سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
میوه ممنوعه

حوزه/"میوه ممنوعه" از جمله سریال های ماندگار تاریخ تلویزیون است که گرچه به مناسبت ماه رمضان تولید شده اما دارای تاریخ مصرف مشخصی برای یک بازه ی زمانی خاص نیست و همچنان بعد از ۱۴ سال، تماشایی و جذاب است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، یکی از آثار به یادماندنی رسانه ملی در شمار سریال های مناسبتی ماه مبارک رمضان، بی شک سریال "میوه ممنوعه " به کارگردانی حسن فتحی است که به اذعان بسیاری از کارشناسان و منتقدین، جزو مذهبی ترین و در عین حال حرفه ای ترین سریال های تلویزیون است.

سال ۱۳۸۶ که این سریال از شبکه دوم سیما پخش شد، همگان به یاد داستان معروف" شیخ صنعان و دختر ترسا" افتادند؛ ماجرای شخصیتی به نام حاج یونس فتوحی با بازی درخشان استاد علی نصیریان که به خاطر دل باختن به دختری جوان با بازی هانیه توسلی که هم سن و سال دخترش است، دچار امتحانی عجیب می شود و به عنوان فردی متدین و مورد وثوق در محل زندگی و کار مورد قضاوت و ریشخند دیگران قرار می گیرد، چه آن که هر آن چه داشته از آبرو و خانواده را به خاطر عشقش از دست داده، آن هم پس از هفتاد سال عبادتی که در موسیقی تیتراژ سریال نیز به نوعی به آن اشاره شده است.

میوه ممنوعه از سویی جزو سریال های خط شکن تلویزیون بود که شاید کمتر کسی فکر می کرد تا پیش از نمایش آن، چنین اثری از صدا و سیما پخش شود، هر چند که همان زمان هم عنوان شد که در برخی قسمت ها دچار جرح و تعدیل هایی شده است.

حسن فتحی درطول سال های فعالیت هنری خود از جمله در تلویزیون ثابت کرده که رگ خواب مخاطب را به خوبی می شناسد و می داند که برای جلب رضایت او از چه عناصر و مؤلفه هایی باید بهره بگیرد.

به تعبیر یکی از منتقدین، یکی از دلایل اصلی موفقیت کارگردان در این سریال، هوشمندی در طرح موضوعات و داستان های فرعی است که قرار است مکمل داستان اصلی باشند. از سویی تعدد شخصیت ها که هر یک نقشی پیش برنده و کاربردی را در لایه های مختلف درام برعهده دارند از دیگر عناصر موفقیت این سریال بوده، ضمن آن که به هیچ وجه نمی توان هنر حسن فتحی در بازی گرفتن از هنرپیشه ها را در این اثر نادیده گرفت.

از دیگر شاخصه های ممتاز سریال میوه ممنوعه، دیالوگ نویسی آن است که کار آن با علیرضا نادری و البته هدایت و نظارت خود حسن فتحی بوده است.

در نهایت هم باید به آهنگ تیتراژ سریال اشاره کرد که همانند خود این سریال ماندگار شده و پس از ۱۴ سال همچنان یکی از تیتراژهای محبوب تلویزیونی به شمار می رود؛ تیتراژی با ترانه ای از مرحوم افشین یداللهی که خوانندگی و آهنگسازی آن بر عهده احسان خواجه امیری بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha