پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
همایش بین المللی اخوت هرات افغانستان

حوزه/همایش علمی و بین‌المللی اندیشه‌های وحدت‌آفرین در سیره امام صادق (ع) و ابوحنیفه از سوی شورای اخوت اسلامی شهر هرات افغانستان برگزار می‌گردد.

محمد سعید رضازاده، دبیر همایش و عضو شورای اخوت اسلامی شهر هرات افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس بین‌الملل خبرگزاری حوزه پیرامون این همایش که درباره اندیشه‌های وحدت‌آفرین امام صادق (ع) و ابوحنیفه برگزار می‌شود، گفت: با توجه به ضرورتی که امروز در کشور افغانستان درزمینهٔ اخوت و برادری احساس می‌شود و رشد اندیشه‌های افراطی وهابی، ترویج و تبیین سیره امام صادق (ع) از شیعه و از اهل سنت ابوحنیفه در عصر امروز ضروری است.

وی ادامه داد: این سیره وحدت‌آفرین و اخوت با همه وجود از لحاظ علمی با حضور شخصیت‌ها، فرهیختگان علمی در هرات برای نسل امروزی برای کشورهای همسایه باید ارائه شود و نویسندگان و پژوهشگران بتوانند همان‌طور که امام صادق(ع) بادید عالی با استفاده از آموزه‌های دینی نقش استادی و نقش گسترش فرهنگ الهی را داشتند، رویکرد اخوت که با شاگردان اهل سنت خود داشتند، این بار اهالی قلم دوباره یادآوری کنند که چگونه این ارتباط را باید حفظ کرد.

وی در ادامه به موضوع مقالات در این همایش اشاره کرد و افزود: شیوه‌های احیای وحدت اسلامی در پرتو اندیشه‌های دینی، احیای تمدن اسلامی در گستره سیره امام صادق (ع) و ابوحنیفه، اهمیت اخوت در آرای امامین و راه‌های تحکیم آن و شیوه تعامل ابوحنیفه با اهل‌بیت پیامبر (ص)، جایگاه اهل‌بیت پیامبر در اسلام، مشترکات فکری و فرهنگی امامین، جایگاه ابوحنیفه در میان اندیشمندان شیعه و جایگاه امام صادق در میان اندیشمندان اهل سنت ازجمله موضوعات این همایش است.

رضازاده افزود: مبارزات مشترک سیاسی امام صادق (ع) و ابوحنیفه، نقش نهادهای دولتی و مراکز دینی در تحکیم اخوت اسلامی، نقش رسانه‌ها در نهادینه کردن و تحکیم اخوت در جامعه اسلامی، مشترکات وحدت‌آفرین در سیره امامین، فقه مقارن نسبت سنجی دیدگاه‌های فقهی امامین از دیگر سرفصل‌های موضوعات مقاله در این همایش است.

عضو شورای اخوت اسلامی هرات گفت: افراد شرکت‌کننده در این همایش از گروه‌های مختلف علمی دانشگاهی و حوزوی شیعه و سنی افغانستان با رویکرد اخوتی که دارا هستند، از شهرهای مختلف افغانستان در این همایش حضور دارند، همچنین از کشورهای همسایه هند، پاکستان و ایران با رویکرد اخوتی می‌توانند در این زمینه مقاله ارائه کنند.

وی افزود: در کنار اهداف محتوایی این همایش، نزدیکی کشورهای همسایه به‌خصوص اهالی قلم و کار اساسی بر روی موضوع اخوت و وحدت که نیاز امروز جامعه اسلامی است، همچنین بازدید نخبگان علمی کشورهای همسایه از کشور ما، آشنایی بافرهنگ ما در داخل شهر هرات و تعامل بیشتر با کشورهای همسایه در کنار رونمایی از کتاب‌های پیرامون اخوت از دیگر برنامه‌ها و اهداف این همایش است.

دبیر همایش بین‌المللی اندیشه‌های وحدت‌آفرین امام صادق (ع) و ابوحنیفه هرات افغانستان بابیان اینکه این همایش در پایان فروردین‌ماه سال جاری برگزار می‌شود، افزود: مهلت ارسال مقالات 10 فرودین ۱۴۰۰ است، درصورتی ‌که استقبال شود، این زمان تمدید خواهد شد، در صورت امنیت نسبی در هرات، برگزیدگان مقالات می‌توانند به‌صورت حضوری و در محل برگزاری همایش مقاله خود را ارائه کنند.

رضازاده در پایان افزود: این همایش با همکاری شورای اخوت اسلامی هرات، دانشگاه دولتی هرات، دانشگاه‌های خصوصی اشراق، هریوا، مدارس علمیه صادقیه، همچنین شورای علمای جبرئیل برگزار می‌شود.

گفتنی است علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این همایش، مقالات خو را به آدرس، افغانستان، هرات، حنظله بادغیسی ۱۸، پلاک ۲، دفتر شورای اخوت اسلامی هرات ارسال کنند و در فضای مجازی به آدرس شبکه اجتماعی تلگرام @councilblbihi یا پست الکترونیک shoriokvat@gmail.com ارسال کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha