جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک

حوزه/ فرد مناسب برای ریاست جمهوری کسی است که دشمن شناس باشد و کشور را در ابعاد مختلف به صورت میدانی بشناسد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،به وظایف حوزویان در قبال مسئله انتخابات اشاره کرد و ضمن برشمردن شاخص های نامزد اصلح   به بررسی نقاط ضعف و قوت دو نگاه عمده در مورد حل مشکلات اقتصادی کشور پرداخت که مشروح این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

به نظر شما نقش روحانیت و حوزویان در مورد انتخابات چیست؟

انتخابات ۱۴۰۰ هم برای ریاست جمهوری و هم برای شوراهای اسلامی شهر و روستا به دلایلی از حساسیت فوق العاده ای برخوردار است.دلیل اول تلاش بعضی از جریانات داخلی و فضای مجازی و بیگانگان برای عدم حضور مردم در انتخابات است.

نکته دوم، نوع عملکردهای مسئولان است که به اعتماد مردم نسبت به خودشان ضربه زده است؛‌ رسالت حوزویان در این موقعیت حساس اولاً توجه به فرمان حضرت امام رضوان الله تعالی علیه است که فرمودند آقایان روحانیون، مراجع و دیگران در این صحنه ها حضور فعال داشته باشند و ثانیاً توجیه مردم و اطلاع رسانی به آن ها با بیان دستاوردهای نظام در طول این چهل سال است.

دشمن در تلاش برای ایجاد یأس و ناامیدی است و در نقطه مقابل آن ایجاد امید در دل جامعه می باشد؛ این رسالت بزرگی است که بر عهده روحانیون قرار دارد.اگرچه فضای مجازی تحت سیطره بیگانگان به گونه ای عمل نموده که حتی پذیرش حرف ها و سخنان روحانیت و حوزویان را با سختی روبرو کرده است، اما استقامت، صبر و پایداری در توضیح مسائل و پاسخگویی به شبهات بویژه به صورت چهره به چهره بسیار تأثیر مثبت خواهد داشت.

فرد اصلح برای بر عهده گرفتن مسئولیت ریاست جمهوری چگونه قابل شناخت است؟

در اینجا دو نوع شناخت وجود دارد؛ اولاً فردی که می خواهد در رأس جمهوری اسلامی قرار گیرد باید کشور را در ابعاد مختلف به صورت میدانی بشناسد؛ نه اینکه این شناخت به شکل شعاری و به اصطلاح نظریه پردازی باشد.

این فرد باید بداند اقتصاد که در اولویت قرار دارد یعنی چه، صنعت یعنی چه، کشاورزی یعنی چه، آثار وجودی فعال شدن این ها چیست، راه رفع موانع جهش تولید ملی چیست و به طور کلی در این ابعاد باید به طرق وسیع، با عدد و رقم دقیق و آشنایی کامل وارد شود، شناخت وضعیت کشور در رشته های مختلف از جمله اقتصاد و فرهنگ را داشته باشد، فرد مناسب برای ریاست جمهوری کسی است که دشمن شناس باشد و طرح ها و نقشه های او را بداند،باید از فضای مجازی مطلع باشد و بداند در این فضا چه می گذرد و مقام معظم رهبری در این جهت ۸ معیار را بیان فرمودند.

نکته دیگر ویژگی های شخصی فرد منتخب است؛ بی تردید کسی که می خواهد به این میدان بیاید باید عملکرد مثبتی در طول مدیریت گذشته اش داشته و مؤمن واقعی، دلسوز انقلاب و به معنای واقعی کلمه ولایت پذیر و ولایت مدار باشد.

باید ارتباطات مستقیمی با تیپ جوان داشته باشد تا بتواند از ظرفیت فوق العاده جوانان در زمینه های مختلف استفاده کند،باید این فرد اسلام شناس، صبور، پخته و صاحب بصیرت فوق العاده ای باشد، این ویژگی ها می تواند فرد اصلح را به جامعه ما معرفی نماید.

نقاط ضعف و قوت دو دیدگاه کلی موجود در مورد مسائل کشور که یکی معتقد به حل آنها از طریق نگاه به خارج و بویژه از طریق آمریکاست و دیگری که حل این مسائل را با تکیه بر توان داخل ممکن می داند، به نظر شما کدامند؟

در طول مدت گذشته از عملکرد کسانی از دولتمردان که چشمشان به اروپا و آمریکا بوده است و هیچ کاری با آسیا و کشورهای شرقی نداشته اند به جز ضرر چیز دیگری نداشته ایم؛ برجام را با اقتصاد گره زدند اما اقتصاد حل نشد، گرانی و تورم چندین برابر شد و معضل بیکاری همچنان پابرجا باقی ماند.اشکال بزرگ در این نوع نگاه عدم توجه به ظرفیت های داخلی و توانمندی های درون تشکیلاتی نظام است.

نقطه قوت این نگاه اعلام آمادگی برای مذاکره با هر کشوری در دنیاست؛ کما اینکه ما در حال حاضر  تفاهم نامه ۲۵ ساله امضا می کنیم و این طی مذاکرات سنگینی صورت گرفته است.با روسیه و ۱۵ کشور همجوار خودمان ارتباطات مستقیم داریم، مذاکره می کنیم و مشکل خاصی نیز نداریم.

اینکه دل ببندیم به چهار کشور اروپایی و آمریکای جنایتکار و آدم کش خیلی بد است؛ و این در حالی است که دستورالعمل امام خمینی رحمة الله علیه این بوده که ما باید رابطه خود را با دولت های آمریکا و اسرائیل قطع نماییم.دل بستن به کشورهای خارجی برای حل مسائل داخلی خطای بزرگی است؛ تکیه بر ظرفیت های مردم، مشارکت آنان و تقویت بنیه های درون تشکیلاتی خودمان در بخش های خصوصی و تعاونی و همین طور در ابعاد اقتصادی و فرهنگی و غیره نقطه قوت ما می تواند باشد.

باید ۲۴ ماده اقتصاد مقاومتی که ابلاغیه سیاست های اقتصادی مدنظر مقام معظم رهبری است عملیاتی شوند؛ صرف شعار دادن جوابگو نیست. مثلا هنوز پروژه آبرسانی به فلات مرکزی کشور اجرایی نشده است و مردم  این مناطق امسال در مسئله آب شرب دچار مشکل هستند. نگاه به خارج در چارچوب سیاست های ابلاغی نظام مشکلی ندارد، ولی خارج از آن خطا و ضرر برای کشور است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضازاده IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    1 0
    و رسالت ویژه مسئولان محترم و آقازاده هاشون هم چاپیدن و خوردن و بردن و دزدی هست!!! حوزه نیوز اگه مردی این را سانسور نکن!