پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
محمد رسول بهرامیان

حوزه/مدرس و پژوهشگر فضای مجازی تصریح کرد: ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای تمرین رعایت تقوا در فضای مجازی است.

حجت الاسلام محمد رسول بهرامیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با تأکید بر این که مراعات اصل تقوا صرفاً محدود به فضای حقیقی و فیزیکی نیست بلکه مشمول فضای مجازی نیز می شود، اظهار داشت: همان طور که بارها نیز گفته شده، فضای مجازی هم می تواند فرصت آفرین باشد و هم تهدیدزا و در واقع این مساله به نوع رفتار ما و نوع مواجهه ما با آن برمی گردد به گونه ای که اگر استفاده صحیح از این بستر و ظرفیت داشته باشیم، برایمان فرصت آفرین می شود و اگر استفاده غلط و ناصحیحی داشته باشیم، خطرناک و آسیب زاست.

وی افزود: از سویی با توجه به این که بر اساس آمارها و پژوهش های انجام شده، بخش قابل توجهی از اوقات روزانه مردم و خصوصاً نسل جدید در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی سپری می شود، لذا تقوامداری در این عرصه برای درامان ماندن از گناهان و معاصی بسیار ضرورت دارد.

این کارشناس فرهنگی همچنین گفت: ما باید بدانیم که رعایت تقوای الهی فقط منحصر به خیابان و فضای عمومی جامعه نیست که به عنوان مثال در خیابان قدم بزنیم و به نامحرم نگاه نکنیم و به قول معروف چشم‌های خود را درویش نماییم، بلکه در همین شبکه‌های اجتماعی و دنیای فضای مجازی باید این تقوامداری الگوی کار ما باشد.

وی بیان داشت: از این حیث بنده معتقدم که فضای خاص معنوی ماه مبارک رمضان، فرصت بسیار ارزشمندی است که در حد توان در این زمینه در طول این سی روز و سی شب، تمرین کنیم که در فضای مجازی نیز همچون فضای حقیقی، تقوا داشته باشیم و از گوهر وجودی خویشتن به معنای واقعی کلمه، حراست نماییم.

وی گفت: در واقع می بایست در فضای مجازی نیز هر چیزی که خداوند متعال در شرع مقدس و دین اسلام به بندگان خود دستور داده را مراعات کرده و به نحو احسن در مواجهه با گناهان شایع در این عرصه مقابله نماییم.

حجت الاسلام بهرامیان اضافه کرد: به تعبیر یکی از اساتید اخلاق، گناه در فضای مجازی و فضای حقیقی هر دو گناه است و انسان متقی کسی است که در هر عرصه و فضایی که قرار می گیرد، تقوا داشته و از گناه و معصیت دوری نماید.

وی گفت: آن چه مهم است این که ما باید باور داشته باشیم که گناه به تدریج انسان را از مسیر طاعت خدا دور می سازد و از این حیث هر گناه و فعل حرامی که صورت گیرد، چه در دنیای واقعی و چه در دنیای مجازی همانند تیری است که از سوی شیطان قلب آدمی را نشانه گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha