پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
فوادیان

حوزه/ کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفت: امروز در جهان، جوامع دچار بحران معنویت و خانواده و روابط اجتماعی شده‌اند و مهدویت به راحتی درمانگر همه این بحران‌ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا فؤادیان در سیزدهمین نشست علمی ـ تخصصی «در رواق میقات» که هشتم فروردین‌ماه از سوی مدیریت آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری به صورت مجازی برگزار شد، در سخنانی گفت: مهدویت هویت‌آفرین است و فرد معتقد به امام مهدی دارای امید، آرزو و آرمان است.

وی افزود: اعتقاد به امام مهدی (عج) انسان را از بحران‌های اجتماعی نجات می‌دهد، زیرا کارکردهای مختلف در عرصه‌های گوناگون دارد و در پرتو همین کارکرد، مباحث میان رشته‌ای مهدویت و روان‌شناسی و مهدویت و جامعه‌شناسی در حال تدریس و تالیف است.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم بیان کرد: امروز در جهان جوامع دچار بحران معنویت و خانواده و روابط اجتماعی شده‌اند و مهدویت به راحتی درمانگر همه این بحران‌ها است؛ اعتقاد به امام مهدی(عج) به معنای اعتقاد به چشم خدا در میان خلائق است؛ اگر خود را همواره در منظر خلیفة الله ببینیم، دچار افسردگی و بحران معنا نمی‌شویم و از گرفتاری‌هایی عاری می‌یابیم.

وی با بیان اینکه از مجموعه آثار علامه جعفری کتابی با عنوان امید استخراج شده است، تصریح کرد: این یعنی عصاره تفکر مهدوی، امید است؛ امروزه در غرب به دنبال نقش کلیسا در بهداشت روان و کاهش بحران‌های اجتماعی هستند و در ایران اسلامی نیز بحث انتظار و بهداشت روان و مباحث میان‌رشته‌ای در حال فعالیت است تا بتوانند امید را زنده کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین فؤادیان با اشاره به نقش مهدویت در حل معضلات اجتماعی، بیان کرد: هم‌اینک شیوع ویروس کرونا افراد زیادی را درگیر کرده است؛ حال مهدویت چگونه می‌تواند پاسخگو باشد؟ رهبری شعار «تولید و پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» را برای امسال انتخاب کردند. به نظر می‌رسد باتوجه به اینکه امسال دو میلاد برای امام عصر داریم، اگر گرفتار مشکلات اقتصادی نبودیم، امسال را سال امام مهدی می‌نامیدند. حال سوال این است که آیا در سال اقتصاد، مهدویت راه‌حلی برای بحران اقتصادی دارد؟

استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه تصریح کرد: همه شنیده‌ایم اگر امام عصر ظهور کنند، حتی یک فقیر در عرصه جهانی وجود نخواهد داشت. مگر سیستم حکومتی حضرت چگونه است که فقیری نخواهد بود؟ البته موضوع تولید، عرضه و تقاضا در مباحث مهدویت آمده است، یعنی تولید در آن زمان، زیاد، تقاضا از سوی مردم کم و نظام توزیع عادلانه است و خودبه خود فقر ریشه کن می‌شود، براساس روایات، سیستم اقتصادی امام عصر، سیستم کفاف نیست، بلکه عفاف است و مردم زیاده‌خواه نخواهند بود.

وی بیان کرد: وقتی در مقابل کلمه مهدویت، منشوری قرار دهیم، مهدویت در حوزه‌های مختلف اجتماعی توانایی برای حل این بحران‌ها را دارد؛ اگر تنها به برخی از عناصر مهم مهدویت مانند امید توجه کنیم، بسیاری از مشکلات قابل حل است؛ در ادبیات دینی بیان شده که نومیدی نشانه کفر و دوری از رحمت خداست، بنابراین اگر اینقدر امید در ادبیات دین مهم است، امید در مهدویت موج می‌زند.

حجت‌الاسلام و المسلمین فؤادیان اظهار کرد: مهدویت می‌تواند در مناسک حج هم نقش ایفا کند. حج، اجتماع بی‌نظیر است، از این جهت که اقوام مختلف با فرهنگ‌های مختلف از سراسر دنیا حضور به هم می‌رسانند؛ مهدویت هم موضوع مشترک میان اهل سنت و شیعه است و گروهی نیست که موعود را قبول نداشته باشد؛ حتی روایت «من انکر المهدی فقد کفر» در اهل تسنن بیان شده که در شیعه نیست، بنابراین مهدویت می‌تواند محور گفت‌وگو و تعامل بیشتر و الفت و انس میان مسلمین باشد.

وی تصریح کرد: در روایات بیان شده است، امام مهدی (عج) از کنار خانه خدا ظهور می‌کند. حج هم در این مکان رخ می‌دهد؛ فرو رفتن سفیانی در سرزمین بیدا، قتل نفس زکیه و دستاوردهای حکومت حضرت در مکه و مدینه وارد شده، لذا مهدویت برای رفع چالش‌هایی که دشمنان اسلام در زمان انجام مناسک ایجاد می‌کنند هم قابلیت رفع این بحران‌ها را دارد. مهدویت موضوعی است که همه مذاهب اسلامی نسبت به آن سر تعظیم فرود می‌آورند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: مهدویت موضوع بین‌الادیانی و بین‌المذاهبی است و همه بشریت می‌توانند بر سر سفره مهدویت بنشینند؛ مهدویت به راحتی می‌تواند بحران‌های اجتماعی را حل و درمان کند، چون کارکردهای مختلف در عرصه علوم تربیتی، روان‌شناسی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارد. کسی که معتقد به امام مهدی (عج) باشد، از بحران‌های فردی فاصله گرفته و برای آمدن و ظهور امام مهدی (عج) دنبال ایفای نقش است؛ مهدویت، خنثی نیست و به انسان، تکاپویی و نشاط و پویایی می‌دهد.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha