شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
بدهی آمریکا

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بانک مرکزی پشت پرده رشد نقدینگی را افشا کرد

در این میان افشاگری بانک مرکزی از پشت پرده افزایش نقدینگی، سیگنال جدیدی را پیش روی بازار قرار داده است. بازاری که در این سال ها، هم سو با رشد نقدینگی، قد کشیده است و حال باید دید در ادامه سال جاری، بازهم شاهد افزایش معنادار نقدینگی و تورم خواهد بود یا خیر؟ بر اساس این گزارش، دقایقی پیش بانک مرکزی کشورمان در حساب توئیتری خود با اشاره به دلایل رشد نقدینگی و پایه پولی نوشت: «تامین ریال از منابع بانک مرکزی، به پشتوانه ارزهای مسدودی، موجب رشد پایه پولی و نقدینگی می شود. اما نکته: سیاستگذار پولی نمی تواند از قانون تمرد کند؛بانک مرکزی نمی تواند از پرداخت های ریالی خودداری کند که طبق نص صریح قانون موظف به انجام آن است.» اما در بازار ارز، امروز شاهد رشد قیمت ها هستیم. به گونه ای که در لحظه انتشار این گزارش، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به  به نرخ ۲۵۰۰۶ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۵۵۱۱ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که این رقم نسبت به روز یکشنبه ۲۸۲ تومان گران‌تر شده است. همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به نرخ ۲۹۰۰۶ تومان از مردم خریداری و در مقابل با رشد ۳۰۳ تومانی نسبت به آخرین نرخ روز یکشنبه، به قیمت ۲۹۵۹۲ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود.

چک‌ برگشتی ها دوباره برگشتند

آمار بانک مرکزی درباره چک‌های برگشتی در بهمن ماه سال گذشته نشان می‌دهد که در این ماه ۶۹۷ هزار فقره چک برگشت خورده که از نظر تعداد و مبلغ نسبت به دی ماه به ترتیب ۲.۷ و ۸.۸ درصد افزایش داشته است. تازه‌ترین آماری که بانک مرکزی از جریان مبادلات چک منتشر کرده است، نشان می‌دهد که در بهمن ماه بیش از ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار  فقره چک به ارزش ۲۰۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مبادله شده است که از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۲ و ۷.۹ درصد افزایش دارد. از سوی دیگر، بیش از ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار فقره با ارزش ۱۸۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از چک‌های مبادله‌ای وصول شده است که از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۲ و ۷.۸ درصد افزایش دارد. در کنار چک‌های وصولی بالغ بر ۶۹۷ هزار فقره چک برگشت خورده که از نظر تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی به ترتیب با  ۲.۷ و ۸.۸ درصد افزایش  داشته است. همچنین در این مدت، در استان تهران بیش از ۲.۶ میلیون فقره چک با ارزشی معادل ۹۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مبادله شده که بیانگر صدرنشینی استان تهران در مبادله چک در سطح کشور است. چک‌های وصول شده در تهران حدود ۲.۵ میلیون فقره به ارزشی بیش از ۸۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و چک‌های برگشتی تا ۱۸۵ هزار فقره به ارزش ۹ هزار میلیارد تومان گزارش شده است. علاوه بر این، در بهمن ماه پارسال در کل کشور بـالغ بـر ۶۷۱ هـزارفقـره چـک بـه ارزشی حدود ۲۱ هـزار و ۸۰۰ میلیـارد تومان به دلایل کسری یـا فقـدان موجـودی برگشـت خورده است که در واقـع از نظـر تعـداد ۹۶.۴ درصـد و از نظر ارزش ۹۵.۹ درصد از کل چک‌های‌برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.    از سوی دیگر، در استان تهران ۱۷۶ هزار فقره چک به ارزشی ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده که در استان تهران از نظر تعداد ۹۴.۹ درصد و از نظر مبلغ ۹۴ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است. 

وال استریت قرمز شد

در وال استریت بیشتر شاخص ها نزولی بودند، تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۱۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۳ هزار و ۱۲۸.۰۸ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۱۳ درصد ریزش تا سطح ۳۹۶۹.۵۰ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا، یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۶۷ درصد کاهش در سطح ۱۳ هزار و ۵۰.۰۹ واحدی بسته شد. در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۰۷ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۷۳۶.۱۷ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۴۷ درصدی و ایستادن در سطح ۱۴ هزار و ۸۱۷.۷۱ واحدی به کار خود پایان داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با پیشروی ۰.۴۵ درصدی در سطح ۶۰۱۵.۵۱ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۰۸ درصد پایین رفت و به ۸۴۹۲.۱۰ واحد رسید.

بدهی آمریکا مدار رکورد ها را رد کرد

به نقل از سایت رسمی اعلام بدهی آمریکا، میزان بدهی‌های دولت این کشور تا پایان ماه مارس به ۲۸ تریلیون و ۱۰۳  میلیارد و ۵۹۹ میلیون دلار رسیده است. میزان بدهی هر شهروند آمریکایی تا پایان این ماه به طور متوسط ۸۵ هزار و ۹۱ دلار و میزان بدهی هر مالیات دهنده آمریکایی به طور متوسط ۲۲۴ هزار و ۴۵۵ دلار بوده است. کسری بودجه دولت آمریکا تا پایان ماه مارس به چهار تریلیون و ۵۳۱ میلیارد و ۳۱۹ میلیون دلار رسیده است. در حال حاضر بزرگ‌ترین اقلام بودجه‌ای آمریکا شامل: مراقبت‌های درمانی با یک تریلیون و ۲۸۸ میلیارد و ۳۲ میلیون دلار، تامین اجتماعی با یک تریلیون و ۱۱۲ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار، هزینه‌های دفاعی با ۷۲۳ میلیارد و ۸۴۹ میلیون دلار و بهره پرداختی بدهی با  ۳۹۶ میلیارد و ۳۴۱ میلیون دلار است. هم‌چنین تا پایان این ماه، میزان مجموع بدهی‌های دولتی و غیردولتی آمریکا معادل ۸۵ تریلیون و ۶۷۹ میلیارد و ۱۳۷ میلیون دلار بوده است. از این میزان، ۲۱ تریلیون و ۱۷۶ میلیارد و ۵۱ میلیون دلار مربوط به بدهی های شخصی بوده که یک تریلیون و ۷۲۱ میلیارد و ۹۶۴ میلیون دلار آن به شکل وام دانشجویی بوده است.

تاجیکستان برای عملیات بزرگ اقتصادی اعلام آمادگی کرد

وزیر خارجه تاجیکستان در دیدار ظریف آمادگی کشورش را برای ایجاد زیرساخت های اقتصادی سه جانبه از جمله تقویت ظرفیت ترانزیتی جاده ای و ریلی بین ایران، تاجیکستان و افغانستان اعلام کرد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در کنفرانس قلب آسیا - روند استانبول در دوشنبه پایتخت تاجیکستان به سر می برد، امروز (سه شنبه) با «سراج الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه این کشور دیدار و در خصوص آخرین وضعیت روابط دوجانبه و همکاری های دو کشور در خصوص افغانستان گفتگو و تبادل نظر کرد. ظریف در این دیدار ضمن پرثمر خواندن مذاکرات انجام شده با رئیس جمهور تاجیکستان، بر آمادگی کشورمان جهت گسترش و تعمیق روابط دوجانبه تاکید کرد. وزیر امور خارجه تاجیکستان نیز در این دیدار، فرهنگ و تاریخ مشترک سه کشور ایران، تاجیکستان و افغانستان را ثروتی ارزشمند برای هر سه کشور دانسته و بر آمادگی کشورش جهت ایجاد زیرساخت های اقتصادی سه جانبه از جمله تقویت ظرفیت ترانزیتی جاده ای و ریلی بین سه کشور تاکید کرد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که شامگاه یکشنبه برای انجام سفری دوجانبه و شرکت در کنفرانس قلب آسیا وارد دوشنبه شد، ضمن شرکت در این کنفرانس با رئیس جمهور تاجیکستان، وزرای خارجه هند، افغانستان و جمهوری آذربایجان و دبیر اجرایی سیکا دیدار و گفت و گو کرد. نهمین کنفرانس قلب آسیا - روند استانبول از روز دوشنبه به مدت دو روز در دوشنبه پایتخت تاجیکستان در حال برگزاری است. ۱۵ کشور عضو قلب آسیا شامل جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، چین، روسیه، هند، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، ترکیه، آذربایجان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند. آمریکا، استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، نروژ، لهستان، اسپانیا، سوئد و انگلیس هم کشورهای حامی قلب آسیا به شمار می‌روند. کنفرانس قلب آسیا از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ در استانبول، کابل، آلماتی، پکن، اسلام آباد، امریتسار، باکو و استانبول برگزار شده است.

عربستان هم به جمع کاهشی ها پیوست

رویترز نوشت: یک منبع خبری روز دوشنبه (نهم فروردین‌ماه) اعلام کرد که عربستان آماده حمایت از تمدید کاهش عرضه نفت ائتلاف سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) تا ماه ژوئن ۲۰۲۱ است. این منبع افزود: عربستان همچنین آماده است کاهش داوطلبانه تولید خود را برای افزایش قیمت نفت تمدید کند زیرا قرنطینه‌های تازه‌ای در کشورهای مختلف برای مهار موج نو ویروس کرونا اعمال شده است. کشورهای عضو اوپک پلاس امیدوار بودند با افزایش متعادل قیمت نفت در اوایل سال جاری میلادی، کاهش تولید را تسهیل کنند. این در حالی است که چهار منبع اوپک پلاس هفته گذشته گفتند موج نو قرنطینه‌ها این ائتلاف را ترغیب می‌کند تا در نشست روز پنجشنبه (۱۲ فروردین‌ماه) کاهش تولید را در ماه مه نیز تمدید کنند. این منبع اوپک تصریح کرد: عربستان خواهان تمدید کاهش تولید تا ماه ژوئن است. وی تصریح کرد: از نظر آنها تقاضا هنوز به اندازه کافی مطلوب نیست و می‌خواهند از کاهش قیمت جلوگیری کنند. وزارت انرژی عربستان از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. مجموع کاهش عرضه نفت اوپک پلاس در حال حاضر کمی بیش از ۷ میلیون بشکه در روز است و افزون بر آن عربستان نیز به‌طور داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه از تولید خود می‌کاهد. یک منبع آگاه از دیدگاه روسیه نیز اظهار کرد که مسکو ضمن درخواست افزایش تولید محدودی برای خود، از تمدید دوباره کاهش تولید این ائتلاف حمایت می‌کند.

اردوغان تحولات بانک مرکزی را تکمیل کرد

رئیس‌جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، ۱۰ روز پس از اخراج رئیس بانک مرکزی ترکیه، امروز، سه‌شنبه، معاون بانک مرکزی، مورات ستینکایا، را هم اخراج کرد. به دنبال انتشار این خبر نرخ لیر ترکیه ۱۳ درصد در برابر دلار آمریکا سقوط کرد. مصطفی دومان، از بانکداران معروف ترکیه، از سوی اردوغان به اداره این سمت منصوب شد. آقای دومان قبلاً یکی از مدیران مورگان استنلی بوده است. روزنامه گازته که این خبر را منتشر کرده است هیچ دلیلی برای برکناری ستینکایا مدیر سابق بورس استانبول، ذکر نکرده است.

اولین یارانه معیشتی ۱۴۰۰ واریز شد

بر اساس اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، نخستین یارانه معیشتی ۱۴۰۰ ساعت ۲۴ امشب به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. در اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها آمده است: هفدهمین مرحله یارانه معیشتی سه شنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. براساس اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، همانند دوره‌های قبل به حساب خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان واریز خواهد شد.

مالیات خالی ها تعیین تکلیف شد

محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان در خصوص الزام مالکان و سرپرستان خانوار به ثبت انواع مالکیت در سامانه املاک و اسکان به نشانی http://amlak.mrud.ir و دریافت مالیات از خانه‌های خالی گفت: سرپرستان خانوار اعم از مالک و مستأجر از ۱۹ فروردین، دو ماه ملزم به ثبت انواع مالکیت در سامانه املاک و اسکان هستند. وی در خصوص خانه‌های خالی و دریافت مالیات از آنها بر اساس قانون مالیات، توضیح داد: اطلاعاتی که سرپرستان خانوار در سامانه املاک و اسکان ثبت می‌کنند، به این شکل قابل‌قبول است و مشمول مالیات نمی‌شود که سرپرست خانوار مالک یک واحد در شهر محل سکونت و یک واحد نیز در شهر و یا روستایی غیر از شهر محل سکونت خود باشد. محمودزاده افزود: خانوارهایی که بیش از دو واحد مسکونی (یکی در شهر محل سکونت و دیگری در شهر و روستایی غیر از محل سکونت) داشته باشند و بیش از ۱۲۰ روز خالی باشد، مشمول مالیات می‌شود. به گفته این مقام مسئول، جریمه مالیات بر خانه‌های خالی برای اشخاص حقیقی در سال اول، شش برابر ارزش اجاره واحد، سال دوم دوازده برابر و سال سوم هجده برابر است. برای اشخاص حقوقی واحدهای خالی در سال نخست دوازده برابر، سال دوم ۲۴ برابر و سال سوم ۳۶ برابر می‌شود.

دلار به کانال ۲۵ رسید

در معاملات دیروز (یکشنبه هشتم فروردین ماه ۱۴۰۰) هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۴۷۳۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۵۲۲۹ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به نرخ پایانی روز قبل، ۴۷۶ تومان گران‌تر شد. همچنین این نرخ نسبت به پایان هفته قبل، ۱۲۶۹ تومان افزایش یافت. بر اساس این گزارش، هر اسکناس یورو نیز در این صرافی ها، به نرخ ۲۸۷۰۹ تومان از مردم خریداری و در مقابل با افزایش ۳۹۳ تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت ۲۹۲۸۹ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

بانک مرکزی به سفته بازان هشدار داد

بانک مرکزی در توتینر اعلام کرد: در شرایط تعطیلی بازارها و تقاضای اندک در حواله ارز سامانه نیما که موجب شد، دیروز میانگین نرخ هر دلار ۲۲٫۶۰۰ تومان باشد، حال سفته بازان و معامله گران فردایی در تلاشند با استفاده از تعطیلات و جوسازی، ارزهای خود را در نرخ های بالاتر بفروشند. بازارساز واکنش مناسب نشان خواهد داد.

بیت‌کوین صعودی شد

ارزش بیت‌کوین و بیشتر ارزهای مهم دیجیتالی صعودی شد. به گزارش ایسنا، به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، همزمان با افزایش تمایل مردم به استفاده از ارزهای دیجیتالی، بانک مرکزی چین به عنوان گامی دیگر در راه اندازی نهایی یوان دیجیتالی اعلام کرد به عنوان یک ارز حمایتی برای روش های فعلی پرداخت اینترنتی، یوان دیجیتال نقش پررنگ تری در نظام پرداخت چین ایفا خواهد کرد. در حال حاضر ۹۸ درصد بازار پرداخت های موبایلی چین در اختیار دو شرکت علی پی و ویچت پی است و بانک مرکزی این کشور تلاش دارد یوان دیجیتالی را به عنوان سومین غول این عرصه معرفی کند. شک و تردیدها میان معامله گران بر سر آینده قیمت ارزهای دیجیتال بالا گرفته است. به گفته کارشناسان، تردید نسبت به واکنش احتمالی دولت ها و بانک های مرکزی به عبور ارزش بازار ارزهای دیجیتالی از دو تریلیون دلار، کاهش سرعت ورود شرکت های بزرگ به بازار و خارج کردن سودهای کوتاه مدت به منظور نوسان گیری توسط بخشی از معامله گران می تواند از جمله دلایلی باشد که رالی صعودی بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتالی را با موانعی همراه کند.

واردات نفت آمریکا از روسیه رکورد زد

داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) نشان داد که این کشور در سال ۲۰۲۰ بیشترین مقدار نفت و فرآورده‌های نفتی از روسیه را از سال ۲۰۱۱ وارد کرده است. ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۵۳۸ هزار بشکه در روز نفت و فرآورده‌های نفتی از روسیه وارد کرده است. آمریکا تنها در سال ۲۰۱۱ بیش از این مقدار از روسیه نفت و فرآورده‌های نفتی وارد کرده بود که مقدار آن ۶۲۴ هزار بشکه در روز بود. این در حالی است که عمده‌ترین صادرکنندگان نفت و فرآورده‌های نفتی به ایالات متحده در سال ۲۰۲۰، کانادا (روزانه چهار میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه) و مکزیک (۷۵۰ هزار بشکه در روز) بودند. با کاهش عرضه نفت عربستان، تقاضای نفت آمریکا از روسیه در حال افزایش است. در سال‌های اخیر عربستان عرضه نفت خود را به‌سوی بازارهای عمده آسیا روانه کرده است. افزون بر این، پالایشگاه‌های آمریکایی نفت روسیه را جایگزین کردن نفت ونزوئلا که از سال ۲۰۱۸ تحت تحریم‌های آمریکاست، کرده‌اند.

بزرگترین شرکت‌های نفتی جهان سقوط کردند

درآمد بزرگترین شرکت‌های نفتی جهان از جمله غولهای نفتی، آرامکوی سعودی، بزرگترین تولیدکنندگان نفت روسیه و بزرگترین شرکت‌های خدمات میدان نفتی مجموعا ۳۵.۴ درصد کاهش یافت و از ۲.۰۲ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۹ به ۱.۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ رسید. خبرگزاری آنادولوی ترکیه به بررسی و تحلیل اظهارنامه های مالی ۱۴ شرکت بزرگ شامل اکسون موبیل، شورون، کونوکو فیلیپس، هالیبرتون، شلومبرژه، بیکرهیوز، شل، بریتیش پترولیوم، توتال، انی، اکوئینور، لوک اویل، روس‌نفت و آرامکوی سعودی پرداخت. طبق بررسی خبرگزاری آنادولو، درآمد شل بیشترین کاهش (۴۸ درصد) را داشت در حالی که درآمد شرکت‌های بریتیش پترولیوم، آرامکو و اکسون موبیل بیش از ۳۰ درصد در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهش یافت. فروپاشی تقاضا و سقوط قیمتهای نفت در سال گذشته به درآمد شرکتها ضربه زد و هر دو بخش بالادستی و پایین دستی از بحران ناشی از شیوع پاندمی آسیب دیدند. بعضی از شرکتها ضرر کم سابقه ای متحمل شدند و ارزش منابع خود را کاهش دادند. به عنوان مثال اکسون موبیل به دلیل سقوط تقاضا و قیمتهای نفت و ضرر عظیم مربوط به دارایی گازی در آمریکا، نخستین کاهش سالانه از زمان ادغام شرکت‌های اکسون و موبیل در سال ۱۹۹۹ و نخستین ضرر سالانه در ۴۰ سال گذشته را ثبت کرد. شرکت بریتیش پترولیوم هم در سال ۲۰۲۰ ضرر چشمگیر ۵.۷ میلیارد دلار را متحمل شد در حالی که برای سال ۲۰۱۹ حدود ۱۰ میلیارد دلار سود ثبت کرده بود. توتال هم ضرر ۷.۲ میلیارد دلاری برای سال ۲۰۲۰ داشت در حالی که برای سال ۲۰۱۹ حدود ۱۱.۲۷ میلیارد دلار سود گزارش کرده بود. شرکت شل موفق شد شد سال گذشته سودآوری بماند اما سود این شرکت ۸۷ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا کرد. بر اساس گزارش اویل پرایس، سود خالص آرامکوی سعودی در سال ۲۰۲۰ بر مبنای سالانه ۴۴ درصد کاهش یافت و به ۴۹ میلیارد دلار رسید اما این شرکت بر وعده خود برای پرداخت سود نقدی ۷۵ میلیارد دلار به سهامدارانش پایبند ماند. دولت عربستان سعودی با ۹۸ درصد سهم در آرامکو، بزرگترین سهامدار این شرکت است.

چین سیگنال را مسدود کرد

به نظر می رسد در جدیدترین اقدام پکن برای سرکوب پلتفرمهای رسانه اجتماعی، سرویس پیام رسان رمزنگاری شده سیگنال در چین مسدود شده است. کاربران سیگنال در چین از روز دوشنبه برای استفاده از این اپلیکیشن بدون کمک ابزار VPN مشکل داشته اند. پیش از این چنین نرم افزاری برای استفاده از سیگنال نیاز نبود. هنوز معلوم نیست آیا این ممنوعیت دائمی است یا خیر زیرا رگولاتورهای چینی گاهی کنترل روی یک سرویس را به صورت آزمایشی تشدید می کنند تا در صورت لزوم، بعدا دسترسی به آن را قطع کنند. اداره فضای سایبری چین هم در این باره اظهارنظری نکرده است. این اپلیکیشن پیش از این در فروشگاههای اندروید در چین که دسترسی به خدمات گوگل تقریبا مسدود است، غیرقابل دسترس شده بود. سیگنال ابزار پیام رسان محبوبی در میان خبرنگاران و فعالانی است که در تلاش هستند ریسک ردگیری شدن پیامهایشان را به حداقل برسانند. این اپلیکیشن به خصوص در میان اقلیت مسلمانان اویغور چین محبوبیت داشته است. این اپلیکیشن پیام رسان به خصوص پس از ششم ژانویه که واتس اپ شرایط حریم خصوصی را برای اشتراک گذاری اطلاعات کاربران با فیس بوک و زیرمجموعه های دیگر این شرکت تغییر داد، با افزایش دانلودهای جهانی روبرو شد. طبق آمار شرکت سنسور تاور، سیگنال نزدیک به ۵۱۰ هزار بار در سیستم عامل iOS در چین دانلود شده و ۱۰۰ میلیون بار در فروشگاه اپ استور اپل و گوگل پلی دانلود شده است. اپلیکیشن پیام رسان وی چت شرکت تنسنت که امکانات متعددی از جمله امکان پرداخت پول فراهم می کند، اپلیکیشن اصلی مورد استفاده در چین است و بیش از یک میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد. بر اساس گزارش بلومبرگ، بحث آزاد درباره موضوعات حساس در چین خط قرمز محسوب می شود و هدف سانسور قرار می گیرد. چین در فوریه پس از این که اپلیکیشن چت صوتی کلاوب هاوس امکان بحث درباره مسائل سیاسی را فراهم کرد، این پلتفرم رسانه اجتماعی را مسدود کرد.

زمان مالیات لوکس ها مشخص شد

جدیدترین اظهارنظر درخصوص مالیات بر دارایی های لوکس، به اخذ اولین مالیات از خانه خالی در مرداد ۱۴۰۰ توسط رئیس سازمان مالیاتی باز می‌گردد. برخی کارشناسان با رویکردی مثبت به این ماجرا معتقدند تعیین  مالیات از  اقشار پردرآمد به توسعه زیرساخت های کشور کمک کرده و رقم فرار مالیاتی را  تا حد قابل قبولی کاهش خواهد داد و اگر عزمی در سازمان مالیاتی باشد و مناسبات قشر سیاسی درگیر این ماجرا نشود، این مالیات به راحتی قابل دریافت است. اما در مقابل عده ای دیگر هم با بیان انتقاداتی معتقدند اگر این قانون به درستی اجرا نشود جریان نقدینگی در کشور دچار مشکلاتی خواهد شد.اگر فقط از مسکن  مالیات اخذ شود، در حالی که بر سایر دارایی‌ها مالیات اخذ نشود جریان نقدینگی از یک دارایی به دارایی دیگری اتقاق می‌افتد. وحید شقاقی رئیس دانشکده علوم اقتصاد خوارزمی و کارشناش ارشد اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مالیات بر خانه و خودرو لوکس همچنین اینفلوئنسرها گفت: مالیات سه هدف مهم دارد درآمدهای دولت را افزایش می‌دهد، بازتوزیع ثروت انجام می‌دهد و از فعالیت‌های احتکاری جلوگیری می‌کند. تاکنون ما عمدتا به مالیات به صورت تصنعی، و صرفا برای پوشش ۳۵ درصدی درآمدهای دولت نگاه می‌کردیم. دو هدف دیگر در نظام مالیاتی مغفول مانده بود. این اقتصاددان ادامه داد: مصوبه اخیر مجلس حرکت رو به جلویی به منظور تحقق بحث دو هدف بعدی مالیات بود. در همه جای دنیا پایه‌های مالیاتی به نام مالیات بر ثروت و دارایی، مالیات بر عایدی بر سرمایه و مالیات برمجموع درامد است، این پایه‌های مالیات سالیان سال است که در کشور ما به تصویب نرسیده است. او ادامه داد: مجلس اخیرا دو پایه مالیاتی تصویب کرد به نام مالیات بر خانه و خودروهای لوکس و مالیات بر اینفلوئنسرها درست است که این مالیات مستقیما پایه مالیاتی نیستند، اما مفهومش این است که از دارایی‌ها مالیات اخذ خواهد شد. مفهوم این اقدام از نظر اقتصاد دانان مالیات از ثروت است. این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: دارایی‌های متفاوتی وجود دارند مانند ارز، طلا، خودرو و در کشورهای توسعه یافته همچون کانادا بیت کوین هم جز ثروت محسوب می‌شود؛ و از آن هم مالیات اخذ می‌شود. اخیرا خبرهایی مبنی بر تصویب مالیات بر عایدی سرمایه داشته ایم که به منظور جلوگیری از احتکار است. این استاد دانشگاه ادامه داد: البته هدف این دو پایه مالیاتی قطعا افزایش درآمدهای دولت و بازتوزیع ثروت است. موضوع مهم دیگر این است که نظام مالیاتی باید پلکانی و با نرخ فزاینده باشد که در این قانون دیده نشده است گفته شده خانه‌های بالای ۱۰ میلیارد تومان و خودروهای بالای یک میلیارد تومان مشمول مالیات هستند. او اضافه کرد: این به عدالت نزدیک و معقولانه است تا اینکه عدد اعلام کنند. در کشورهای اروپایی همچون فرانسه نرخ مالیات بر ثروت از ۲۵ صدم تا یک و نیم درصد است به این معنا که اگر ثروت به این عدد برسد مالیات آن به صورت پلکانی محاسبه خواهد شد. شقاقی تاکید کرد: اینکه باید این نکته را در نظر بگیریم، که نقدینگی میان دارایی‌های مختلف سیال است. به این معنا که اگر از مسکن مالیات اخذ کنیم، در حالی که بر سایر دارایی‌ها مالیات اخذ نشود جریان نقدینگی از یک دارایی به دارایی دیگری اتقاق می‌افتد. او تاکید کرد: به عنوان مثال صاحب واحد مسکونی ترجیح می‌دهد خانه را فروخته و متراژ کوچکتر و با رقمی کمتر از ۱۰ میلیارد تومان خریداری کند؛ و با نقدینگی آزاد شده به سمت خرید دارایی‌هایی همچون خودرو، طلا و ارز می‌رود. نیاز است این طرح به عنوان یک بسته کامل در نظر گرفته شود تا اثرات مخرب آن را به حداقل برساند. این کارشناس اقتصادی افزود: موضوع دیگر اینکه ممکن است فرد دارای خودروی یک میلیاردی هم قیمت را کاهش دهد و درنتیجه تقاضا برای خودروهایی با قیمت کمتر از یک میلیارد افزایش پیدا کند؛ و اگر نتوانیم عرضه را افزایش دهیم خودروهای بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیون به یکباره به بالای یک میلیارد خواهند رسید؛ و عرضه و تقاضا را به هم می‌زند. او ادامه داد: سیاست‌های مالی، ارزی، تجاری و تولیدی باید با سیاست‌های مالیاتی همسو و هماهنگ باشند. نباید هر کدام به صورت جزیره‌ای عمل کنند. اصلاح نظام مالیاتی هوشمندی می‌خواهد. یک تیم اقتصادی اجرای و مدیریتی با نگاهی وسیع به مسائل کلان کشور باید این بسته را تدوین کند. اگر این اقدام ضعیف اجرا شود بیش از اینکه اثرات مثبت داشته باشد تاثیر منفی خواهد گذاشت. این استاد دانشگاه با اشاره به موضوع تورم در کشور هم افزود: اگر می خواهیم به سمت اخذ مالیات بر ثروت برویم باید تورم را لحاظ کنیم. به عنوان مثال فردی خودرویی را خریداری کرده و شش ماه بعد قصد فروش دارد. باید افزایش قیمت خودروی یک میلیاردی که به یک میلیارد و پانصد میلیون تومان رسیده و در مدت شش ماه رقمی نزدیک به پانصد میلیون تومان افزایش پیدا کرده است، در نظر بگیریم. شقاقی گفت: باید این رقم را خالص زدایی و تعدیل شده به تورم در نظر بگیریم. تورم باید در این شش ماه محاسبه شود و اگر نرخ تورم پانصد میلیون را لحاظ کنیم که به رقمی حدود ۴۰۰ میلیون می‌رسد. پس باید هم در مالیات بر ثروت و هم در مالیات بر عایدی سرمایه تورم قیمت‌ها را تعدیل کنیم و سپس مالیات را اخذ کنیم. او افزود: به عنوان مثال خودرویی به قیمت یک میلیارد خریداری شده و به قیمت یک میلیارد و دویست میلیون تومان فروخته شده که سود به دست آمده متناسب با تورم است. باید دید بدون تورم سود خالص چقدر است و از ۱۷۰ میلیون چقدر را باید به عنوان مالیات عایدی برسرمایه پرداخت کرد. محمود علیزاده  معاونت حقوقی و فنی مالیاتی  در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به چگونگی  اخذ مالیات از اینفلوئنسرها و هنرمندان اظهار کرد: از قبل هم برای اینفلوئنسرها معافیت مالیاتی نداشتیم به موجب ماده یک قانون مالیات‌های مستقیم هر شخص ایرانی یا خارجی که در ایران درآمدی را داشته باشد مشمول پرداخت مالیات است. استثنائات و معافیت‌ها که در مواد بعدی مقرر می‌شود مشمول این موضوع نخواهد شد. او ادامه داد: باید هر شخص در صورت کسب درآمد به موجب اظهار نامه‌ای که ارائه می‌کند، مالیات خود را پرداخت می‌کند. سازمان هم پیگیر موضوع است. فعالیت‌های فرهنگی که به موجب ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم مشخصا آن فعالیت ذکر می‌شود، مشمول معافیت‌های مالیات است؛ و درامدهای هر نوع فعالیتی خارج از آن مانند تبلیغات مشمول مالیات است. معاون حقوقی  سازمان مالیات گفت: با توجه به سازوکارهایی که سازمان مالیاتی دارد و براساس آن رویدادهای مالی را ردیابی و می‌کند. اگر از سوی مودی ابراز هم نشده باشد مالیات آن قابل پیگیری است. این مقام مسئول مالیاتی تصریح کرد: اگر بازیگران و اینفلوئنسرها خود درآمدهای شان را ابراز کنند مورد رسیدگی قرار می‌گیرد اگر اطلاعاتی که ارائه می‌کنند درست باشد، بر مبنای مکانیزمی که به موجب ماده ۹۷ تعیین شده شاید اظهارشان مورد پذیرش قرار بگیرد و با دیتایی که در سازمان موجود است مطابقت داده شود. علیزاده گفت: این موضوع که اینفلوئنسرها و هنرمندان  باید معاف از مالیات باشند درست نیست، تاکنون اقداماتی غیر از فعالیت های فرهنگی که به موضوع ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم اشاره می کند مانند درآمد حاصل از بازیگری مشمول مالیات نبوده است. او ادامه داد: این قانون در بودجه سال ۱۴۰۰ در حال حاضر در مجلس مطرح شده  است. درآمد بازیگران تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان از مالیات معاف می‌شوند. از درآمدهای  بیشتر از سقف تعیین شده نسبت به درآمد حاصل از فعالیت‌های فرهنگی از جمله بازیگری مالیات اخذ می‌شود. این مسئول مالیاتی تصریح کرد: اگر این افراد فعالیت‌های دیگری غیر از بازیگری مانند فعالیت‌های تبلیغاتی یا ارائه خدمات در قالب تبلیغات انجام دهند، درآمد و دریافتی حاصل از این فعالیت ها مشمول مالیات می شود و  با توجه به خود اظهاری که مودیان انجام می‌دهند نسبت به اخذ مالیات از سوی سازمان مالیاتی اقدام خواهد شد. علیزاده افزود: اینفلوئنسرها هر نوع درآمدی داشته باشند باید اظهار کنند. با توجه به اینکه مکانیسم‌های تعریف شده از جمله بررسی‌ها بر روی تراکنش‌های بانکی این افراد صورت گرفته، سازمان مالیاتی هم به درآمدها رسیدگی خواهد کرد و آنها هیچ گونه معافیتی ندارند؛ همچنین دریافتی هایشان به عنوان درآمدهایی  است که مشمول مالیات خواهد بود. معاون سازمان امور  مالیاتی در پایان  اظهار کرد: با توجه به اعلامی که کارفرمایان و پرداخت کنندگان نسبت به مطالبه مالیات انجام می‌دهند همچنین  با بررسی و ردیابی تراکنش های بانکی به  میزان درآمدها دست می یابیم. با توجه به اینکه تکالیفی به موجب ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم برای پرداخت کنندگان گذاشته شده  و اشخاص باید پرداخت‌های خود را به این گونه افراد (اینفلوئنسرها) مشخص کنند، مالیات آن‌ها به راحتی قابل تشخیص است. محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به جزئیات اخذ مالیات از بازیگران و فعالان فضای مجازی اظهار کرد: مالیات بر خانه و خودروهای لوکس در قانون سال ۹۹ هم بود، ولی به دلیل اینکه دولت می‌گفت آئین نامه اجرایی آن را ننوشته است، اجرایی نشد. در حال حاضر آئین نامه هم در این خصوص تدوین شده است. به جهت اینکه همه بازیگران در قبال کاری که می‌خواهند انجام دهند. ملزم به نوشتن قرارداد هستند اگر کسی قرارداد ننویسد یا مبلغ قرارداد را مخفی کند جرم تلقی می‌شود و خلاف قانون است. نماینده مجلس ادامه داد: بازیگران باید در قبال هر فعالیت هنری با صداوسیما، در حوزه ساخت فیلم وبازی در تئاتر قرار داد داشته باشند و درهر قرارداد باید قوانین کشورمان رعایت شود؛ که یکی از آن‌ها هم به تبع قرار دادهایی است که بالاتر از سقف مصوب مجلس در قانون بودجه باید به آن‌ها مالیات تعلق بیگرد. این نماینده مجلس ادامه داد: موضوع سوم کانال‌ها و صفحات مجازی است که بالاتر از ۵۰۰ هزار عضو دارند، است. این موضوع کار سختی است به جهت اینکه ممکن است برخی از آن‌ها در داخل ایران نباشند؛ و از خارج از کشور مدیریت شوند. قطعا وزارت ارتباطات و فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی ایین نامه اجرایی آن را باید مصوب کنند. او افزود: این موضوع جدیدی نیست و در دنیا امروزه فناوری‌های مجازی و استفاده از فضای مجازی برای کسب درآمد امری رایج است. قوانین مشابهی در کشورهای دیگر وجود دارند و می‌توانیم با استفاده از تجربیات آن کشورها و قوانین کشورمان آئین نامه اجرایی آن را ظرف سه ماه آماده کنیم. زنگنه تصریح کرد: براساس بندی که در انتهای لایحه بودجه ۱۴۰۰ آمده دولت موظف است کلیه آیین نامه‌های اجرایی لازم را درکمتر از سه ماه آماده و اجرایی کند. او با اشاره به میزان افزایش درآمدهای دولت از این مالیات تصریح کرد:  با دو جنبه گرفتن مالیات از این افراد را بررسی کنیم، اول میزان درآمدی است که به خزانه دولت می‌رود، به خصوص با شرایط فعلی تحریم و با توجه به کاهش منابع حاصل از صادرات نفت و .. هر میزان که باشد می‌تواند کمک قابل ملاحظه‌ای را به دولت داشته باشد. نماینده مجلس گفت: البته میزانش در حوزه بازیگران و خانه‌های لوکس عددهای متفاوتی است. این مالیات آغاز مسیری برای برقراری عدالت مالیاتی است. نکته دیگر اینکه همه اقشار به خصوص کسانی که درآمدهای بالایی دارند، پرداخت مالیات داشته باشند. او ادامه داد: متاسفانه در کشور ما بخش عمده مالیات را اقشار ضعیف مانند کارگران و کارمندان بر عهده دارند. معتقد هستم باید فرهنگ مالیات را در کشور تعمیق ببخشیم. با قانون مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر درآمد که در بهار امسال در مجلس به تصویب خواهد رسید. شاهد اتفاقات خوبی در حوزه منابع در بودجه خواهیم بود. مردم اگر متوجه عدالت در اخذ مالیات شوند همکاری می‌کنند/اطلاعات کانال‌ها و صفحات مجازی در اختیار دستگاه‌های ذیربطعضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره تاثیر اخذ مالیات‌های جدید در کاهش فرار مالیاتی هم بیان کرد: درحال حاضر هم اطلاعات خوبی از کانال‌ها و صفحات مجازی داریم که به طور مکرر در حوزه محتوا و تحلیل محتوا مورد استفاده دستگاه‌های ذیربط قرار می‌گیرد. او تاکید کرد: دسترسی و شناسایی به اطلاعات آن‌ها کار سختی نیست، زیرا اکثر کسانی که سفارش تبلیغات انجام می‌دهند معمولا شرکت‌های داخلی هستند. اگر عزمی در سازمان مالیاتی باشد و مناسبات قشری و سیاسی در گیر این ماجرا نشود، این مالیات به راحتی قابل دریافت است. زنگنه گفت: این فرض که تمامی فعالان مجازی به دنبال فرار از مالیات هستند غلط است. مردم اگر متوجه عدالت در اخذ مالیات شوند همکاری می‌کنند. مهدی طغیانی نماینده مجلس و سخنگوی کمیسیون اقتصادی هم با اشاره به ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی برای بازیگران و اینفلوئنسرها گفت: یکی از موضوعاتی که در قانون بودجه ۱۴۰۰ در حال پیگیری است ساماندهی برخی معافیت هاست که برخی از قبل هم وجود داشته و در حال تجدید نظر است. مانند فعالیت‌های فرهنگی هنری به خصوص آن‌هایی که بیش از ۲۰۰ میلیون تومان در سال درآمد داشتند تجدید نظر شده و معافیت آن‌ها برداشته شد. به طور کلی عدم دریافت مالیات از کسانی که کمتر از ۵۰۰ هزار نفر دنبال کننده دارند، مطرح شد. سخنگوی کمیسیون اقتصادی ادامه داد: هدف این است که اگر کسی از منابع مختلفی درآمد دارد و در هر بازدهی از درامدش قرار می‌گیرد مشمول مالیات خواهد شد. مجلس در تلاش است معافیت‌ها را سامان دهد. مالیات بر مجموع درآمد در کمیسیون اقتصادی در نیمه اول سال مصوب می‌شود و به صحن می‌رود. اگر بخواهیم عدالت مالیاتی در کشور محقق شود، راه حل آن مالیات بر مجموع درآمد است. افراد پر درآمد  تا به حال مالیات نمی‌دادند! یوسفی دیگر نماینده مجلس هم در این رابطه گفت: یکی از نکاتی که در تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس و هم در صحن علنی مورد توجه بوده فاصله گرفتن از تبعیض هاست. طبق برآوردهای رسمی و غیر رسمی بین ۱۴۰ تا ۱۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی و عدم وصول مالیات داریم. یکی از مصوباتی که در جهت برقراری عدالت اجتماعی گرفتن مالیات از افراد پر درآمدی است که تا به حال مالیات نمی‌دادند؛ که شامل خانه‌های لوکس بالای ۱۰ میلیارد که قطعا این افراد پردرآمد جامعه هستند. او ادامه داد: مانند تمام کشورهای پیشرفته آن‌ها هم باید مالیات ملک خود را بدهند. هرکسی درآمد بیشتری دارد به تبع از فضای اقتصادی بیشتری استفاده کرده است. مالیات مشارکت در اداره کشور است؛ و به تبع باید مشارکت بیشتری را در اداره کشور داشته باشند بسیاری از موضوعات درمانی و آموزشی تامین مالی آن‌ها از طریق اخذ مالیات‌ها تامین می‌شود. نماینده مجلس افزود: یکی از موضوعاتی که مصوب شد مالیات بر خودروهای لوکس است با روش دریافت مالیات پلکانی یعنی از یک تا یک و نیم به مقدار کم و از یک ونیم میلیارد تومان به مقدار بالا مالیات را باید سالیانه پرداخت کنند. مصوبه دیگر اخذ مالیات از حوزه فرهنگ و هنر و موسسات کنکوری است. یوسفی بیان کرد: بازیگران هم تا به حال مالیاتی پرداخت نمی‌کردند. برخی از آن‌ها درآمد متعارفی دارند. به همین دلیل سقفی تعیین شد. پیشنهاد کمیسیون تلفیق برای تعیین مالیات سقف درآمدی ۵۰۰ میلیون در سال بود. یعنی تا به حال بالای چند میلیارد هم در سال درآمد داشتند دور از عدالت بود در حالی که از امکانات درمانی یا راه شهری و زیرساخت‌های کشور استفاده می‌کردند. حال آنکه حقوق ۵۰ میلیونی کارگران مشول مالیات بوده است. نماینده مجلس تصریح کرد: در مصوبه مجلس تصویب شد تا برای جلوگیری از فرار مالیاتی اقشار پردرآمد که در حوزه فرهنگ فعال هستند مانند سایر اقشار مالیات خود را پرداخت کنند. عضو کمیسیون تلفیق گفت: سرور شبکه‌های اجتماعی در خارج از کشور است و این عامل روند شناسایی را مشکل می‌کند. دولت باید سیستم نظارتی با حفظ حریم شخصی اشخاص ایجاد کند. در آمد این اقشار در رقم ۱۸۰ هزار میلیارد یعنی جز فرارهای مالیاتی هستند و رقم قابل توجهی را پیش بینی می‌شود اگر ۲۰ هزار میلیار تومان یا بیشتر وصول شود هم به ایجاد زیرساخت‌ها به خصوص در بخش بهداشت و درمان و ایجاد زیرساخت‌ها در مناطق محروم کمک می‌کند. او در پایان یادآور شد: در کشور ۲۲۰ هزار کیلومتر راه اصلی و روستایی وجود دارد که تنها ۱۵۰ هزار کیلومتر آسفالت و استاندارد است که نمونه‌ای است از بخش‌های مشکل دار کشور است. قطعا اخذ مالیات از این اقشار برای محرومیت زدایی و حرکت به سمت عدالت اجتماعی بسیار تاثیر گذار است.

بورس چراغ قرمز شروع کرد

شاخص کل بورس تهران با افت سه هزار واحدی در ۱۰ دقیقه آغازین معاملات امروز تا این لحظه در ارتفاع یک میلیون و ۳۰۳هزار واحد قرار گرفته است. نمادهای فایرا، بترانس و وسینا بیش‌ترین تأثیر مثبت و نمادهای فملی، شتران و فولاد بیشترین اثر منفی را بر روند حرکت شاخص گذاشته‌اند.

آمریکا نیروگاه‌های بادی دریایی را حجیم تر کرد

دولت آمریکا روز دوشنبه از طرح تقویت نیروگاه های بادی دریایی با هدف تأمین انرژی بیش از 10 میلیون خانه تا سال 2030 خبر داد. این طرح بخشی از تلاش های جو بایدن، رئیس جمهور جدید این کشور برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که هدف از این طرح که توسط وزارتخانه های بازرگانی ، کشور، حمل و نقل و انرژی آمریکا انجام خواهد شد، تولید 30 گیگاوات برق تا سال 2030 است. به گفته دولت آمریکا، دستیابی به این هدف نیاز به بیش از 12 میلیارد دلار سرمایه گذاری در سال دارد و این طرح در امتداد سواحل اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام اجرا خواهد شد و پیش بینی می شود ده ها هزار شغل ایجاد کند. دولت در نظر دارد یک منطقه توسعه نیروگاه بادی در نزدیکی سواحل نیویورک و نیوجرسی را به این پروژه اختصاص دهد و تا پایان سال 2021 و آغاز سال 2022 تعداد زیادی از این مناطق برای عملیات ارائه خواهد شد. از زمان روی کار آمدن بایدن، وی اقدامات متعددی برای حفاظت از محیط زیست انجام داده است که در مقایسه با اقدامات رئیس جمهور راستگرای پیشین این کشور سنت شکنی محسوب می شود.

ژاپن خرده فروشی را کاهش داد

میزان خرده فروشی در ژاپن برای سومین ماه متوالی در فوریه کاهش یافت چرا که خانوارها در شرایط اضطراری ویروس کرونا، هزینه های خود را کم کرده اند و این امر ماهیت شکننده بهبود اقتصادی درپی رکود سال گذشته را نشان می دهد. تحلیلگران پیش بینی می کنند که اقتصاد ژاپن در سه ماهه اول به شدت کوچک خواهد شد چرا که کاهش مصرف و تضعیف صادرات چالش هایی را برای سیاست گذارانی ایجاد می کند که بسته های کمک کرونایی گسترده ای را توزیع کرده اند. داده های دولت این کشور که روز سه شنبه منتشر شد، نشان می دهد که فروش خرده فروشان این کشور 1.5 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است اگرچه این کاهش کمتر از متوسط پیش بینی افت 2.8 درصدی بود. اما این سومین ماه متوالی است که خرده فروشی در ژاپن کاهش می یابد. این اتفاق پس از سقوط 2.4 درصدی ژانویه و افت 0.2 درصدی در دسامبر رخ داد. آتسوشی تاکدا، اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقات اقتصادی ایتوچو، گفت: این موضوع که شیوع ویروس کرونا روند کاهشی نمی گیرد دلیل اصلی نگرانی در مورد تأخیر در بهبود اقتصادی است. وی گفت: پوشاک فروش نمی رود چرا که مردم بیرون نمی روند. مردم در واقع به مراکز تجاری بزرگ بر نمی گردند، بیشتر آنها خرید خود را از سوپرمارکت ها در محله های خود انجام می دهند. تاکدا افزود: داده ها نشان می دهد که این کاهش شدید خرده فروشی ناشی از کاهش خرید کالاهایی مانند پوشاک، لوازم بهداشتی و کالاهای عمومی است. برخی از تحلیلگران نگران این هستند که انقباض طولانی مدت در هزینه های خانوار و تضعیف صادرات، باعث کندی بهبود اقتصادی نسبت چیزی که در ابتدا تصور می شد، خواهد بود.

نفت به مسیر نزولی بازگشت

قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی در پی ازسرگرفته شدن عبور و مرور کشتی‌ها از کانال سوئز و تغییر توجه بازار به سمت نشست هفته جاری اوپک پلاس، کاهش پیدا کرد. بهای معاملات نفت برنت با ۱۵ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش، به ۶۴ دلار و ۸۳ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز دوشنبه با ۰.۶ درصد افزایش بسته شد. بهای معاملات نفت آمریکا با یک سنت کاهش، به ۶۱ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز گذشته با یک درصد کاهش بسته شده بود. پس از این که یدکشها موفق شدند کشتی کانتینری غول پیکر اورگرین که از سه شنبه گذشته به گِل نشسته بود و مسیر کانال سوئز را مسدود کرده بود را شناورکنند، کشتی‌ها روز سه شنبه عبور از این مسیر را از سرگرفتند. مسدود شدن کانال سوئز ترافیک سنگینی ازکشتی‌ها را در هر دو جهت این آبراه ایجاد کرده بود. اکنون که احتمال مختل شدن عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی به حداقل رسیده است، توجه بازار به نشست روز پنج شنبه اوپک و متحدانش شامل روسیه در وین معطوف شده است. این تولیدکنندگان که در قالب گروه اوپک پلاس با یکدیگر همکاری دارند، قرار است درباره حفظ محدودیت عرضه میلیونها بشکه در روز نفت به منظور حمایت از قیمت‌ها مذاکره کنند. استراتژی مذکور در ماههای اخیر از قیمت‌های نفت پشتیبانی کرده است. یک منبع آگاه اظهار کرد: عربستان سعودی آماده پذیرش تمدید کاهش تولید تا ژوئن می‌شود و همچنین آماده است کاهش تولید یکجانبه ای را که به اجرا گذاشته است در بحبوحه جدیدترین موج قرنطینه های کرونایی ادامه دهد. هووی لی، اقتصاددان بانک OCBC سنگاپور در این باره گفت: انتظارات بازار برای عدم تغییر سطح تولید اوپک پلاس تا حدود زیادی در قیمت‌ها لحاظ شده است. احیای قرنطینه‌های اروپا برای مقابله با موج جدید شیوع ویروس کرونا مانع افزایش قیمت‌ها شده است. طبق برآورد رویترز، بیش از ۱۲۷.۴۳ میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا آلوده شده اند و شمار قربانیان پاندمی به مرز سه میلیون نفر نزدیک شده است. بر اساس گزارش رویترز، در اروپا رشد آمار مبتلایان در موج سوم پاندمی مقامات را نگران کرده است به طوری که برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه اظهار کرده است همه گزینه‌ها برای حفاظت از سلامت عمومی روی میز است.

بدهکارترین کشورهای جهان لیست شدند

ایرلند کماکان بیشترین میزان بدهی خارجی نسبت به تولید ناخالص داخلی را در بین کشورهای جهان دارد. طبق اعلام سایت بدهی آمریکا، تا پایان ماه فوریه، ایرلند بیشترین نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی را در جهان داشته است؛ به گونه‌ای که این کشور اکنون بیشتر از هفت برابر اندازه اقتصاد خود بدهی خارجی دارد. در ادامه با شش کشوری که بیشترین نسبت بدهی به اندازه اقتصاد خود را دارند آشنا می‌شوید: ۱- ایرلندجمعیت: چهار میلیون و ۸۱۸ هزار نفرمیزان تولید ناخالص داخلی در ۱۲ ماه منتهی به مارس: ۳۴۷ میلیارد و ۴۵۸ میلیون دلارنسبت بدهی خارجی به اندازه اقتصاد: ۷۸۳.۱۶ درصدنسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی: ۹۶.۵۸ درصد۲- هلندجمعیت: ۱۷ میلیون و ۱۸۴ هزار نفرمیزان تولید ناخالص داخلی در ۱۲ ماه منتهی به مارس: ۸۲۸ میلیارد و ۱۰ میلیون دلارنسبت بدهی خارجی به اندازه اقتصاد: ۵۸۶.۱۶ درصدنسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی: ۸۰.۴۴ درصد۳- یونانجمعیت: ۱۰ میلیون و ۴۱۲ هزار نفرمیزان تولید ناخالص داخلی در ۱۲ ماه منتهی به مارس: ۱۹۹ میلیارد و ۹۹۰ میلیون دلارنسبت بدهی خارجی به اندازه اقتصاد: ۳۰۲.۳۵  درصدنسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی: ۲۳۸.۵۷ درصد۴- بلژیکجمعیت: ۱۱ میلیون و ۶۰۹ هزار نفرمیزان تولید ناخالص داخلی در ۱۲ ماه منتهی به مارس: ۵۰۶ میلیارد و ۷۰۴ میلیون دلارنسبت بدهی خارجی به اندازه اقتصاد: ۳۰۱.۲۹ درصدنسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی: ۱۳۳.۳۲ درصد۵- سوئیسجمعیت: هشت میلیون و ۶۷۳ هزار نفرمیزان تولید ناخالص داخلی در ۱۲ ماه منتهی به مارس: ۶۷۱ میلیارد و ۴۶۷ میلیون دلارنسبت بدهی خارجی به اندازه اقتصاد: ۲۹۶.۰۳ درصدنسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی: ۵۲.۲۸ درصد۶- فرانسهجمعیت: ۶۵ میلیون و ۳۰۱ هزار نفرمیزان تولید ناخالص داخلی در ۱۲ ماه منتهی به مارس: دو تریلیون و ۶۹۹ میلیارد دلارنسبت بدهی خارجی به اندازه اقتصاد: ۲۵۱.۷۵ درصدنسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی: ۱۱۸.۰۴ درصدرتبه دیگر کشورها: - آمریکاجمعیت: ۳۳۰ میلیون و ۲۴۹ هزار نفرمیزان تولید ناخالص داخلی در ۱۲ ماه منتهی به مارس: ۲۱ تریلیون ۶۳۶ میلیارد دلارنسبت بدهی خارجی به اندازه اقتصاد: ۱۲۹.۵۲ درصدنسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی: ۱۰۲.۱۸ درصد- چینجمعیت: یک میلیارد و ۴۴۱ میلیون نفرمیزان تولید ناخالص داخلی در ۱۲ ماه منتهی به مارس: ۱۴ تریلیون و ۶۹۰ میلیارد دلارنسبت بدهی خارجی به اندازه اقتصاد: ۱۲.۸۵ درصدنسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی: ۵۳.۹۶ درصد- ژاپنجمعیت: ۱۲۶ میلیون و ۴۳۴ هزار نفرمیزان تولید ناخالص داخلی در ۱۲ ماه منتهی به مارس: پنج تریلیون و ۴۰۸ میلیارد دلارنسبت بدهی خارجی به اندازه اقتصاد: ۸۴.۹۰ درصدنسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی: ۲۷۱.۶۴ درصد- آلمانجمعیت: ۸۴ میلیون و ۱۰ هزار نفرمیزان تولید ناخالص داخلی در ۱۲ ماه منتهی به مارس: سه تریلیون و ۲۱۴ میلیارد دلارنسبت بدهی خارجی به اندازه اقتصاد: ۱۷۰.۳۵ درصدنسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی: ۸۴.۹۰ درصد- انگلیسجمعیت: ۶۸ میلیون و ۱۳ هزار نفرمیزان تولید ناخالص داخلی در ۱۲ ماه منتهی به مارس: سه تریلیون ۲۷۵ میلیارد دلارنسبت بدهی خارجی به اندازه اقتصاد: ۳۱۵.۲۰ درصدنسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی: ۱۰۹.۹۳ درصد

تورم عربستان کمی خوابید

نرخ تورم عربستان در آستانه پنج درصدی شدن قرار گرفت.به نقل از تریدینگ اکونومیکس، متوسط شاخص بهای مصرف‌کننده در بزرگترین اقتصاد جهان عرب تا پایان ماه فوریه به ۵.۲ درصد رسید که نسبت به بازه مشابه منتهی به ماه قبل ۰.۵ درصد کاهش یافته و کمترین تورم ثبت شده هشت ماه اخیر در این کشور بوده است. در بین بخش های مختلف، بیشترین تورم مربوط به ارتباطات با ۱۳.۲ درصد بوده است و پس از این بخش، مواد غذایی و نوشیدنی با ۱۲.۳ درصد و حمل و نقل با ۹.۸ درصد قرار دارند. از طرف دیگر کمترین تورم مربوط به آموزش با منفی ۹.۵ درصد بوده است و پس از این بخش، آب و برق با منفی ۰.۸ درصد درصد قرار دارد. جسون تووی- کارشناس بازارهای نوظهور در موسسه " کپیتال اکونومیکس" گفت: نرخ تورم در بخش مواد غذایی کماکان در سطح بالایی باقی مانده که احتمالا بخشی از آن به خاطر قرنطینه ها و تمایل مردم برای ذخیره سازی گسترده این اقلام است. انتظار داریم که با توجه به اجرایی شدن لایحه افزایش مالیات بر ارزش افزوده، نرخ تورم در سطح بالای فعلی بماند. با توجه به کاهش درآمدهای دولت و سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی، عربستان اعلام کرده نرخ مالیات بر ارزش افزوده را به ۱۵ درصد افزایش داده است. کسری بودجه دولت عربستان در ماه های اخیر همواره صعودی بوده و میزان ذخایر ارزی این کشور نیز در ماه می به یکی از پایین ترین سطوح خود در طول یک دهه اخیر رسید. بر مبنای ماهانه، نرخ تورم عربستان در این ماه  ۰.۱ درصد اندازه گیری شده است که نسبت به ماه قبل ۰.۱ درصد کمتر شده است. متوسط نرخ تورم عربستان در بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ معادل ۲.۴۹ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به ژوئیه ۲۰۰۸ با ۱۱.۱ درصد و کمترین تورم ثبت شده مربوط به فوریه ۲۰۱۹ با منفی ۲.۲ درصد بوده است.

دلار بالا رفت

ارزش دلار مقابل بیشتر ارزهای مهم افزایش یافتافزایش سنگین مخارج دولت ها احتمال ایجاد یک بحران بدهی فراگیر را در سطح جهان تقویت کرده است. آنتونی گوترش- دبیر کل سازمان ملل- با اشاره به ریسک های بر سر راه توسعه پایدار جهان پس از مواجهه با کرونا گفت: چشم انداز رشد پایدار خیلی محتمل نیست. به گفته گوترش سال قبل تنها شش کشور جهان حجم بدهی های خود را کاهش دادند. کشورهای با درآمد پایین و متوسط رو به پایین در نتیجه کرونا استقراض بیشتری کرده اند و اکنون در توانایی آن ها برای بازپرداخت بدهی ها به کشورهای ثروتمند شبهه جدی وجود دارد. این مساله می تواند به موجب خود یک بحران بدهی جدید را در سطح جهان ایجاد کند. نگرانی از توزیع نامتوازن واکسن کرونا در نقاط مختلف به ویژه کشورهای با درآمد کمتر باعث افزایش مجدد تقاضا برای دارایی های امن تر شده است. صندوق بین المللی پول در همین رابطه هشدار داده است که اختلاف قابل توجهی در پیشرفت واکسیناسیون در نقاط مختلف جهان وجود دارد و این مساله رشد اقتصادی جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. طبق برآورد این نهاد، خسارت ناشی از شیوع کرونا برای اقتصاد جهانی تا سال ۲۰۲۵ چیزی در حدود ۲۲ تریلیون دلار خواهد بود اما انتظار می رود رشد اقتصادی امسال و سال اینده در بسیاری از کشورها مثبت باشد. روابط چین با کشورهای غربی بار دیگر دچار تنش های جدیدی شده است. پس از اعمال تحریم های متقابل چین و اتحادیه اروپا علیه یکدیگر بر سر مسائل حقوق بشری، چین ۹ فرد و چهار نهاد انگلیسی را تحریم کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که انگلیس شماری از اشخاص چینی را به دلیل نقض حقوق بشر در منظقه سین کیانگ تحریم کرد. چین بزرگ ترین شریک تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا است و افزایش تنش های بین طرفین می تواند به مانند دوره ترامپ بر مراودات تجاری و حجم سرمایه گذاری های متقابل دو طرف تاثیر منفی بگذارد.  سخنان جدید ژانت یلن- وزیر خزانه داری آمریکا- نشان می دهد که دولت بایدن تصمیم گرفته است تا درامدهای خود را حتی به بهای کندتر شدن رشد اقتصادی افزایش دهد تا کمی از سرعت نگران کننده روند افزایشی کسری بودجه دولت بکاهد. یلن با بیان اینکه اقتصاد آمریکا حتی پس از پایان همه گیری کرونا نیز تا مدتی درگیر پیامدهای آن خواهد بود، افزود که وی کاملا از توسعه برنامه های افزایش مالیاتی در آینده دفاع می کند. دموکرات ها پیش از این هم با برنامه های کاهش مالیاتی که در دولت ترامپ به اوج خود رسید و مورد حمایت جمهوری خواهان بود، مخالفت کرده بودند. مشاهده جهش‌های اخیر این ویروس در نقاط مختلف و همچنین افزایش مبتلایان نشان می دهد که باید مدت زمان بیشتری را برای پایان کار کرونا با اقتصاد جهانی در نظر گرفت. بانک جهانی هشدار داده است که تا پایان امسال بین ۵۵ تا ۶۳ میلیون نفر در سراسر جهان تحت تاثیر کرونا دچار وضعیت فقر مطلق خواهند شد. در برنامه این بانک با هدف کاستن از تبعات اقتصادی کرونا که از آوریل سال قبل شروع شده و تا ماه ژوئن ادامه خواهد داشت ۵۵ میلیارد دلار اعتبار تخصیص داده شده است که به ۱۳۰ کشور وام پرداخت می شود. جروم پاول - رییس بانک مرکزی  آمریکا - در سخنانی با ابراز امیدواری نسبت به احیای بخش قابل توجهی از اقتصاد آمریکا تا پایان امسال، گفته است در نتیجه وادار شدن دولت و بانک مرکزی به افزایش مخارج خود و تزریق نقدینگی، افزایش نرخ تورم تا پایان سال اجتناب ناپذیر خواهد بود اما مدیریت تقاضا مساله مهمی است که پس از عادی شدن شرایط باید به آن توجه کرد تا از اوج گیری بیشتر تورم جلوگیری شود. پاول بار دیگر به سرمایه گذاران اطمینان خاطر داد که ابزارهای لازم برای مدیریت تورم در اختیار بانک مرکزی این کشور است.  بازار ارز در هفته های اخیر تحت تاثیر افزایش نگرانی ها از طولانی تر شدن احیای رشد اقتصادی در بین معامله گران بوده و همین مساله هم ارزهای امن تر را به مقصدی جذاب تر برای معامله گران تبدیل کرده است. برای نخستین بار در طول سال جاری بازدهی ین ژاپن در برابر یورو مثبت شده و فرانک سوییس نیز به پیشروی خود ادامه داده است. برخی از تحلیل گران ارز معتقدند فرانک امسال بهترین عملکرد را از نظر بازدهی در بین ارزهای اصلی خواهد داشت، هرچند که دلار نیز از نیمه دوم سال عملکرد بهتری از ابتدای سال خواهد داشت.  با اختلافات تازه در مباحث تجاری روند تامین قطعات مورد نیاز بسیاری از کارخانه ها واحدهای تولیدی دچار اختلال شده است. این مساله به ویژه در تامین قطعات وارداتی از چین نمود بیشتری پیدا کرده جایی که دولت بایدن کماکان موضع سرسخت دولت ترامپ را در قبال چین تغییر چندانی نداده است. در نتیجه همین اختلالات هم برخی از شرکت های خودروسازی اعلام کرده اند خطوط تولید خود را در برخی از نواحی تعطیل می کنند. در نتیجه این مشکل تازه تولید شده احتمالا شاهد کاهش حجم تولیدات صنعتی در آمریکا و اروپا خواهیم بود که این امر باعث خواهد شد فرآیند احیای رشد اقتصادی طولانی تر از قبل شود.  تضعیف چشم انداز اقتصادی اروپا در کنار ثابت باقی ماندن نرخ بهره در ژاپن باعث افزایش جذابیت دلار برای معامله گران شده است. اختلاف نظر بین انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر مساله ایرلند و کنترل‌های مرزی باعث شده است تا بروکسل، لندن را به شکایت در مجامع جهانی تهدید کند. از سوی دیگر و با افزایش شمار مبتلایان به کرونا، انگیزه احتیاطی فعالان اقتصادی بالاتر رفته و این مساله باعث جذابیت دارایی های امن تر نظیر دلار برای آن ها شده است. با روند فعلی انتظار می رود که رشد اقتصادی سه ماهه دوم کشورهای اروپایی نیز نتواند به سطوح نیرومند مورد انتظار برسد.  تاکنون بیش از ۱۲۷ میلیون و ۹۹۷ هزار و ۳۳۳ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین دو میلیون و ۷۹۹ هزار و ۹۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۵۶۲ هزار و ۵۸۲ نفر، برزیل با ۳۱۲ هزار و ۲۹۹ نفر، مکزیک با ۲۰۱ هزار و ۶۲۳ نفر، هند با ۱۶۲ هزار و ۱۱۰ نفر و انگلیس با ۱۲۶ هزار و ۶۱۵ نفر بوده است. سیمون هاروی - استراتژیست ارشد ارزی در موسسه مونکس یوروپ - گفت: بازارها هنوز به قطعیت در خصوص مسیر آینده نرسیده اند، چرا که اطلاعات دریافتی معمولا کم و متناقض است. تا وقتی که تصویر روشنی از اقتصاد و تصمیمات آتی فدرال رزرو نداشته باشیم حدس این که چه مسیری پیش روی دلار خواهد بود کار اسانی نیست. اگر بانک مرکزی آمریکا در عمل نشان دهد که تمایل دارد فضای مطلوب مالی برای فعالیت های اقتصادی را حفظ کند شاهد صعود دلار به قله های بالاتر خواهیم بود. 

دلار دچار نوسان شد

قیمت فروش یورو امروز با افزایش ۳۰۳ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته به ۲۹ هزار و ۵۹۲ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار امروز ۲۵ هزار و ۶ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۹ هزار و ۶ تومان بود. علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی  ۲۵ هزار و ۲۵۹ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۵۰۲ تومان اعلام شد. همچنین نرخ یورو در این بازار  ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان و نرخ فروش نیز ۲۹ هزار و ۴۹۲ تومان اعلام شد. براساس این گزارش، در سامانه سنا در روز معاملاتی گذشته، هر یورو به قیمت ۲۹ هزار و ۵۰ تومان و هر دلار ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش رسید. همچنین روز کاری گذشته در سامانه نیما، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۸۳۳ تومان فروخته شد و حواله دلار به قیمت ۲۲ هزار و  ۶۲۳ تومان معامله شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha