پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کار بازسازی مسجد باستانی دوران مغول در پیشاور آغاز شد

حوزه/ دولت محلی در خیبر پختونخوا اعلام کرد که کار مرمت و بازسازی مسجد تاریخی محبت خان، که از نظر باستانی ارزش بین المللی و ملی دارد، آغاز شده است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از nation، دولت محلی خیبر پختونخوا در پاکستان اعلام کرد که کار حفظ و مرمت مسجد تاریخی محبت خان متلعق به دوران مغول آغاز شده است تا معماری اصلی سفید مسجد به حالت سابق خود بازگردد.

یک مقام دپارتمان باستان شناسی به خبرنگاران گفت: اداره باستان شناسی خیبر پختونخوا به نام نواب محبت خان ، فرماندار مغول پیشاور ، نامگذاری شده است و کار بازسازی و مرمت را برای بازگرداندن معماری دوران مغول و دوران تاریخی اسلامی به شکل اصلی خود آغاز کرده است.

نمای سنگ مرمر سفید مسجد که در سال ۱۶۳۰ در نزدیکی مکان تاریخی یادگار چوک به مساحت ۳۰۱۵۵ فوت مربع در مکانی عالی در شهر پیشاور ساخته شده است، یکی از نمادهای دیدنی پیشاور محسوب می‌شود. معماری مرمر سفید آن علاوه بر دوستداران معماری مغول از خارج از کشور، گردشگران، باستان شناسان، مورخان و معماران از سراسر کشور را نیز به خود جلب کرده است.

این درحالی است که تغییرات آب و هوایی، زمین‌لرزه‌ها و همچنین ساخت‌ها و سازهای عظیم، تاثیر منفی بر معماری این مسجد باستانی ارزشمند گذاشته‌اند.

به همین سبب نیز قرار است معماری داخلی و خارجی آن بازسازی شود و کارگران ماهر و صنعتگران آشنا به بازسازی ساختمان، آن را به حالت اولیه برگردانند.

    

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha