جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
قربانی طهران

حوزه/"قربانی طهران"، رمانی است درباره وقایع مشروطه که نویسنده اش، عنوان و موضوع آن را از شهادت آیت الله شیخ فضل الله نوری در آن دوران الهام گرفته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، "قربانی طهران" به قلم حامد اشتری در سال ۱۳۹۸ به همت نشر معارف و در ۱۸۸ صفحه به زیور طبع آراسته شد.

این کتاب در واقع نگاهی داستانی به اتفاقات مشروطه دارد و می کوشد سیر تحول جوانی عدالت خواه را در آن دوران نشان دهد؛ جوانی که با رویای عدالت خواهی از وطن مهاجرت کرده و به مرکز تحولات سیاسی آن زمان یعنی تهران می آید و اوضاع را با آنچه در جراید می خوانده کاملاً متفاوت می یابد.

گفتنی است در کنار این روایت که پیکره اصلی داستان را شامل می شود، قصه ای نیز به شکل همزمان در پاریس در حال رخ دادن است که در ضمن آن بازتابی از حضور روشنفکران و سیاسیون اواخر دوره قاجار در دولت های اروپایی ارائه می شود.

اشتری در نشست نقد و بررسی این رمان با اشاره به موضوع کتاب می گوید: "این کتاب تاریخ مشروطه را روایت می‌کند و این که برخی افراد نسبت به مشروطه انتقاد داشتند و بازار ترور در کشور وجود داشته است و این دو داستان را با یکدیگر تلفیق کردیم، بخشی از داستان در تهران قدیم و ۱۱۰ سال پیش می‌گذرد و بخش دیگر داستان در پاریس است. "

وی همچنین می افزاید:"۷۰  درصد موضوعات تاریخی این کتاب دقیق است و تخطی صورت نگرفته هر چند هاشم در این کتاب نقش کلیدی دارد ولی تلاش کردم شخصیت شیخ فضل‌الله نوری را روایت کنم... چون قصد داشتم زندگی شیخ فضل‌الله نوری را روایت کنم تلاش کردم از نگاه بیرون روایت کنم، علت این‌که اسم کتاب قربانی طهران شد این بود که پس از فتح تهران نوه شیخ فضل‌الله نوری گفت که این فتح نیاز به یک قربانی داشت و پدربزرگم نیز قربانی تهران شد. "

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha