پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نظام واره حوزه و روحانیت

حوزه/ کتاب نظام‌واره مسائل حوزه و روحانیت از سوی مرکز پژوهشی مبنا تهیه و تدوین شد.

محمدتقی دشتی، رئیس مرکز پژوهشی مبنا در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،  از تدوین نظام‌واره مسائل حوزه و روحانیت توسط این مرکز خبر داد و افزود: با توجه به این‌که ایجاد تحول در هر مجموعه‌ای نیازمند شناخت دقیق توانمندی‌ها و ضعف‌ها و درک وضعیت موجود است و فقدان این مهم، سبب تصمیم‌گیری‌های سطحی با نوسانات بسیار و مشکل‌آفرینی برای بخش‌های دیگر می‌شود، همچنین احساس ناامیدی برای اصلاح وضعیت و... از دیگر معلول‌های این فقدان است. ازاین‌رو درک جامع و نظام‌مند مسائل پس از شناسایی دقیق آن‌ها، امری مهم و ضروری است تا مقدمات طراحی نقشه صحیح و دقیقی برای اصلاح وضعیت و حل نابسامانی‌ها و در گام بعدی ایجاد تحول فراهم گردد. بنابراین مرکز پژوهشی مبنا با نگاه شبکه‌ای اقدام به تدوین نظام‌واره‌ مسائل حوزه و روحانیت کرده است تا به مجموعه ای سوالات پاسخ دهد.

وی برخی از سوالات مطرح شده را  مسائل حوزه و روحانیت از منظر حکومت، مدیریت حوزه و جامعه چیست؛ کلیدی‌ترین مسائل حوزه و روحانیت کدام است؛ شبکه ارتباطی بین مسائل حوزه و روحانیت چگونه است؛ مهم‌ترین و اثرگذارترین مسائل حوزه و روحانیت چیست بیان کرد.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا گفت:با عنایت به اهداف ذکرشده نظام‌واره مسائل حوزه اهدافی را دنبال می‌کند که بخشی از مهم‌ترین آن‌ها،عبارتند از: تبیین وضعیت هر مسئله از مسائل روحانیت در میان مسائل دیگر؛ شناسایی مسائلی که از اولویت بیشتری برخوردارند؛ تصمیم‌سازی در جهت ارائه راهبردهای کلان و خرد نهاد روحانیت و حوزه علمیه؛ زمینه‌سازی برای برنامه‌ریزی در جهت مواجهه مؤثر با مسائل اولویت‌دار و حل آن‌ها؛  توجه دادن به مسائلی که احیاناً تاکنون مسئله بودن آن‌ها مورد غفلت قرارگرفته است  و  انصراف اذهان از مواردی که به‌اشتباه، مسئله بودن آن‌ها قطعی تلقی شده است.

وی اظهارداشت: امید است این نظام‌واره که براساس روش نخبگانی با رویکرد مسئله محور راهبردی است گام مهمی در تحقق اهداف بردارد.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha