سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام سید جعفر موسوی زاده

حوزه/ استاد حوزه، «شایعه‌پراکنی» را ابزار رسانه‌ای دشمن برای فریب افکار عمومی دانست و گفت: طبق آموزه‌های اسلامی، انتشار و حتی دامن زدن به شایعات مغایر با سیره اهل‌بیت(ع) بوده و افرادی که مرتکب این عمل اشتباه می‌شوند، در قیامت، نزد خداوند متعال مسئول و باید پاسخ‌گو باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در دنیای اطلاعات و خبر، رسانه‌های گروهی، مرجعی برای تأمین نیازهای اطلاعاتی جامعه بشری و دارای نقشی بی‌بدیل است که کلیه نهادهای اجتماعی زندگی، همچون نهادهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی یک جامعه مستقیم و غیرمستقیم از آن متأثر خواهند بود؛ ازاین‌رو تحلیل خبر و اطلاع‌رسانی‌های خبری، از منظر اخلاقی حائز اهمیت است و بی‌توجهی به رویکردهای اخلاقی در این حوزه به انحراف جامعه هدف در بیشتر نهادهای اجتماعی آن می‌انجامد.

بر این اساس، هم‌زمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، رسانه رسمی حوزه در خوزستان، تلاش دارد در یک پرونده خبری، با بهره‌گیری از ظرفیت اساتید حوزه و دانشگاه، به بررسی ابعاد مختلف «اخلاق در رسانه» از منظر آموزه‌های اسلامی بپردازد.

حجت‌الاسلام سید جعفر موسوی زاده، به عنوان نخستین کارشناس در این پرونده خبری است که از نظریات وی در خصوص «اخلاق در رسانه» بهره‌مند خواهیم شد.

وی در ابتدا ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و خداقوت به جهادگران عرصه رسانه و خبر، اظهارداشت: خداوند متعال در حق پیامبر اعظم(ص) در قرآن کریم فرمایند؛ «لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ ؛ مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی است»؛ بر این اساس زمانی یک شخص می تواند برای ما الگو باشد که بتوانیم اخلاق خود را طبق آن الگو به پیش بریم.

حجت‌الاسلام موسوی زاده، با بیان اینکه عمل به سیره پیامبر اعظم(ص) یک توصیه قرآنی است، اضافه کرد: در روایات آمده که پیامبر اکرم(ص) پس از بعثت و هجرت به مدینه، حکومت اسلامی را در مسجدالنبی بنا کرده و «مسجد» می‌شود محل حکومت اسلامی... .

وی با بیان اینکه یکی از بخش‌هایی که پیامبر(ص) در حکومت خود تعریف می‌کنند، «اطلاع‌رسانی» است، گفت: در این خصوص حضرت افرادی را مأمور می‌کند تا آیات الهی، سخنان خود و اخبار حکومت اسلامی را برای کشورهای خارجه همچون حکومت عثمانی و روم و همچنین برای اصحاب و مهاجرین انتقال دهند.

این استاد حوزه، با اشاره به ابزار انتقال اخبار و سخنان پیامبر اعظم(ص) گفت: شاید در آن زمان، از وسیله‌های متعددی همچون قلم و دوات و پوست آهو برای انتقال اخبار استفاده می‌کردند؛ اما مهم‌تر از ابزار، فردی بود که حامل آن پیام و اخبار مهم بود! به همین دلیل پیامبر اعظم(ص) برای رساندن اخبار به دست مردم، از افراد مطمئن و امانت‌دار استفاده می‌کردند.

وی افزود: در تاریخ اسلام آمده افرادی در انتقال اخبار و سخنان دیگران، اصل امانت‌داری را رعایت نکرده و خلاف توصیه پیامبر اعظم عمل کردند؛ ازاین‌رو آیه شریفه «إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَإ فَتَبَیَّنُو...» بر پیامبر نازل می‌شود که بیان می‌کند «هرگاه خبری به شما رسید نسبت به آن تحقیق کنید تا مبادا از روی نادانی به قومی رنجی رسانید و...».

حجت‌الاسلام موسوی زاده، با بیان اینکه آیه فوق از دو جهت برای «اصحاب رسانه» و «مخاطبین رسانه‌های جمعی» قابل تأمل و بررسی است، گفت: اصحاب رسانه و خبرنگاران در انتشار اخبار باید ضمن امانت‌داری، اصالت گفتار دیگران را حفظ و رعایت کرده و مخاطبین نیز لازم است نسبت به صحت و سقم اخبار دریافتی تحقیق و بررسی کنند.

این استاد حوزه، «دروغ و شایعه‌پراکنی» را یکی از ابزارهای رسانه‌ای دشمنان برای فریب افکار عمومی دانست و بیان کرد: امروزه با پدیده‌ای در جهان مواجه هستیم که به‌واسطه گسترش رسانه‌های جمعی، یک مطلب دروغ و شایعه، به‌راحتی و در کمترین زمان ممکن، میان مردم منتشر می‌شود.

وی، در پایان تصریح کرد: طبق آموزه‌های اسلامی، انتشار و حتی دامن زدن به شایعات مغایر با سیره اهل‌بیت(ع) بوده و افرادی که مرتکب این عمل اشتباه می‌شوند، در قیامت، نزد خداوند متعال مسئول و باید پاسخ‌گو باشند.

لازم به ذکر است، علاقمندان جهت مشاهده پرونده خبری اخلاق در رسانه «(اینجــــــــــا)» کلیک کنید.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha