جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 954122
۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
علی جمعه

حوزه/ "علی جمعه" مفتی سابق مصر گفت: استعمال مواد مخدر مثل حشیش، تریاک و سیگار، وضو را باطل نمی کند، امّا حرام است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، "علی جمعه" مفتی سابق مصر با بیان اینکه استعمال مواد مخدر مثل حشیش، تریاک و سیگار، وضو را باطل نمی کند، امّا حرام است، اشاره کرد: مسلمانی که شرب خمر کرده و می خواهد برای نماز وضو بگیرد، کافی است که دهانش را بشوید.

وی در برنامه "والله اعلم" گفت: هیچ ارتباطی میان منع استفاده از سیگار و باطل شدن وضو وجود ندارد. انسانی که دروغ می گوید و غیبت می کند، اگر نماز بخواند، نمازش صحیح است و کسی هم که سیگار می کشد، نمازش صحیح است و اشکالی در آن نیست.

رئیس کمیسیون دینی مجلس نمایندگان مصر افزود: تریاک و حشیش پاک هستند و وضو را باطل نمی کنند، امّا اگر مسلمان شرب خمر کند، در این صورت باید دهانش را با آب بشوید؛ چراکه خمر نجس است.

جمعه با اشاره به اینکه در دین اسلام، طهارت با منع کردن فرق دارد، گفت: کسی که نماز می خواند و در جیبش تریاک یا حشیش داشته باشد، نماز صحیح است، امّا کسی که در جیبش خمر باشد، نمازش باطل است، پس حرمت یک چیز و طهارت چیز دیگر است.

گفتنی است بر اساس فقه شیعه هر عاملی که باعث از بین رفتن هشیاری انسان شود اعم از مواد مخدر یا مشروبات الکلی، موجب از بین رفتن طهارت می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha