله آغاز می شود: « خداوند جهان را با ۳۲ ابزار آفریده و کنترل می کند و ۱۰ سپیرا و ۲۲ حرف عبری وجود دارد» و این جمله در واقع پایه عرفان یهود است؛ خیر و شر در جهان بنا به دستور زبان عبری تفسیر می شوند و در یهودیت بسیار بر حروف تأکید دارند.

وی در تبیین معنای سفیرا تصریح کرد: سفیرا مراتب و مراحلی هستند بین ذات خداوند و جهان مادی و تجلی جلال حق تعالی محسوب می شوند. در مورد تعداد سفیرا در عدد ۱۰ اینچنین گفته اند: در ابتدای تورات ذکر شده است که وقتی خداوند می خواست جهان را بیافریند، ۱۰ کلام فرموده و بنابراین تعداد سفیرا بر همان عدد ۱۰ مبتنی گشته است.

آبائی ادامه داد: جمال، ترکیبی از احسان و جبروت خداوند است که آفرینش جهان را برای موجودات قابل تحمل می کند و ۱۰ سفیرا عبارتند از: تاج، حکمت، عقل، دانش، احسان، جبروت، جمال، ابدیت، عظمت، اسّ.

وی اضافه کرد: کتاب زوهر ۲۴ جلد است و بخشی از آن معروف می باشد که در مقدمات نماز خوانده می شود و این متن به پایتخت نیاهو مشهور است.
همچنین، دومین جلسه از دوره متوسطه جریان شناسی ادیان ابراهیمی با محوریت یهودیت، با حضور حجت الاسلام دکتر مهراب صادق نیا، مدیرگروه ادیان ابراهیمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم، برگزار شد.

حجت الاسلام مهراب صادق نیا در این نشست گفت: در قرآن کریم نسبت به اهل کتاب سه واژه کتاب، تورات و انجیل، زیاد استعمال شده است؛ کتاب مقدس عبری حدود یک قرن قبل از میلاد مسیح به عنوان یک متن رسمی مورد پذیرش بود و ۸۰۰ سال قبل از اسلام نیز مورد قبول قرار گرفت و البته این مطلب که آن متن همان متن امروز یا عصر ظهور اسلام است، محل بحث و اختلاف می باشد.

مدیرگروه ادیان ابراهیمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم اظهار کرد: برای مسیحیان نیز متن مقدسی وجود داشته است و قدیمی ترین نسخه به قرن ۴ میلادی برمی گردد؛ در دوران ۲۳ ساله اسلام در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) قطعا این دو متن دینی، شکل نهایی خود را پیدا کرده بودند و به شکل فعلی وجود داشتند زیرا تعدد نسخه ها مانع از آن می شد که کسی بگوید چیزی از آن کم شده یا به آن اضافه شده است.

وی تصریح کرد: آیات قرآنی که درباره تورات و انجیل نازل شده اند به چند نکته مهم اشاره دارند که از جمله این مطلب می باشد که این دو واژه  در همه کاربردهای قرآنی، مانند آیه «نزّل علیک الکتاب بالحق(آل عمران ۳و۴)» با احترام ذکر شده است.

حجت الاسلام صادق نیا با بیان اینکه قرآن این دو متن را مصداقی از وحی می شمارد، گفت: خداوند به هردو متن یادشده، لقب کتاب داده و این کتاب در مورد تورات و انجیل به هر معنی باشد در مورد قرآن نیز به همان معنا است.

وی اضافه کرد: در قرآن کریم ۱۸ بار کلمه تورات و ۱۲ مرتبه واژه انجیل ذکر شده است که براساس جهان بینی قرآن، این پیام ها از طرف خداوند در ساختار پیام الهی نازل شده اند و وحی بودن پیام های آسمانی حاکی از رابطه خاص و رمزگونه بین عالم غیب و فرد گیرنده است و از ابتدا تا انتهاء از طرف خداوند محفوظ است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha