جمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ |۵ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 15, 2024
محبوبه موحد

حوزه/ عضو انجمن طراحان مد و لباس استان قم با تأکید بر این که ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی در طراحی مد و لباس باید مدنظر قرار گیرد، تصریح کرد: مدگرایی نباید موجب تجمل پرستی و ترویج بی حیایی و بی عفتی در جامعه شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، یکی از مباحث و دغدغه های مرتبط با مقوله سبک زندگی ایرانی – اسلامی، بحث پوشش و مد و لباس است.

در همین رابطه با خانم محبوبه موحد، عضو انجمن طراحان مد و لباس استان قم و عضو اتحادیه خوشه پوشاک استان که از جمله طراحان فعال در این زمینه و الگوساز است، گفت و گویی انجام داده ایم و نظرات وی را در خصوص بایسته های طراحی مد و لباس، وضعیت عفاف و حجاب و پوشش در سطح استان قم و همچنین نقش طراحان مد و لباس و جشنواره های مرتبط با آن در تحقق اهداف فرهنگی و اجتماعی و به ویژه ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی جویا شده ایم که مشروح آن در ادامه می آید؛

برای شروع بحث بفرمایید که به شخصه در طراحی مد و لباس، چه ملاک ها و شاخصه هایی را بیشتر مدنظر قرار می دهید، به طوری که محصول کارتان در عین توجه به عُرف جامعه و رعایت نکات دینی و فرهنگی، مورد پسند ذائقه و سلیقه ی افراد هم باشد؟

به طور خلاصه در این خصوص باید به سه مؤلفه زیبایی، راحتی و قیمت مناسب اشاره کنم، چرا که توجه به سلیقه ی مشتری، زیبایی و نیز بکار بردن خلاقیت در طراحی مد و لباس بانوان از جمله ملاک هایی است که طراحان باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند تا در نهایت، طرح زیبا و مورد پسند ایشان به عمل آید.

همچنین راحتی پوشش یکی دیگر از شاخصه هاست و به نظرم زمانی یک لباس زیبا به نظر می رسد که عیوب اندامی در آن رفع گردد و مناسب اندام خانم های ایرانی طراحی شود که در نهایت به قول معروف تنخور عالی هم داشته باشد، ضمن آن که به هر حال باید قیمت تمام شده لباس برای خرید مناسب باشد تا خانواده ها بتوانند اقدام به تهیه آن نمایند.

از سویی به لحاظ پایبندی به عُرف جامعه و مباحث دینی و فرهنگی، یک لباس باید حجاب و پوشش کامل را داشته باشد و در واقع حریم و حرمت زن را حفظ نموده، مخالف عفت و حیا نباشد چرا که بی شک ترویج بی عفتی و بی حیایی، زمینه ساز انحطاط فرد و جامعه می شود.

از این نکته مهم نیز نباید غافل شویم که پیروی از مُد و مدگرایی نباید به گونه ای باشد که خارج از حد متعادل، باعث تجمل گرایی و تجمل پرستی و افراط در این باره شود.

از نگاه شما، بحث مد و پوشش چه جایگاهی در کلان مقوله سبک زندگی ایرانی - اسلامی دارد و طراحان مد و لباس و فعالان این عرصه چگونه می توانند با عملکرد درست خود در این زمینه به مقابله هوشمندانه با تهاجم نرم فرهنگی دشمن بپردازند!؟

 ببینید به هر حال مد و پوشش و سبک زندگی در فرهنگ اسلامی جایگاه مهم و ویژه ای دارند. همین طور رابطه عمیقی بین مد و سبک زندگی ایرانی - اسلامی وجود دارد.

قطعاً بر اساس ارزش ها و نگرش های مردم کشورمان به عنوان یک کشور اسلامی، بانوان لباس هایی را که پوشش بیشتری دارد و حس حیا و عفت را در زن تقویت می کند ارزشمندتر می دانند و لذا انتخاب آن مدل ها برایشان در اولویت قرار می گیرد، ضمن آن که همین مساله در جلوگیری از ابتلا جامعه به تحریکات و مفاسد، موثر خواهد بود.

در نهایت با انتخاب سبک زندگی اسلامی و ترویج مد و لباس ایرانی- اسلامی، الگوهای مناسبی در جامعه رواج پیدا خواهد کرد. خلاصه آن که طراحان مد و لباس و فعالان این عرصه، با طراحی لباس هایی مطابق با فرهنگ اصیل کشورمان و با ترویج حجاب و عفاف اسلامی، در جهت مقابله با تهاجم فرهنگی و حفظ هویت ایرانی اسلامی تلاش و همت خود را مصروف خواهند داشت.

به راستی چرا بخش قابل توجهی از زنان و دختران ایرانی آن طور که باید و شاید به طرح ها و لباس های ایرانی که موقرتر و پوشیده تر و در عین حال زیباتر هم هستند، توجه چندانی ندارند و از آن سو لباس های همسو با فرهنگ غرب، همچنان در بازار خریدار دارد!؟

به نظرم قیمت پایین، تنوع بالا و همین طور قابلیت دسترسی بهتر و بیشتر محصولات خارجی در زمینه پوشاک، از جمله عواملی هستند که در رابطه با ورود فرهنگ مد و لباس غربی و شرقی و تلفیق شان با فرهنگ ایرانی به کشور ما دخیل است و البته این موضوع خودش باعث می شود تقاضا برای استفاده از فرهنگ مد و لباس غربی و یا شرقی بالا برود و در این بین، تا حدودی فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی زیر سؤال برود.

اینجاست که نقش طراحان و تولیدکنندگانی که در عرصه مد و لباس و پوشاک فعالیت می کنند پررنگ تر می شود و در صورتی که تدابیر لازم در این باره انجام نشود، ورود فرهنگ غرب و شرق هم به لحاظ فرهنگی و هم به لحاظ اقتصادی برای ما ضرر خواهد داشت.

با توجه به تغییر محسوس وضعیت پوشش بانوان در شهر قم طی سال های اخیر، به نظر شما از حیث ایجابی چگونه می توان در مسیر اقناع بانوان بدحجاب یا بدپوشش اقدام مؤثری انجام داد!؟

واقعیت آن است که از زمان گذشته، بانوان و ساکنان قمی به لحاظ حجاب و پوشش زبانزد عام و خاص بوده اند و در حفظ حریم پوشش تلاش بسیاری داشته اند، اما متاسفانه مدتی است که این قضیه کمرنگ شده است و رعایت حجاب و پوشش در شهر مقدس قم که پایگاه مذهبی اسلام و تشیع به شمار می رود، دچار چالش جدی شده به این معنا که سطح کیفی حجاب و پوشش پایین آمده است.

به عقیده بنده، در امر فرهنگ سازی پوشش و حجاب، طراحان مد و لباس و تولیدکنندگان، مزون‌داران و فروشگاه های لباس نقش قابل توجهی ایفا می کنند، به نحوی که با ارائه محصولات عفاف و حجاب متناسب با فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی و به ویژه متناسب با شاخص های فرهنگ شهر مقدس قم به عنوان قطب مذهبی اسلام در ارتقای سطح پوشش این شهر تلاش بی وقفه صورت گیرد و محصولات آن در قالب فروشگاههایی در سطح استان و حتی کشور ارائه گردد.

به هر حال آن چه مهم است این که باید زمینه ای فراهم کرد که این اتفاق با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، انجمن طراحان مد و لباس و نیز اتحادیه خوشه پوشاک و تمامی کسانی که در فرهنگ سازی پوشش دخیل هستند، صورت پذیرد.

به نظر شما، نمایشگاه ها و جشنواره های مربوط به مد و لباس تا چه حد می توانند به شناسایی و معرفی الگوهای سالم و متناسب با فرهنگ ما در این عرصه کمک کنند؟

نمایشگاه ها و جشنواره هایی که مربوط به مد و لباس و صنعت پوشاک هست، محلی است برای نشان دادن طراحان و تولیدکنندگان ایرانی در زمینه پوشاک و صنعت مربوط به آن.

در واقع این نمایشگاه ها و جشنواره ها با ایجاد یک فضای رقابتی سالم و با ایجاد خلاقیت و تنوع در بازار پوشاک داخل، کمک می کنند تا جنس بی کیفیت داخلی و اجناس خارجی از بازار عرضه کنار برود و اتفاقی که می افتد این است که مردم دیگر فکر نمی کنند که در انتخابشان فقط همین مدل های خارجی و یا مدل های بی کیفیت داخلی موجود می باشد و از طرفی دیگر به این واسطه، تحولات مثبت و بزرگی در صنعت مد و پوشاک ایرانی- اسلامی رخ خواهد داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha