جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کودتای اردن

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

مسکو سوابق سیاه ناتو را فاش کرد

وزارت امور خارجه روسیه روز یکشنبه به مناسبت هفتاد و دومین سالگرد تاسیس ناتو اعلام کرد، هزینه‌های دفاعی ناتو در سال ۲۰۲۰ به میزان ۷.۴ درصد افزایش یافت و چنین سیاستی باعث ایجاد رقابت تسلیحاتی در سطح جهانی می‌شود. وزارت خارجه روسیه با انشتار بیانیه‌ای در این زمینه  یادآور شد که ۷۲ سال پیش ناتو با هدف اعلام شده تامین صلح تاسیس شد، اما با گذشت زمان بمباران یوگسلاوی سابق، حمله به عراق، مداخله در لیبی و موارد دیگر را باید به سوابق این ائتلاف افزود. وزارت خارجه روسیه خاطر نشان ساخت که در سال ۲۰۲۰، هزینه‌های دفاعی ناتو با افزایش ۷.۴ درصد روبرو شد. بر اساس این گزارش، هزینه‌های دفاعی ناتو در سال ۲۰۲۰ به ۱.۰۹ تریلیون دلار رسیده در حالی که هزینه های روسیه در این زمینه  فقط ۰.۰۵ تریلیون دلار بوده است. این وزارتخانه تاکید کرد که نظامی شدن ناتو به رقابت تسلیحاتی جهانی کمک می‌کند. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو یک اتحاد نظامی بین چندین کشور آمریکای شمالی و اروپایی است. ناتو، یک نظام دفاع جمعی است که به موجب آن کشورهای عضو  در مقابل هر حمله خارجی به یکی از اعضا از آن کشور دفاع می‌کنند. ناتو اکنون ۲۹ عضو دارد که سه عضو آن  آمریکا، فرانسه، و  انگلیس عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند. مرکز فرماندهی ناتو در «بروکسل»، پایتخت بلژیک است. بجز ۲۹ کشور اصلی عضو ناتو، ۲۱ کشور نیز در برنامه‌های صلح  و ۱۵ کشور نیز در گفت‌وگوهای آن شرکت دارند. در همین رابطه ارتش اوکراین در اقدامی که باعث ایجاد تنش با مسکو می‌شود اعلام کرده که رزمایش مشترکی را با نیروهای ناتو در آینده نزدیک  برگزار می‌کند. کرملین جمعه گذشته اعلام کرد که هرگونه اعزام نیروهای ناتو به اوکراین منجر به تنش بیشتر نزدیک مرزهای روسیه می‌شود و مسکو را مجبور به اقدامات اضافی برای اطمینان از امنیت خود می‌کند. ارتش اوکراین شنبه در بیانیه‌ای در شبکه فیسبوک اعلام کرد که در این رزمایش بیش از ۱۰۰۰ پرسنل نظامی از دستکم ۵ کشور عضو ناتو  حضور دارند.   ناتو نیز پس از هشدار روسیه مبنی بر اینکه تشدید جدی درگیری در منطقه «دونباس» می‌تواند اوکراین را نابود کند، ابراز نگرانی کرده است. برخی تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نیز از تقویت مواضع دفاعی روسیه در مرز با اوکراین حکایت دارد.

دود کودتای مجدد از ترکیه بلند شد

برای ترکیه شب جنجالی محسوب می‌شد. شبی که برای اولین بار پس از کودتای سال ۲۰۱۶، ۱۰۳ افسر بازنشسته نیروی دریایی این کشور در بیانیه‌ای از  تصمیم اردوغان برای خروج از پیمان «مونترو» در خصوص تاسیس کانال آبی جدید در استانبول به شدت انتقاد کردند. به نوشته العربی الجدید، پیمان مونترو در سال ۱۹۳۶ میان ترکیه و قدرت‌های جهانی امضاء شد و این امکان را به ترکیه داد که بر ترانزیت کالا در تنگه‌های «بسفر» و «داردانل» کنترل داشته باشد. حال افسران بازنشسته ارتش ترکیه در بیانیه خود  پیمان «مونترو» را یک دستاورد تاریخی دیپلماتیک و یادگار «آتاتورک» نامیده‌ و عزم دولت برای ایجاد گذرگاهی جدید را دارای عواقب خطرناک برای ترکیه دانسته‌اند. در این بیانیه همچنین آمده است که دولت ترکیه تلاش دارد ارزش و جایگاه نیروهای مسلح و نیروی دریایی را کاهش داده و از مسیری که «مصطفی کمال آتاتورک» ترسیم کرده منحرف کند. در این بیانیه آمده است: «توافق مونترو باعث می‌شود تا در صورت بروز هر جنگی، ترکیه نتواند در کنار هیچ کدام از طرف‌های درگیر باشد و این موضوع موجب شد تا در جنگ جهانی دوم بیطرف باقی بماند، بنابراین نباید اقدامی در جهت گریز از توافق مونترو انجام شود.» در بخش دیگری از بیانیه افسران بازنشسته آمده است که ارتش هرگونه تغییر در قانون اساسی را رد می‌کند و امکان سخن گفتن در خصوص تدوین قانون اساسی جدید وجود ندارد، بلکه ارتش معتقد است که باید به قانون اساسی بدون هیچ‌گونه تغییری عمل شود. افسران بازنشسته تأکید کرده‌اند که ترکیه از ارزش‌های ارتش و نیروی دریایی و مسیری که آتاتورک ترسیم کرده، عدول کرده و چنین روندی قابل پذیرش نبوده و محکوم است و آن‌ها در برابر عدول از این ارزش‌ها خواهند ایستاد. آن‌ها همچنین ضمن اعلام برائت از «فتح‌الله گولن» او را خائن به میهن خطاب کرده‌اند. تمامی افسران امضاء کننده این بیانیه، اسامی خود را نیز در پای آن نوشته‌اند. صدور این بیانیه در شرایطی که همچنان بازداشت‌های نظامیان در ارتباط با کودتای ۲۰۱۶ ادامه دارد، توجه بسیاری را به خود جلب کرده و همزمان واکنش‌های زیادی را موجب شده است. پس از انتشار بیانیه، مقامات دولتی و حزب عدالت و توسعه به شدت واکنش نشان داده و در ابتدا «فخر الدین آلتون» رئیس دفتر ارتباطات ریاست‌جمهور ترکیه در صفحه توئیتر خود خطاب به افسران بازنشسته نوشت: «حد و مرز خودتان را بدانید. ترکیه قدیمی که از آن سخن می‌گویید گذشته است. ترکیه کشور قانون است، شما که هستید؟ و به چه حقی علیه اراده قانونی مردم سخن می‌گویید»«مصطفی شنطوب» رئیس پارلمان ترکیه نیز بیانیه افسران بازنشسته را دعوت به کودتا قلمداد کرد و نوشت که مردم ترکیه در ۱۵ ژوئن ۲۰۱۶ «کودتاگران» را خاک کردند. «عمر چلیک» سخنگوی حزب عدالت و توسعه نیز در توئیتر نوشت که مردم ترکیه به وقت خود، پاسخ سخنان «کودتاگرانه» را داده اند. «فواد اوکتای» معاون رجب طیب اردوغان نیز هشتگ «حد خود را بدانید» را در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته و افسران بازنشسته را افرادی ترسو و بزدل خطاب کرده است. مخالفان دولت ترکیه و همینطور کشورهای غربی با اجرای پروژه کانال استانبول مخالف هستند. همزمان آنکارا می‌گوید که این کانال حاکمیت ترکیه را تضمین کرده و موجب درآمدزایی است و برخلاف تنگه‌های دیگر که صرفا در زمان جنگ می‌تواند مسدود کند، کنترل کانال استانبول را به طور کامل در دست خواهد داشت.

کودتای اردن نافرجام ماند

منابع خبری از اقدام نافرجام برای براندازی حکومت «عبدالله بن حسین الهاشمی» شاه اردن خبر می دهند. براساس گزارش این منابع، مناطقی از شهر عمان پایتخت اردن بسته شده و فضای بسیار امنیتی در این شهر وجود دارد . خبرگزاری رسمی اردن از بازداشت مقام‌های امنیتی از جمله «باسم عوض الله» (رییس اسبق دیوان پادشاهی و فرستاده ویژه اردن به عربستان) الشریف حسن بن زید از مقامات امنیتی خبر داد. خبرگزاری پترا گزارش کرد که این افراد به دلایل امنیتی بازداشت شده‌اند و تحقیقات در خصوص در مورد آنان جریان دارد. یک خبرنگار صهیونیستی نیز در توییتی با اشاره به موج دستگیری‌ها در بین مقام‌های عالی رتبه اردنی نوشت که «حمزه» ولی‌عهد سابق اردن و همسرش ملکه «نور» در حبس خانگی قرار دارد. برخی منابع دیگر از دستگیری دستکم ۲۰ تن از مقام‌های ارشد اردن به اتهام کودتا خبر دادند. روزنامه «یدیعوت آحارانوت» و شبکه خبری «کان» شنبه شب مدعی شدند که برادر «عبدالله دوم» پادشاه اردن و شماری از مقام‌های ارشد این کشور در اردن دستگیر شدند. این منابع خبری نوشتند که دلیل این دستگیری‌ها برملا شدن توطئه در براندازی پادشاه این کشور بوده است. هنوز مشخص نیست که کدام برادر پادشاه اردن دستگیر شده است، اما گفته می‌شود «الشریف بن زائد» نماینده شاهزاده «علی بن حسن» در بین دستگیر شدگان است. روزنامه واشنگتن پست آمریکا نوشت: مقامات اردنی شاهزاده "حمزه بن حسین" به همراه ۲۰ نفر دیگر را به دلیل آن چه "تهدید برای امنیت کشور اردن" خوانده شده، بازداشت کردند. براساس این گزارش، شاهزاده حمزه بن حسین در حال حاضر در کاخ خود در امان در حصر خانگی به سر می‌برد. این رسانه به نقل از مسؤولانی در کاخ پادشاهی اردن نوشت: یک توطئه پیچیده و شامل یکی از افراد دستگاه حاکم است. این مسؤولان که خواستند نامشان محفوظ بماند، به واشنگتن پست گفتند این توطئه همچنین رهبران قبایل و مسؤولان دستگاه‌های امنیتی را نیز شامل می‌شود. المیادین نیز به نقل از واشنگتن پست نوشت که این بازداشت‌ها به دنبال آنچه "برنامه ریزی" برای توطئه جهت براندازی حکومت "عبدالله دوم" پادشاه فعلی اردن بوده" بازداشت شدند. یک مسؤول امنیتی به واشنگتن پست گفت: یک فرد دیگر از خاندان حاکم نیز در کنار رهبران عشایر و افسران امنیتی برای نقشه براندازی پادشاه دست داشته است. وی بدون اشاره به جزئیات بیشتر، طرح کودتا را توطئه داخلی و خارجی خواند و افزود که در میان دیگر افراد دستگیر شده یک شهروند سعودی نیز مشاهده می‌شود. وقوع کودتای نافرجام در حالی در اردن رخ داده که شهروندان اردنی چندی قبل با برگزاری تظاهرات در «امان» علیه سیاست‌های دولت شعار سر داده و خواستار مبارزه با فساد، لغو افزایش قیمت سوخت و عدم لغو یارانه نان را خواستار شدند. معترضان همچنین آزادی زندانیان سیاسی، لغو قانون مالیات بر درآمد و جرایم الکترونیکی را خواستار شدند. نیروهای امنیتی اردن در دسامبر سال گذشته میلادی ۱۷ نفر از معترضان را که خواستار اجرای اصلاحات سیاسی و اقتصادی در اردن بودند به اتهام «اغتشاش» بازداشت کرده‌اند. عبدالله بن حسین ملقب به عبدالله دوم، شاه کنونی اردن است که از زمان مرگ پدرش ملک «حسین الهاشمی» در هفتم فوریه ۱۹۹۹ میلادی به پادشاهی اردن رسیده ‌است.

توطئه اسرائیل و عربستان علیه شیخ زاریا فاش شد

در ادامه برگزاری جلسات صوری برای محاکمه شیخ «ابراهیم زاکزاکی» سرانجام روز چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ (برابر با ۳۱ مارس ۲۰۲۱ م.) آخرین شاهد دروغین از سوی دولت نیجریه که پانزدهمین شاهد بود در جایگاه شاهدان قرار گرفت و مانند بقیه شاهدان شروع به ایراد اظهارات کذب خود نمود. از جمله دروغ هایی که دراین جلسه مطرح شد این بود که طرفداران شیخ زاکزاکی که همه در حال عزاداری در حسینیه بقیة الله(عج) در شهر "زاریا" بودند، مسلح بوده و برخی اسلحه (دست ساز)، برخی شمشیر و برخی دیگر هم تیروکمان در دست داشتند!! ادعای حمل سلاح توسط طرفداران شیخ زاکزاکی در حالی به دروغ دردادگاه مطرح شده است که اخیرا دکتر «عیسی وزیری» یکی از اساتید دانشگاه نیجریه که در جریان حمله نیروهای ارتش این کشور به حسینیه زاریا ۴ فرزندش - سه پسر و یک دخترش - به شهادت رسیدند، بر این موضوع تأکید کرد که: ازجمله دلایلی که باعث شده تا مردم به شیخ زاکزاکی بسیار علاقه مند شوند و به جنبش اسلامی بپیوندند دوری شیخ از اقدامات خشونت آمیز و خونریزی بود. این اعتقاد شیخ بارها عملی شد چه قبل از حادثه قتل و عامل زاریا و چه بعد از آن. یعنی شیخ زاکزاکی با وجود اینکه شمار زیادی از طرفداران و حتی فرزندانش را طی حوادث مختلف به شکل وحشیانه ای قتل و عام کردند، هرگز برای پاسخ به این جنایت هایی که در طول تاریخ نیجریه بی سابقه است، دستور نداد که طرفدارانش سلاح به دست بگیرند البته همه ی این اقدامات با این هدف صورت گرفت که طرفداران شیخ را تحریک کنند تا برای انتقام خون شهدا دست به سلاح ببرند اما درنهایت نتوانستند این هدف شوم خود را هم عملی کنند. در این راستا با یکی از نزدیکان شیخ زاکزاکی که در جلسه دادگاه روز ۳۱ مارس حاضر بود، مصاحبه صورت گرفته شد و از وی در مورد آنچه که در این جلسه مطرح گردید، پرسیده شد. این منبع که خواست نامش فاش نشود، درباره ی ادعای کذب حمل سلاح در این جلسه ی دادگاه گفت: سرلشگر «آ.ک. ابراهیم» پانزدهمین و آخرین شاهد از سوی دولت نیجریه بعد از آنکه در جایگاه شاهدان قرار گرفت، مدعی شد بعداز آنکه نظامیان به سوی طرفداران شیخ زاکزاکی شروع به حرکت کردند، آنان - یعنی شیعیان - با اسلحه هایشان شروع به شلیک کردند! و در نتیجه شمار زیادی از نظامیان نیجریه ای زخمی شدند!! منبع مذکور ادامه داد: آخر چطور می شود که طرفداران شیخ زاکزاکی سلاح داشته باشند اما نتوانند از خود دفاع کنند؛ به طوریکه بیش از ۱۰۰۰ تن از آنان در جریان این حادثه ی وحشیانه به شهادت برسند؟! و به فرض محال در صورت مسلح بودن حتی یک تیر شلیک شده از سوی طرفداران شیخ زاکزاکی به هیچ یک از نظامیان اصابت نکند و آنان را از بین نبرد؟!!این منبع در ادامه مطرح می کند، این شاهد درحالی ادعای سلاح به دست گرفتن از سوی طرفداران شیخ زاکزاکی و اقدام به شلیک آنان را مطرح می کند که در پاسخ به سوال وکیل شیخ مبنی بر اینکه چند نفر از نظامیان از سوی طرفداران شیخ زخمی شده اند، گفت: «بی خبرم و اطلاعی ندارم!»؛ پاسخی که تقریبا همه ی شاهدان دروغین دولت به سوالات مطرح شده در دادگاه ارائه کردند! در ادامه ی این جلسه، شاهد دروغین دولت مدعی شد، نظامیان ارتش به زنان و کودکان حاضر در صحنه ی درگیری اجازه دادند که آزاد شوند، حال سوالی که مطرح است اینکه چرا خانم «عزت ابراهیم» همسر شیخ زاکزاکی به همراه شیخ به اسارت برده شد؟ و در حالیکه به شدت زخمی بود، به وی رحم نشد و حتی مورد مداوا هم قرار نگرفت؟این منبع در ادامه ی تشریح آنچه در جلسه ی دادگاه روز چهارشنبه ی گذشته به وقوع پیوست، خاطر نشان کرد: از آنجایی که این شاهد در حین اظهاراتش برای اشاره به طرفداران شیخ دائما از لفظ شیعیان استفاده می نمود؛ حال آنکه برادران اهل تسنن و حتی مسیحیان نیجریه نیز از دوستداران و طرفداران شیخ و حتی عضو جنبش اسلامی هستند. یکی از وکلا از وی پرسید: "شما از کجا می دانید که این افراد - یعنی طرفداران شیخ زاکزاکی - شیعه بودند که دائما از آنان با لفظ شیعیان نام می برید؟" که او در پاسخ گفت: "چون همه آنها لباس سیاه به تن داشتند"، وکیل در ادامه پرسید: "آیا شما هم که در حال حاضر لباس سیاه به تن دارید شیعه هستید؟" اینجا بود که سالن دادگاه از خنده حاضران و البته اظهاراتی بی ربط این شاهد منفجر شد! در ادامه وکیل مدافع از شاهد دروغین پرسید: "آیا شما می دانید که همه متهمان دستگیر شده آزاد شدند، به جز شیخ زاکزاکی و همسرش؟" که در پاسخ گفت: "من بی اطلاع هستم"!منبع نزذیک به رهبر جنبش اسلامی نیجریه ادامه داد: کاملا مشخص است که افرادی در که روز حمله به حسینیه زاریا دستگیر شدند، باید آزاد می شدند چون اساسا دست به جنایتی نزده بودند و مرتکب جرمی نشده بودند که بخواهند محکوم شوند، البته این نکته را نیز باید تاکید کرد که این افراد اصلا مورد سوء قصد نبودند، بلکه در اصل حمله به حسینیه ی زاریا در آن روز با هدف به قتل رساندن شیخ زاکزاکی البته با دستور رژیم صهیونیستی و آل سعود به دولت نیجریه طراحی و به وقوع پیوست. منبع مذکور در ادامه درباره توطئه ی رژیم صهیونیستی و عربستان علیه رهبر جنبش اسلامی نیجریه گفت: دولت نیجریه از سوی اسرائیل و عربستان دستور گرفته است که شیخ را باید بکشد؛ اما به لطف خدا شیخ زاکزاکی زنده مانده است. بنابراین شیخ را درحالی که به شدت زخمی شده بود، بدون انتقال به بیمارستان محبوس کرده تا بتواند زمینه ی مرگ تدریجی وی را فراهم سازند و این در حالی است که بعد از حمله ی مسلحانه به شیخ پزشکان بعد از معاینه اعلام کردند که شیخ جان خود را از دست داده است، اما خدا نخواست و شیخ تا به امروز بعد از گذشت شش سال که در بدترین شرایط جسمانی قرار دارد، زنده است. و همانطوری که خودش هم اعلام کرد زنده خواهد ماند و مرگ «بوهاری» رئیس جمهوری نیجریه را به چشمان خود می بینید. این منبع درباره ی روند دادگاه صوری و ظالمانه ی «شیخ زکزاکی» خاطر نشان کرد: بنابراین با طرح چنین توطئه هایی مسلم است که دولت نیجریه با ترتیب دادن شاهدان دروغین بخواهد روند دادگاه را طولانی نماید، تا شاید بتواند با باقی نگه داشتن شیخ زاکزاکی و همسرش در حبس در حالیکه به شدت زخمی هستند و نیاز به درمان دارند، آنها را به قتل برساند و دولت همیشه دنبال طرح اتهامات جدید و بهانه است تا بتواند روند دادگاه را حتی از این حد هم که هست طولانی تر نماید. این منبع در پایان درباره اینکه چه اقدامی باید از آزادگان جهان برای آزادی شیخ زاکزاکی صورت بگیرد؟ گفت: "همانطور که شیخ هم معتقد است، تنها کسی که می تواند شیخ را آزاد کند، فقط خداست".

الشباب نظامیان سومالی را به رگبار بست

عناصر مسلح وابسته به گروه تروریستی الشباب صبح امروز شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ به دو پایگاه نظامی ارتش سومالی در نزدیکی موگادیشو حمله کردند. سه انفجار در نزدیکی موگادیشو پایتخت سومالی به وقوع پیوست. شاهدان عینی می‌گویند که دو پایگاه نظامی ارتش سومالی در ۱۰۰ کلیومتری جنوب غربی موگادیشو هدف دو حمله انفجاری الشباب قرار گرفته است. شاهدان عینی تأکید کردند که در انفجار سوم نیز کاروان نیروهای سومالیایی که به سمت دو پایگاه مزبور پس از حمله تروریست‌های الشباب در حرکت بودند، هدف قرار گرفت. گفتنی است جنبش الشباب یک گروه مسلحانه وابسته به القاعده است و بسیاری از عملیات‌های تروریستی که منجر به جان باختن صدها نفر شده است را پایه ریزی کرده است.

داعش کنترل پالما را به دست گرفت

گروه تروریستی داعش کنترل شهر ساحلی پالما در شمال موزامبیک را به دست گرفت. داعش که حملات خود را به شهر پالما آغاز کرد، روز دوشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۹ بر این شهر مسلط شد. گفتنی است شهر پالما یک شهر کوچک ساحلی در شمال موزامبیک و دارای میادین گاز بوده و شرکت توتال فرانسه در حال احداث تأسیسات استخراج نفت و گاز در این منطقه است. گروه‌های افراطی و تروریستی از سال ۲۰۱۷ به روستاها و شهرهای منطقه کابو دلگادو در موزامبیک حمله کردند و صدها نفر را کشتند و هزاران نفر را آواره کردند.

اسرائیل دست های پشت پرده کودتای اردن را فاش کرد

روزنامه «یدیعوت احارانوت» در گزارشی به اتفاقات شب گذشته اردن پرداخت و دولت سعودی و یک کشور عربی حاشیه خلیج فارس را در پشت پرده کودتا در این کشور دانست. به نوشته العربی الجدید، این روزنامه نوشت که طبق گفته منابع عالی‌رتبه اردنی دولت سعودی و این کشور عربی حاشیه خلیج فارس [نام این کشور در گزارش ذکر نشده است]، با یکدیگر برای انجام کودتا در اردن هماهنگ و از اتفاقات آگاه بودند. یدیعوت احارانوت پیش بینی کرد که کشور دیگر عربی، امارات متحده عربی باشد. به نوشته این روزنامه «عبدالله دوم» پادشاه اردن از نقشه کودتا آگاه بوده و ماه گذشته در سفری غیرمنتظره وارد عربستان شد و با «محمد بن سلمان» دیدار کرد. شرح این سفر و سخنان رد و بدل شده، هیچ وقت رسانه‌ای نشد. پس از آن شاه اردن به همه از جمله اسرائیل و موساد گفت که به کسی اعتماد ندارد و در راستای ثبات قدرت خود در اردن تلاش خواهد کرد. احارانوت افزود: «امروز مشخص شده است که بی تردید بنیامین نتانیاهو از چیزی که ذهن پادشاه اردن را در هفته‌های اخیر به خود مشغول کرده بود، آگاه بوده است. یکی از دلایل ممانعت پادشاه اردن از عبور هواپیمای نتانیاهو از آسمان این کشور و پرواز به سمت امارات متحده عربی، انتقام از ابوظبی به دلیل همکاری با کودتاگران در اردن بود.» همزمان منابع خبری در جریان کودتای اردن، نام های «الشریف حسن بن زید» و «باسم عوض الله» را ذکر کرده‌اند که مستقیم با عربستان سعودی ارتباط داشتند.

«فلوریدا» اعلام وضعیت اضطراری کرد

در پی نشت مقادیر زیادی از فاضلاب سمی آلوده به مواد رادیواکتیو در خلیج «تمپا»، مقام‌های ایالت «فلوریدا» اعلام وضعیت فوق‌العاده کردند. بنا بر گزارش شبکه «بی بی سی»، بیش از ۳۰۰ خانه در یکی از شهرستان‌های ایالت فلوریدا حکم تخلیه دریافت کردند و بزرگراهی در نزدیکی مخزن «پاینی پوینت» مسدود شده است. طبق این گزارش، مقام‌های ایالت فلوریدا با ارسال پیام‌هایی، از شهروندان محل وقوع این حادثه درخواست کردند تا به سرعت خانه‌های خود را ترک کنند. مقام‌های ایالت فلوریدا می‌گویند که مخزن ۳۱ هکتاری، میلیون‌ها گالن آب حاوی فسفر و نیتروژن از یک کارخانه فسفات را در خود جای داده است. طبق این گزارش، حوضچه‌ای که نشت در آن رخ داده است، آلوده به یک ماده زائد رادیواکتیو است که حاصل از تولید کود شیمیایی بوده و آب این حوضچه، حاوی مقادیر کمی رادیوم و اورانیوم است. مقام‌های ایالت فلوریدا در حالی اعلام وضعیت فوق‌العاده کرده‌اند که تلاش‌ها در روز جمعه هفته گذشته برای جلوگیری از نشت و ترمیم این حوضچه بی‌نتیجه مانده بود و «ران دسنتیس» فرماندار فلوریدا روز گذشته (شنبه) به وقت محلی اعلام وضعیت فوق‌العاده در منطقه محل حادثه کرد. طبق این گزارش، نگرانی‌ها از نفوذ این مواد سمی به زمین‌های کشاوزری منطقه افزایش یافته و یکی از مقام‌های محلی گفته که صحبت از وقوع سیلابی به بزرگی دو میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر در عرض چند دقیقه است. بی بی سی همچنین گزارش کرد که با اعلام وضعیت اضطراری، مقام‌های ایالت فلوریدا در تلاش هستند با ارسال پمپ و تجهیزات به منطقه، بتوانند وضعیت پیش آمده را تحت کنترل درآورند.

سعودی‌ها بازهم خواهان ویزای مذاکرات شدند

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی ان ان» بار دیگر خواستار مشارکت در مذاکرات هسته‌ای ایران شد و آن را فرصت‌ گفت‌وگو میان عربستان سعودی و ایران و احتمال توسعه روابط بین آنها تا سطح مشارکت خواند. بن فرحان در این گفت‌وگو، از ضرورت مشارکت عربستان در هر گونه مذاکره احتمالی درباره آینده توافق هسته‌ای ایران گفت و در توجیه این سخنان خود مدعی شد: اگر ایران به زرادخانه هسته‌ای دست یابد، عربستان سعودی و دیگر اعضای شورای همکاری بیشتر در معرض خطر هستند و از همین روی، حق ایفای نقش در این رایزنی‌ها را دارند. وی افزود: این منطقی است که بخشی از رایزنی‌ها و گفت‌وگوها باشیم. ما از شرکای اروپایی و آمریکایی خود می‌شنویم که آنها لزوم رسیدگی به نگرانی کشورهای منطقه را درک می‌کنند و ما باید در این رایزنی‌ها و مذاکرات نقشی داشته باشیم. وزیر خارجه عربستان سعودی گفت که کشورش با شرکای بین المللی در تماس است تا درباره نقش خود در این موضوع و نحوه برخورد با نگرانی‌هایش گفت‌وگو کند. وزیر امور خارجه عربستان سعودی با یادآوری اینکه ایران قبلاً بارها و بارها علاقه خود را برای آغاز گفت‌وگو با همسایگان در مورد امنیت منطقه ابراز کرده بود ، پرسید: مساله امنیت منطقه‌ای اگر مساله هسته‌ای نباشد، چیست؟بن فرحان مجددا در توجیه درخواستش برای ورود به مذاکرات حول برجام گفت: اگر ایران بخواهد با ما گفت‌وگو کند، این یک چیز خوب است؛ اما ما معتقدیم که این گفت‌وگو باید در قالب رایزنی‌ها درباره برنامه جامع اقدام مشترک (در مورد برنامه هسته‌ای ایران) انجام شود و این ممکن است بعداً کمک کند تا حد زیادی نگرانی‌های ما را کاهش دهد. بن فرحان به تعبیر خود اظهار امیدواری کرد که در این رایزنی‌ها، ایران به تعهدات کامل خود در توافق هسته‌ای بازگردد و موافقت کند که نگرانی‌های عربستان سعودی در مورد قصور موجود در ساختار برنامه جامع اقدام مشترک، مسائل مربوط به ثبات منطقه‌ای، برنامه بالستیک تهران و سایر موارد را برطرف کند. وزیر خارجه عربستان سعودی در پاسخ به سوالی درباره میزان واقع بینی اینکه ریاض و تهران در چارچوب هرگونه مذاکره درباره برنامه جامع اقدام مشترک دور یک میز بنشینند، گفت: من فکر می‌کنم این موضوع کاملاً واقع بینانه است. بن فرحان با تکرار مجدد سخنان بی اساس مقامات کشورش در متهم کردن ایران به ایجاد بی ثباتی در منطقه و رفتار خصمانه گفت: طبیعتا اگر ایران آماده مذاکره باشد، این امر درها را نه فقط برای نزدیکی بلکه برای شراکت خواهد گشود؛ اما هیچ نزدیکی روابط بدون رفع این تهدیدهای جدا خطرناک برای ثبات و امنیت منطقه از لبنان تا سوریه، عراق و یمن ممکن نیست؛ علاوه بر فعالیت‌هایی که در داخل کشورهای منطقه در مجهز کردن تروریست‌ها به تجهیزات ساخت بمب و چیزهایی از این قبیل انجام می‌شود.

آمریکا تحریم های دیوان لاهه را لغو کرد

بایدن تحریم‌های دوران ترامپ علیه مقام‌های دیوان لاهه را لغو کرد. دولت آمریکا تحریم‌های اعمال‌شده از سوی دولت پیشین این کشور علیه مقام‌های دیوان کیفری بین‌المللی را لغو کرد. دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه جمعه اعلام کرد تحریم‌های اعمال‌شده در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» علیه مقام‌های «دیوان کیفری بین‌المللی» را لغو کرده است. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، جو بایدن فرمان اجرایی شماره ۱۳۹۲۸ را که برای مسدود کردن دارایی‌های گروهی از اشخاص مرتبط با دیوان کیفری بین‌المللی صادر شده بود، لغو کرده است. مطابق این بیانیه، با این اقدام تحریم‌های اعلام‌شده در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ علیه مقام‌های دیوان کیفری بین‌المللی از جمله «فاتو بنسوده»، دادستان اصلی این دادگاه را رفع کرده است. دیوان کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه ماه پیش اعلام کرد، تحقیق رسمی درباره وقوع جرایم جنگی در اراضی فلسطین اشغالی را آغاز کرده است. «فاتو بنسوده» روز سیزدهم اسفندماه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «امروز من آغاز تحقیقات درباره وضعیت فلسطین توسط دفتر دادستان دیوان بین‌المللی کیفری را تأیید می‌کنم.» دیوان بین‌المللی دادگستری در یک رأی‌گیری در ماه فوریه صلاحیت خود برای رسیدگی به وضعیت در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را تأیید کرده بود. قضات دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کردند تصمیم آنها مبتنی بر آیین‌نامه‌های صلاحیتی مندرج در اسناد مربوط به بنیان‌گذاری این دادگاه مستقر در لاهه است. دولت آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» علیه «فاتو بنسوده» به دلیل تلاش برای پیش بردن همین پرونده تحریم‌هایی را اعلام کرد. بنسودا آذرماه سال پیش گفته بود دفتر او به‌خاطر تحقیق درباره جنایات آمریکایی‌ها و متحدانش از جمله رژیم صهیونیستی «مورد تهدیدات، حملات و تحریم‌های بی سابقه و کاملاً غیر قابل قبول» قرار گرفت. وی افزود: «صادقانه امیدوارم که آمریکا سیاست تهاجمیِ ستیزه‌جویی خود علیه این دادگاه را متوقف کند. هیچکس در چنین حملاتی پیروز نمی‌شوددوازدهم شهریور گذشته، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه وقت آمریکا با اعلام این تحریم‌ها گفت، «فاتو بنسودا» دادستان دادگاه لاهه و «فاکیسو موچوچوکو» رئیس بخش روابط و همکاری‌ها و حوزه‌های قضایی مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت آمریکا، با امضای یک فرمان اجرایی، مجوز اعمال تحریم علیه دیوان بین‌المللی کیفری را صادر کرد. گفته می‌شود پیش از این اقدام، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از آمریکا و دیگر کشورها خواسته بود دادستان‌ها و اعضای دیوان کیفری بین‌المللی را تحریم کنند.

پاکستان و عربستان رزمایش هوایی برگزار کردند

نیروهای هوایی پاکستان از رزمایش‌های هوایی با مشارکت نیروهای هوایی عربستان و نیروهای هوایی آمریکا خبر دادند. به نقل از روسیا الیوم، نیروهای هوایی پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کردند که نیروهای هوایی عربستان با تعدادی جنگنده با کادرهای فنی، هوایی و پشتیبان در این رزمایش شرکت می‌کنند. این تمرین تا بیست و هفتم آوریل جاری در پایگاه هوایی مصحف پاکستان ادامه دارد و هدف از آن تبادل تجارب در زمینه‌های برنامه ریزی و عملیات هوایی جنگی و پشتیبانی است. روابط ریاض و اسلام آباد طی سال میلادی گذشته دچار تنش گشت و باعث شد ریاض خواهان پس گرفتن وام‌هایش از پاکستان شود و پاکستان نیز از چین خواهان دریافت وامی شد تا یک میلیارد دلار را به ریاض بازگرداند که این بخشی از مجموع قرض سه میلیارد دلاری بود.

تهدید امنیتی کنگره آمریکا را بست

‌منابع خبری از بسته شدن ساختمان کنگره آمریکا به دلیل وجود تهدید امنیتی خبر دادند. در پی تیراندازی در برابر کنگره، چند تن  مجروح شده‌اند. رسانه‌های آمریکایی نیز گفته‌اند که در پی اقدام یک خودرو برای عبور از حصارهای امنیتی اطراف کنگره، به سوی این خودرو تیراندازی شده است. فاکس‌نیوز به نقل از یک مقام امنیتی گفت، گمان می رود که این حادثه،‌ اقدامی فردی بوده و ارتباطی به تهدیدی بزرگتر ندارد. یکی از افسران پلیس که در این حادثه مجروح شده،‌ به دلیل شدت جراحات جان خود را از دست داد. رسانه‌ها گفته‌اند که فرد مهاجم، یک آمریکایی آفریقایی تبار بوده است. رسانه‌ها خبر می‌دهند که در این حادثه امنیتی دست کم به سوی سه نفر در خارج از ساختمان کنگره و پس از اصابت خودرو به حصارها،‌ تیراندازی شده است. همچنین دو پلیس نیز به دلیل برخورد این خودرو با آنها مجروح شده‌اند. تصاویر منتشره از اطراف کنگره، حاکی از حضور گسترده پلیس در اطراف آن است و به تمامی کسانی که در داخل کنگره قرار دارند گفته شده که در داخل بمانند و از پنجره‌ها فاصله بگیرند. پلیس کنگره در صفحه توییتری خود نوشت، این خودرو در بخش شمالی کنگره به سوی حصارها رانندگی کرده که طی آن دو افسر پلیس مجروح شده‌اند و فرد مظنون نیز دستگیر شده است. پلیس کنگره در این پیام اشاره‌ای به تیراندازی نکرده اما نوشته است که هر سه نفر به بیمارستان منتقل شده‌اند. خبرنگار سی‌ان‌ان گزارش داد که شاهد حضور آمبولانس‌ها و یک بالگرد در بیرون از ساختمان کنگره بوده و دیده که دست کم یک نفر با برانکارد منتقل شده است. یک خبرنگار آمریکایی گفت که دو پلیس مجروح در این حادثه در شرایط بحرانی قرار دارند و راننده خودرویی که به سوی این پلیس‌ها حمله کرده نیز هدف تیراندازی قرار گرفته است. رسانه‌ها اعلام کردند که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در پی وقوع این حادثه،‌ با تیم امنیت ملی نشستی برگزار خواهد کرد. منابع خبری آمریکایی گفته‌اند، گویا حادثه حمله به حصارهای کنگره و زیر گرفتن دو افسر پلیس تعمدی بوده است. فاکس‌نیوز نیز خبر داد که فرد حمله کننده، پس از زیر گرفتن افسران پلیس با در دست داشتن چاقو از خودرو خارج و پس از آن به سوی این فرد تیراندازی شده است. ان‌بی‌سی از مرگ فرد مهاجم به کنگره به دلیل شدت جراحات ناشی از تیراندازی به وی خبر داد. در حال حاضر گارد ملی آمریکا در اطراف محل حادثه مستقر و خیابان‌های اطراف ساختمان کنگره نیز مسدود شده است. در پی وقوع این حادثه،‌ نیروهای واکنش سریع ایالت مریلند که مجاور واشنگتن دی‌سی است، به حالت آماده باش درآمده‌اند. کنگره آمریکا روز ششم ژانویه (هفدهم دی ماه) نیر مورد حمله طرفداران «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا قرار گرفت. حمله به کنگره در روز ششم ژانویه بعد از آن رخ داد که ترامپ در یک سخنرانی به امید تغییر نتیجه انتخابات از طرفدارانش که در واشنگتن تجمع کرده بودند، خواست همه توان خود را برای وی به کار بگیرند. در پی این حادثه، روند استیضاح او برای بار دوم کلید خورد که در نهایت سنا وی را از اتهام برانگیختن این شورش تبرئه کرد.

بحرین هم برای ترکیه آستین بالا زد

خبرگزاری «آناتولی» به نقل از منابع دیپلماتیک، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه با «عبداللطیف بن راشد الزیانی» همتای بحرینی اش خبر داد. این منابع که به دلیل محدودیت در گفتگو با رسانه‌ها خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که دو طرف در خصوص روابط ترکیه و بحرین و همچنین دیدارهای احتمالی دو جانبه گفتگو کردند. منابع خبرگزاری آناتولی از چگونگی این گفتگو که تلفنی بوده و یا ویدئو کنفرانس، گزارشی منتشر نکردند. ترکیه در سال گذشته روابط خود با کشورهای مختلف منطقه را بدون تغییر محسوسی نسبت به سال گذشته، ادامه داد. با تغییر رییس جمهوری آمریکا در ماه‌های پایانی سال ۹۹، سیاست ترکیه در قبال کشورهایی همانند عربستان و امارات نیز بهبود نسبی یافت. بعد از انتخاب بایدن به ریاست جمهوری آمریکا، «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه و شاه سعودی در یک مکالمه تلفنی، خواست خود برای بهبود روابط دو کشور را اعلام و متعاقب آن وزیران خارجه دو کشور یک دیدار دوجانبه داشتند.

آمریکا تیم برجام را تغییر داد

شبکه سی ان ان به نقل از یک مقام ارشد دولت بایدن گزارش داد که "راب مالی" نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ریاست تیم آمریکا در مذاکرات غیرمستقیم برجام که قرار است هفته آینده در وین برگزار شود، برعهده خواهد داشت. این در حالی است که تارنمای آکسیوس روز جمعه گزارش داد، انتظار نمی‌رود که مالی در نشست بعدی وین شرکت کند. روز جمعه هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بصورت مجازی برگزار شد. در این نشست اعضای برجام با اشاره با ابعاد فاجعه‌بار خروج آمریکا از برجام بر انتفاع ایران از برجام، بر از دست ندادن زمان در این مقطع تاکید کردند. طرف های برجام همچنین ضمن تاکید بر تعهدشان برای حفظ برجام، تصمیم گرفتند این جلسه کمیسیون مشترک را هفته آینده جهت تداوم رایزنی‌ها در وین از سر بگیرند تا اقدامات مربوط به لغو تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای را ازطریق گروه‌های کارشناسی مربوطه مشخص کنند. ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را با نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد. جمهوری اسلامی به عنوان کشوری مسؤولیت پذیر بارها تاکید کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق بین المللی، به گونه‌ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، گام های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

نظامیان آمریکایی به حالت آماده باش کامل درآمدند

صابرین نیوز از پرواز جنگنده های آمریکایی بر فراز مناطق غربی عراق در نزدیکی پایگاه عین الاسد تا مناطقی در عمق سوریه خبر داد و احتمال داد که این پروازها با هدف حمایت از مواضع نظامی آنها پس از هدف قرار گرفتن پایگاه هوایی بلد در چند ساعت قبل باشد صابرین نیوز همچنین از به صدا درآمدن آژیر خطر در پایگاه توحید سه در سفارت آمریکا در بغداد خبر داد و اعلام کرد که این بخشی از اقدامات امنیتی به منظور آمادگی برای حملات راکتی احتمالی است.بسیاری از رهبران سیاسی عراق معتقدند که سفارتخانه آمریکا بیش از اینکه یک مکان دیپلماتیک باشد، تبدیل به یک پایگاه نظامی شده و آن را خطری برای امنیت بغداد و کل عراق دانسته‌اند. از سوی دیگر صابرین نیوز گزارش داد: نظامیان اشغالگر آمریکایی در پایگاه ویکتوریا در نزدیکی فرودگاه بغداد هم از بیم حملات گروههای مقاومت عراق به حال آماده باش درآمده اند.

فرود هواپیمای نظامی آمریکا اوضاع اوکراین را متشنج تر کرد

منابع خبری غروب یکشنبه به وقت تهران از تحرکات نظامی آمریکا در اوکراین همزمان با تشدید تنش این کشور با همسایه خود روسیه خبر دادند. به گزارش منابع خبری، یک فروند هواپیمای لجستیکی  ارتش آمریکا  در فرودگاه شهر «لوف»   در غرب اوکراین فرود آمده است. نوع این هواپیما سی- ۱۷ گلوبمستر ۳ نامیده شده است. گلوبمستر ۳  پس از «لاکهید c-۵ گلکسی» بزرگترین و مجهزترین هواپیمای باربری موجود در نیروی هوایی آمریکاست و توانایی رساندن انواع بار و نیروها را با سرعت بالا به پایگاه‌های منطقه نبرد دارد. این هواپیما در عین حال می‌تواند نیروهای تاکتیکی را از جایی به جایی دیگر جابه‌جا کند. ارتش اوکراین در اقدامی که باعث ایجاد تنش با مسکو می‌شود اعلام کرده که رزمایش مشترکی را با نیروهای ناتو در آینده نزدیک  برگزار می‌کند. ارتش اوکراین شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که رزمایشی را با ناتو  با بیش از ۱۰۰۰ پرسنل نظامی از دستکم ۵ کشور برگزار می‌کند. در بیانیه ارتش اوکراین آمده است: «به طور خاص، در این رزمایش اقدام‌های دفاعی و به دنبال آن یک حمله برای بازگرداندن مرزها و تمامیت ارضی کشور که توسط یکی از کشورهای همسایه متخاصم مورد تعرض قرار گرفته، انجام خواهد شد.» ناتو نیز پس از هشدار روسیه مبنی بر اینکه تشدید جدی درگیری در منطقه «دونباس» می‌تواند اوکراین را نابود کند، ابراز نگرانی کرده است. برخی تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نیز از تقویت مواضع دفاعی روسیه در مرز با اوکراین حکایت دارد. «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه پنجشنبه گذشته هشدار داد که هرگونه تلاش جدید برای به راه انداختن جنگ در منطقه «دونباس» ممکن است به نابودی اوکراین ختم شود.کرملین جمعه اعلام کرد که هرگونه اعزام نیروهای ناتو به اوکراین منجر به تنش بیشتر نزدیک مرزهای روسیه می‌شود و مسکو را مجبور به اقدامات اضافی برای اطمینان از امنیت خود می‌کند.

تل آویو از هواپیمای جاسوسی رونمایی کرد

رسانه‌های صهیونیستی عصر یکشنبه به وقت تهران از معرفی یک هواپیمای جاسوسی از سوی رژیم اسرائیل برای جمع آوری اطلاعات از ایران، سوریه و مناطق دیگر خبر دادند. به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» ارتش رژیم اسرائیل قرار است یک هواپیمای جاسوسی جدید را معرفی ‌کند که گفته می‌شود در جمع آوری اطلاعات و شناسایی اهداف بالقوه برای حمله به ایران، عراق ، یمن و دیگر مناطق دور افتاده در خاورمیانه به آن کمک می‌کند. هواپیمای «گالف استریم» با نام «اورون» مجهز به  مجموعه‌ای از حسگرها و تجهیزات جمع آوری اطلاعات است که به آن اجازه می‌دهد تا اهداف را در هر شرایط آب و هوایی به سرعت پیدا کند. به گفته ارتش رژیم صهیونیستی، این هواپیما طی یک تلاش جمعی توسط ارتش و پیمانکاران تسلیحاتی در ۹ سال ساخته شده است. فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در این زمینه گفته که این هواپیما برتری و توانایی را برای فعالیت در ردیف‌های دوم و سوم و حرکت بین جبهه ها را مهیا می‌کند. ردیف دوم به کشورهایی گفته می‌شود که با اسرائیل هم مرز نیستند، اما تهدیدی مستقیم برای این رژیم  محسوب می‌شوند مانند عراق و یمن، در حالی که ردیف سوم به کشورهایی چون ایران اشاره دارد. این منبع خبری نوشت که تعداد هواپیماهای اورون که تحویل ارتش صهیونیستی می‌شود،اطلاعات طبقه بندی محسوب می‌شوند. این در حالی است که  ژنرال «آهارون زوی فرکاش» رئیس سابق اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی شنبه در سخنانی گفت که اسرائیل باید به عملیات پنهانی در ایران ادامه دهد. وی که با جروزالم پست صحبت می‌کرد، گفت: «ایران خواستار امتیازهای زیادی است تا در مذاکرات هسته‌ای حضور پیدا کند و تنها اسرائیل است که می‌تواند بر این شرایط تاثیر بگذارد و سوال‌های مختلفی درباره این موضوع وجود دارد.»

چین با «لیائونینگ» مشت آهنین را به آمریکا نشان داد

ناو هواپیمابر بر چین و ناو گروه همراه آن در نمایش قدرت به حضور آمریکا در منطقه  برای استقرار در اقیانوس آرام از یک آبراه مهم در ژاپن عبور کرد. به نوشته خبرگزاری «نیکی» دفتر ستاد مشترک وزارت دفاع ژاپن  یکشنبه اعلام کرد که ناو هواپیمابر چینی «لیائونینگ» و پنج ناو همراه آن از یک مسیر مهم آبی ژاپن عبور کرده و راهی اقیانوس آرام هستند. ستاد مشترک ژاپن افزود که این ناو گروه در ۴۷۰ کیلومتری جنوب غربی جزایر «دانجو» در استان ناگازاکی مشاهده شد. این ناو گروه  سپس از تنگه میاکو، به عرض ۲۵۰ کیلومتر بین جزیره اوکیناوا و جزیره میاکو عبور کرد. این اولین باری است که از آوریل سال ۲۰۲۰  به این سو ناو هواپیمابر لیائونینگ از این آبراه عبور می‌کند. این رویداد درست چند روز پس از تمرین بین نیروی دریایی ایالات متحده و استرالیا در شرق اقیانوس آرام رخ داد. ستاد مشترک  ژاپن نیز از تحرک ناوشکن، هواپیمای گشت دریایی و یک هواپیمای ضد  زیر دریایی خود برای جمع آوری اطلاعات و نظارت بر حرکات شناورهای چینی خبر داد. این تحرکات در حالی صورت می‌گیرد که نیروی دریایی ایالات متحده همکاری با ژاپن، هند و استرالیا را در اقیانوس هند و اقیانوس آرام تشدید می‌کند. در پی سفر «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده به هند، ناو گروه «تئودور روزولت» عملیات مشترک چند جانبه‌ای را با نیروی دریایی و هوایی هند در اقیانوس هند در ۲۸ و ۲۹ مارس (یکشنبه و دوشنبه هشتم و نهم فروردین) انجام داد. چندی قبل یک مقام نظامی ارشد سابق چین از سناریوهای مختلف این کشور برای پاسخگویی به حملات اتمی آمریکا علیه چین خبر داد. «وانگ ژیانگسویی» مقام ارشد نظامی سابق چین و استاد کنونی دانشگاه «بیهانگ» در پکن در این زمینه گفت چین دو دهه برای ساختن استحکامات دفاعی لازم برای زرادخانه‌ای اتمی خود در دریا و زمین  وقت گذاشته تا اطمینان حاصل شود که می‌تواند یک حمله اتمی و موارد دیگر را دفع کند. این مقام نظامی چین با اشاره به گزینه حملات اتمی به کشورش از سوی آمریکا گفت، به خاطر تغییراتی که ما در ۲۰ سال گذشته انجام دادیم، آنها نسبت به موفقیت این گزینه اطمینان نخواهند داشت. چین همچنین در سال ۲۰۱۵ با تجهیز زیردریایی‌های خود به موشک‌های اتمی، توانایی اتمی مستحکمی در دریا ایجاد کرده است.

پایگاه آمریکایی بلد مورد حمله قرار گرفت

به نقل از منابع امنیتی عراق ساعتی پیش ۲ موشک به پایگاه هوایی بلد اصابت کرد. براساس گزارش های دریافتی، دو راکت شلیک شده، به حفاظ خارجی پایگاه هوایی بلد اصابت کرده است، اما خسارت یا تلفاتی به دنبال نداشته است. همچنین گفته شده که فرماندهی پایگاه نظامی بلد، نیروهای آمریکایی را از تردد به این پایگاه منع کرده است. هنوز مسوولیت این حمله را هیچ گروهی بر عهده نگرفته است. اسفند ماه سال گذشته نیز ۶ راکت در اطراف شرکت امنیتی آمریکایی «سالی پورت» اصابت کرد که در پی آن دود از داخل پایگاه بلند شد. همچنین حدود دو ماه پیش نیز حمله دیگری به پایگاه بلد صورت گرفت. برخی از گروه های شبه نظامی در عراق که حضور نظامی آمریکا در کشورشان را اشغالگری می دانند، طی هفته های گذشته از شروع حملات خود به آمریکایی ها و اتمام آتش بس سخن گفته اند و در اعلامیه های خود از مردم عادی خواستند هزار متر از پایگاه های آمریکا دوری کنند تا آسیبی نبینند. پایگاه هوایی بلد واقع در ۸۰ کیلومتری شمال بغداد، بزرگترین پایگاه هوایی عراق در ساحل غربی دجله و در نزدیکی شهری به همین نام از توابع شهرستان سامرا در استان صلاح الدین، از سال ۲۰۰۳ میلادی در اختیار نیروهای آمریکایی است. بلد به واسطه قرار داشتن مرقد "سید محمد" فرزند امام علی هادی (ع) در این شهر،‌ از جایگاه ویژه ای میان مردم عراق برخوردار است و در طول سال، صدها هزار زائر از سراسر عراق و از سایر کشورها از جمله ایران، از این شهر دیدن می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha