جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مد و لباس

حوزه/عضو انجمن طراحان مد و لباس استان قم تصریح کرد: توجه به ذائقه و سلیقه مردم و خانواده ها در طراحی مد و لباس نباید با فرهنگ دینی ما منافات داشته باشد.

زهرا حسینیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با تأکید بر لزوم حمایت از طراحان و فعالان مد و لباس ایرانی اظهار داشت: واقعیت آن است که در وضعیت کنونی، متأسفانه به دلایل مختلف، لباس هایی که طرح غربی دارند، طرفداران بیشتری دارند و طبعاً گرایش به سمت لباس های ایرانی با طرح و الگوی فرهنگ بومی کمتر است که باید این مساله ریشه یابی و آسیب شناسی شود.

وی افزود: البته باید توجه داشت که بخشی از چرایی این قضیه به تغییر سلیقه و ذائقه مردم ناشی از تغییرات در سبک زندگی باز می گردد، هر چند که به هیچ وجه نمی توان از بُعد اقتصادی مساله نیز غافل شد، چه آن که در وضع فعلی، تهیه پارچه و دوخت لباس بر اساس طرح ایرانی برای بسیاری از خانواده ها گران تمام می شود و این در حالی است که نمونه های غیرایرانی ارزان تر است.

این بانوی خیاط قمی همچنین گفت: البته مسلماً لباس غیرایرانی کیفیتش پایین تر از نمونه ایرانی است اما با این وجود، تنوع طرح بیشتری دارد و در عین حال قیمتش کمتر از نمونه ایرانی است.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر چه بخواهیم و چه نخواهیم عرضه مدل ها در بازار عمدتاً دست ما نیست و طبعاً خیلی از آن ها با فرهنگ و آموزه های دینی ما سازگاری ندارد، در حالی که ما باید طرح جذاب و مورد پسند مردم را در حالی معرفی و ترویج کنیم که با شاخصه های فرهنگی ما همخوانی داشته باشد و در ضمن، با توجه به وضعیت معیشتی مردم، برایشان مناسب و به قول معروف به صرفه باشد.

وی با اشاره به این که در کارهایش کوشیده تا با خلاقیت و ابتکار، محصولات شیک و در عین حال پوشیده و مناسب را طراحی و بدوزد، ابراز داشت: در کنار حمایت از فعالان و طراحان مد و لباس ایرانی باید به مقوله آموزش توجه ویژه ای داشت به خصوص آموزش نسل جوانی که علاقه مند به این کار است و می خواهد فعالیتی خلاقانه و مؤثر و مفید داشته باشد.

حسینیان همچنین افزود: آموزش ها به نظرم باید در عین این که کوتاه تر باشد، کاربردی تر باشند و مطالب و مباحثی که شاید خیلی به کار هنرجویان نخورد، از آن ها حذف شوند، ضمن آن که روش ها نیز باید به روز باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که یکی از عوامل مهم و ضروری در بحث الگوی مد و لباس توجه به شرایط اقلیمی است، گفت: هر دیدگاهی هم داشته باشیم لاجرم باید قبول کنیم که شهر قم طبعاً با دیگر شهرها فرق دارد و اخیراً وضعیت پوشش تغییراتی داشته اما با این حال در شهر ما، بانوان بسیاری هستند که پوشش و لباس مناسب دارند و این مساله را ترجیح می دهند چرا که به هر حال یا باور فرهنگی و یا باور دینی به لزوم این مهم دارند.

وی همچنین افزود: بارها پیش آمده که بانوانی پیش من آمده اند که مثلاً گفته اند که می خواهم مانتوی آستین کوتاه بپوشم و من از لحاظ منطقی این افراد را متقاعد کرده ام که برای داشتن یک مانتوی مناسب و موقر و زیبا باید آستین بلند و پوشیده داشته باشید که اتفاقاً این نوع پوشش بیشتر برازنده شماست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha