جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
رضا نوری

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با اشاره به رسالت طلاب و حوزویان در جامعه دینی، حُسن خلق و سعه‌صدر را لازمه ایفای رسالت طلبگی دانست و گفت: روحانی و مبلّغ دین باید به وظیفه‌اش به‌درستی عمل کند و معتقد باشد نتیجه و اثرگذاری دست خداست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، امروز در درس اخلاق حوزه علمیه استان، با اشاره به وظایف طلاب و حوزویان، به اهمیت و ضرورت شرح صدر و لزوم گشاده‌رو بودن نفس و روح در حیطه نظر و عمل به‌ویژه در رفتار علما و روحانیان پرداخت و گفت: بخشی از روح ما درک و بخشی از آن گرایش‌ها و نشست‌ها است که سعه‌صدر شامل حال همه این موارد می‌شود.

وی با اشاره به سیره نبی مکرم اسلام (ص) در این زمینه، اظهار کرد: حضرت محمد (ص) به‌اندازه‌ای سعه‌صدر داشتند که اگر کسی به ایشان توهینی می‌کرد، ایشان به‌جای نفرین کردن در درگاه خداوند برای او طلب بخشش می‌کردند و سیره حضرت ابراهیم (ع) هم همین‌گونه بود؛ به‌گونه‌ای که وساطت مجرمان قوم خویش را می‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری افزود: یک مبلّغ هم باید این ظرفیت را در خود ایجاد کند که در برابر افراد گوناگونی که چه‌بسا به لحاظ اعتقادی یا سیاسی با او همراه نیستند، با گشاده‌رویی بتواند اثرگذاری مثبتی در آن‌ها داشته باشد.

 امام‌جمعه بجنورد گفت: گاهی مواجهه و مقابله افراد در برابر جریان حق، بستگی به نوع تحلیل و آموخته‌های آن‌ها دارد که چه‌بسا به‌اشتباه در این مسیر حرکت می‌کنند و در این‌گونه موارد می‌توان با سعه‌صدر آن‌ها را هدایت کرد.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: شیوه برخورد امام حسن مجتبی (ع) با آن مرد شامی که ناسزا می‌گفت، نمونه خوبی در این زمینه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز زمینه انحراف و شبهه بسیار بوده و عده‌ای در این شبهات و لذات دنیا گرفتار می‌شوند و تحلیل اشتباه می‌کنند که در برابر این افراد سعه‌صدر لازم است.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: امام راحل و عظیم‌الشأن در بحبوحه‌های خاص که می‌توان گفت هیچ‌چیز سر جای خودش نبود، آرامش و سعه‌صدر داشت به‌گونه‌ای که در بازگشت به کشور در داخل هواپیما وقتی خبرنگار از ایشان سؤال کرد چه حسی دارید؟ فرمود هیچ و این یعنی زمانی که انسان باید تکلیف خود را انجام دهد ترس و اضطراب و نگرانی نباید در او جایی داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری در ادامه گفت: بخش عمده‌ای از این ارزش اخلاقی اکتسابی و اختیاری است که مخصوصاً در مباحث مدیریتی ضروری و مورد نیاز است، زیرا ابزار ریاست و مدیریت سعه‌صدر و صبر بوده و یکی از عواملی که باعث سعه‌صدر می‌شود ایمان به خداوند است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با بیان نمونه‌هایی از سیره تبلیغی بزرگان دین، اظهار کرد: روحانی و مبلّغ دین باید به وظیفه‌اش به‌درستی عمل کند و معتقد باشد نتیجه و اثرگذاری دست خداست؛ زیرا اگر ما روحانیان، خود عامل باشیم و با حُسن خلق انجام وظیفه کنیم خداوند نتیجه مناسب را نیز عاید ما و جامعه می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha