سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
افتتاح کتابخانه تخصصی علوم حوزوی شیخ مفید در استان

حوزه/مشاور و پشتیبان تیمهای تحقیقاتی حوزه علمیه خواهران هرمزگان گفت: داشتن «اطلاعات زیاد» از افراد، دانشمند نمی سازد و دانشمند شدن فقط مدیون سواد نیست، بلکه مهارت هایی در کنار انباشت اطلاعات لازم است که فرد برای رسیدن به آنها تلاش کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»در یزد، حجت الاسلام محمدجواد قسوری در کارگاه مجازی «قدم قدم از میل و آرزو تا عزم و اراده در تولید محتوا»که به همت حوزه علمیه خواهران هرمزگان در سامانه سیما برگزار شد یکی از اهداف برگزاری این دوره را بررسی نقطه ضعف نظام های آموزشی، تربیتی و پرورشی فعلی را تمرکز روی محصول و نتیجه بیان کرد و گفت: این یک خطای راهبردی است که در گذشته منابع آموزشی «محصول محور» بوده و توجهی به محصل و افراد نمی شد و به همین خاطر معلمانی در ذهن افراد ماندگار و خاطره ساز شدند که توجه آنها خارج از محصول به محصل بود.

وی تصریح کرد: داشتن «اطلاعات زیاد» از افراد، دانشمند نمی سازد و دانشمند شدن فقط مدیون سواد نیست، بلکه مهارت هایی در کنار انباشت اطلاعات لازم است که فرد  برای رسیدن به آنها تلاش کند.

مشاور و پشتیبان تیم های تحقیقاتی حوزه علمیه خواهران هرمزگان به نتیجه نظام آموزشی همراه با خطای راهبردی اشاره کرد و گفت: نتیجه نظام آموزشی گذشته، دانشمندان باسواد قدرتمندی است که دارای انگیزه مقاله نویسی، برگزاری همایش و سخنرانی بوده و تایپ، صفحه بندی و غیره را می دانند اما در تمرکز کردن و مدیریت زمان و نجات از بی انگیزگی و بی نشاطی علمی ناتوان هستند که گاهی یک نویسنده به علت بی مهارتی یک کتاب را چهار پنج سال می نویسد. 

حجت الاسلام قسوری ادامه داد: دانشمندی که توانایی مدیریت زمان را داشته و می تواند اهمال کاری خود را جبران کند به علت مهارت هایی که دارد به مراتب برای جامعه مفیدتر است از دانشمندی که پنج سال طول می کشد تا یک کتاب بنویسد. 

وی، هدف از این دوره را بالا بردن کیفیت و توانایی خود محصل و پژوهشگر فارغ از محصول دانست و بیان کرد: این دوره همراه با راهکارهای علمی، ساده و هوشمندانه و مؤثر است که نقشه راه مخاطبین را فراهم کرده که بتوانند جهاد با نفس داشته و از تنبلی، تن پروری و بهانه جویی مقابله کنند.

مشاور و پشتیبان تیمهای تحقیقاتی حوزه علمیه خواهران هرمزگان، نتیجه این دوره را تقویت سربازان و خادمان امام زمان دانست و عنوان کرد: شیطان بیکار ننشسته و وارد خواهد شد و وسوسه کردن که تخصص شیطان است و جلوه دادن را آغاز کرده و چه بسا بد جلوه دادن این دوره را دنبال کند.

حجت الاسلام قسوری، محیط روانی افراد را در سه حیطه اساسی دسته بندی کرد و ادامه داد: محیط چسبنده و به اصطلاح امن یک محیط روانی بدون چالش فکری، خالی از استرس و بدون اتفاقات جدید برای فرد است که در نهایت باعث روزمرگی شدید و مرگ تدریجی شده که چنین افرادی نیاز چندانی به معرفت نیز ندارند.

وی، «منطقه سازنده» را محیط روانی دیگری معرفی کرد که افراد این دسته در انجام کارهای خود، مقداری استرس و امیدواری داشته و اهدافی مشخص دنبال کرده، مشکلات را پیش‌بینی کرده و برای برطرف کردن آنها تلاش می کنند و به همین منظور این، حیطه زمینه نشاط و سازندگی است. 

مشاور و پشتیبان تیم های تحقیقاتی حوزه علمیه خواهران هرمزگان، درباره سومین حیطه روانی یادآور شد: «حیطه سوزنده» که فرد در هنگام کارها دچار استرس و اضطراب شدید شده و بهره‌وری وی کاهش یافته و تحرک و پویایی در آن وجود ندارد و خروج افراد از منطقه چسبنده مفید است اما باید با مقدماتی همراه باشد تا بتواند باعث رشد و پیشرفت فرد شود.

استاد حوزه اظهار کرد: خروج فرد از محیط امن چسبنده مقدماتی مستلزم بررسی موانع احتمالی، تشخیص آمادگی فرد، مشورت با اهل خبره با تجربه و دارا بودن هزینه بازگشت است تا با موفقیت صورت پذیرد. 

وی در پایان به سومین حیطه روانی افراد اشاره کرده و گفت: منطقه سوزندگی، حیطه ای سرشار از استرس، ترس، اضطراب، یأس و ناامیدی و افسردگی است که مسئله اخلاقی خوف و رجا نیز شبیه همین سه حیطه در افراد است.

انتها پبام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha