چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
بانکی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در چند قدمی سیاه چاله پیری جمعیت ایران هستیم و به تعبیر مسولان بهداشت بحران بعد از کرونا همین موضوع است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، دکتر امیر حسین بانکی پور، ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون تشریح روند تصویب طرح جمعیت و خانواده در مجلس، اظهار کرد: یکی از اصلی ترین مشکلات در کشور این است که روش حل مسئله نداریم.

وی با بیان اینکه تخصصی کار کردن بهترین راهکار برای حل مشکلات است گفت: لذا باید هرکسی روی یکسری موضوعات خاص تمرکز ویژه ای کند، بنابراین این پیشنهاد را دادیم که بهتر است هر نماینده در مجلس یازدهم  برموضوعی خاص تمرکز کند و تا حصول نتیجه آنرا دنبال نماید.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: برای تصویب طرح جمعیت وخانواده شخصا این روش حل مسئله را دنبال کردم و شاید علی رغم مخالفت های اطرافیان وبزرگان، ۷۰درصد ساعت زندگیم را در طول یکسال گذشته روی مسئله طرح جمعیت و خانواده گذاشتم.

وی متذکر شد: ما دور از حرکت های هیجانی و شتاب زده با یک حجم کاری بسیاری عمیق که شامل ۵هزار نفر ساعت فقط مختص جلسات کارشناسی، این طرح جمعیت و خانواده آماده شد.

بانکی پور افزود: این طرح قریب به ۱۰ سال گذشته از شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز و به سند تبدیل شد و در دو دوره مجلس به نتیجه مطلوب نرسید، تا اینکه به محض آغاز مجلس یازدهم، پیش از تعیین کمیسیون ها این طرح دوباره به جریان انداختیم.

وی بیان کرد: بررسی طرح جمعیت و تعالی خانوداده که ۳۷ ماده داشت در کمیسیون فرهنگی پس از ساعتها کارشناسی به ۱۰۰ ماده پخته و کامل رسید.  

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس تصریح کرد: در نهایت برای بررسی بیشتر از سوی مرکز پژوهش های مجلس، جامعه نخبگانی فعال در زمینه جمعیت و خانواده تعیین شد تا اثربخشی و کارآمدی مواد طرح مورد بررسی قرار گیرد.

وی بیان کرد: این طرح به دلیل مشکل بودن روند تصویبش در صحن علنی با رایزنی های مختلف از اصل ۸۵ استفاده کرد و کمیسیون مشترکی از نمایندگان کمیسیون های دیگر با ۲۳ عضو تشکیل شد.

بانکی پورعنوان کرد: در نهایت طی ۵ماه و در ۷۳جلسه کمیسیون مشترک این طرح را مورد بررسی قرار داد و در نهایت ۷۴ ماده تصویب کرد و طرح  با رای بالای ۸۰درصد برای مدت ۷ سال تصویب شد.

وی با تاکید براینکه این طرح اگر به نحو صحیح طلاع رسانی و اجرا شود انرژی بسیار خوبی در جامعه آغاز می شود، گفت: در قرن بییستم، جامعه جهان نگرانی انفجار جمعیت بود، ولی در قرن ۲۱ نگرانی جهانی پیری جمعیت بود و لذا سیاستهای اغلب کشورها برمبنای سیاست جوانی جمعیت وافزایش جمعیت رفت.

نماینده مردم اصفهان خاطرنشان کرد: در این قرن متاسفانه آدرس اشتباهی به ایران داده شد و براین مبنا ما ۲۱ سال از جوانی جمعیت جهان عقب افتادیم و براین اساس در یک دهه گذشته رهبری تذکرات جدی در این زمینه دادند.

وی یادآور شد: ما چند قدمی سیاه چاله پیری جمعیت ایران هستیم و به تعبیر مسولان بهداشت بحران بعد از کرونا برای ایران همین موضوع است

بانکی پور ابراز کرد: پیری جمعیت و کاهش شدید باروری از تمام بحران های طول تاریخ برای ایران خطرناک تراست، چرا که اگر ایران درگیر این بحران شد قریب به ۱۵۰ سال طول می کشد که از آن خارج شویم.

وی با بیان اینکه ۲۰ سال آینده، ایران جزو چند کشور پیر جهان خواهد بود، گفت: باید هر چه سریعتر از این بحران عبور کرده و با اجرای مواد طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به سمت بهبود وضعیت پیش برویم.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس در تشریح مفاده این طرح اذعان کرد: هشت حکم در باب تسهیلات مسکن، ۱۴ حکم برای تسهیلات شغلی، ۶حکم مشوق های مالی، ۱۰ حکم برای سیاست های بهداشت، ۷مورد تسهیلات آموزشی و۱۴ حکم در مورد مباحث فرهنگی در قالب این طرح گنجانده شده است.

وی با اعلام این خبر که سال ۱۴۰۰ سال شروع اجرای این طرح است گفت: در روند تصویب این طرح همه گروهای سیاسی و نهادها ودلسوزان کشور با ما همراه بودند.

بانکی پور در توضیح سوال خبرنگاران بیان داشت: اصل ۷۵ قانون اساسی مهمترین چالش روبروی این طرح است که شامل موارد هزینه ای است که باید دولت بپذیرد، لذا سعی شد مواد طرح جمعیت و خانواده بارمالی برای دولت نداشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha