پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام سید جعفر موسوی / معاون آموزش حوزه علمیه خوزستان

حوزه/ در عرصه جنگ نرم، آنگاه‌که غبار فتنه‌ها در جامعه متراکم می‌شود، اهل رسانه و خبرنگاران می‌توانند با بیان واقعیت‌ها و حق، جامعه را از فضای غبارآلود، خارج و طیف وسیعی از مردم را از گمراهی و کج‌راه‌ها نجات دهند.

به گزارش حوزه، حجت‌الاسلام سید جعفر موسوی زاده، استاد حوزه و دانشگاه اهواز، در پنجمین جلسه از سلسله مباحث «اخلاق در رسانه» که از سوی رسانه رسمی حوزه در خوزستان به‌صورت مجازی اجرا می‌شود، به موضوع «نقل واقعیات» و «حق مداری» اشاره کرد و اظهارداشت: یکی دیگر از موضوعات مهمی که اصحاب رسانه و خبرنگاران باید به دنبال آن باشند، «نقل واقعیت همراه با حق مداری و شجاعت» است.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر «قُلِ الحَقَّ وَ لَو عَلی نَفسِک»، گفت: حضرت در این روایت می فرمایند؛ «حق را بگو، هر چند به زیان خودت باشد»؛ پس «حق مداری» و «نقل واقعیات» یک نکته بسیار مهم در سیره رفتاری اهل‌بیت(ع) می‌باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه، اضافه کرد: گاهی بیان حق و حقیقت، ممکن است به ضرر من یا خلاف منافع حزبی و گروهی باشد، اما طبق سیره اهل‌بیت(ع)، حق گفتنی است و باید آن را با شجاعت به زبان آورد.

بیشتر بخوانید؛

«ادب در نوشتار» و «انصاف در نقد» دو ویژگی مهم رسانه اخلاق محور از نگاه قرآن کریم است

حجت‌الاسلام موسوی زاده، یکی از خصوصیات مهم خبرنگاران را جسارت و شجاعت دانست و گفت: امام علی(ع) شجاعت را نیمی از عزت دانسته اند؛ یعنی اگر بخواهیم عزت پیدا کنیم، باید همراه با شجاعت باشد.

وی با بیان اینکه شجاعت صرفاً در میدان جنگ سخت و نظامی نیست، بیان کرد: در عرصه جنگ نرم، آنگاه‌که غبار فتنه‌ها در جامعه متراکم می‌شود، اهل رسانه و خبرنگاران می‌توانند با بیان واقعیت‌ها و حق، جامعه را از فضای غبارآلود، خارج و طیف وسیعی از مردم را از گمراهی و کج‌راه‌ها نجات دهند.

این استاد حوزه و دانشگاه، در پایان «شجاعت» و «حق مداری» را همچون دو بال یک پرنده تشبیه کرد و اظهارداشت: این دو بال، اگر در کنار یکدیگر قرار گرفته و به نفع مردم و جامعه واقعیات را بیان کنند، قطعاً راه نفوذ دشمنان را خواهند بست و مانع از کج‌روی‌های برخی خواص می‌شوند.

لازم به ذکر است، علاقمندان می توانند جهت مشاهده پرونده خبری اخلاق در رسانه «(اینجــــــــــا)» کلیک کنند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha