چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
اغما

حوزه/در سال های میانی دهه هشتاد، شاهد تولید و پخش سریال هایی با موضوعات ماورایی و به دور از فضای کمدی از تلویزیون در مناسبت ماه مبارک رمضان بودیم که اتفاقاً جزو آثار پرمخاطب هم بودند و سریال "اغما" بی شک یکی از به یادماندنی ترین آن هاست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در سالی که "میوه ممنوعه" از شبکه دوم سیما به روی آنتن رفت، از شبکه اول تلویزیون، سریال "اغما" پخش شد؛ اثری دیگر از یکی از پرکارترین و البته حرفه ای ترین سریال سازهای صدا و سیما که انصافاً در مجموعه آثارش به خوبی رگ مخاطب را می شناسد.

پخش این سریال در سال ۱۳۸۶ به کارگردانی سیروس مقدم و نویسندگی علیرضا افخمی و داریوش مختاری، مخاطبان بسیاری را با خود همراه ساخت به گونه ای که در طول این چهارده سال بر اساس نظرسنجی های متعدد، همچنان جزو پرمخاطب ترین آثار تلویزیونی ماه رمضان به شمار می رود.

"اغما" روایتگر داستان زندگی دکتر طاها پژوهان با بازی خوب امین تارخ است که یک پزشک فوق متخصص جراحی مغز و اعصاب می باشد و به دلیل جراحی‌های موفقیت آمیزش بر روی رزمندگان در جبهه‌ها به پنجه طلایی مشهور است. او اکنون به دلیل بیماری حاد همسرش مولود (با بازی شیرین بینا) بر سر دو راهی قرار دارد؛ از طرفی عرف پزشکی مانع جراحی همسرش توسط اوست ولی مولود اصرار دارد که فقط توسط پژوهان جراحی شود. از سویی تنها فرزند آن‌ها پری (با بازی نفیسه روشن) مخالف این عمل جراحی توسط پدر است و در این میان سر و کله فردی به نام الیاس با بازی درخشان حامد کمیلی پیدا می شود که ...

گرچه همان زمان با پخش این سریال، حرف و حدیث ها و حاشیه هایی نیز درباره این اثر شکل گرفت اما به هر حال نمی توان در کنار برخی ایرادات از نقاط قوت جدی سریال چشم پوشید، از جمله قدرت قصه گویی و بازی خوب امین تارخ و حامد کمیلی که باعث جذب مخاطبان انبوه به این سریال شد.

جناب کارگردان معروف البته پس از پخش این سریال در ماه رمضان آن سال در نشستی خبری نکات جالبی را مطرح ساخت از جمله این که گفت:"مجموعه اغما قصه‌ای بود که به نظر می‌رسید دارای جاذبه‌های بسیاری برای یک تیم هنرمندی که رسالت تولید کردن، نمایش دادن و قصه‌گویی را برعهده دارند، باشد و در واقع تولید سریال «اغما» فاز جدیدی در تولید سریال‌های قرآنی در تلویزیون محسوب می‌شد چراکه در سال‌های گذشته گام‌هایی در این راستا برداشته شده بود اما با این وسعت و تنوع برای نخستین‌بار بود که تجربه می‌شد. "

وی همچنین افزود: "تولید این سریال برای من و همکارانم به مثابه پا گذاشتن در کوچه تاریکی بود که از انتهای آن به طور دقیق اطلاعی نداشتیم و از مشکلات و موانع موجود نیز بی‌اطلاع بودیم ولی با این وجود تلاش کردیم تا با کمک و همیاری یکدیگر از آنچه در توان داریم بهره ببریم تا بتوانیم اثری آبرومند به مخاطبان ارایه دهیم که متضمن حرف‌ها و سخن‌های جدید و نویی در حوزه برنامه‌سازی قرآنی باشد. "

به تعبیر یکی از منتقدین حوزوی، در اغما، تسلیم دکتر پژوهان در برابر شخصیت الیاس، از منطق داستانی و دینی به طور توأمان برخوردار است، چه آن که دکتر با اغفال شیطان که دست به تلبیس باطل در کسوت حق می زند، دچار این توهم شده که به عنوان یک فرد خاص برگزیده شده و با آگاهی از اسرار غیبی مأموریت یافته است تا اراده خداوند را در زمین تحقق بخشد و در این مسیر سخت و مسئولیت دشوار مجاز به عدول از شریعت است، به همین دلیل کاملاً خود را در اختیار الیاس می گذارد و به هشدار و تذکر هیچ کس توجهی نمی کند، چرا که تصورش این است که او اسراری را می داند که دیگران نمی دانند؛ به همین دلیل تا انتهای داستان، همدلی مخاطب را با خود حفظ می کند و تماشاگر پیوسته دعا می کند تا او زودتر پی به ماهیت شیطانی الیاس ببرد و خود را از شر او نجات دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha