جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 954759
۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
سقط جنین

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم در نشست «بررسی فقهی قانون غربالگری و سقط‌جنین»، گفت: حفظ حرمت انسان از زمان انعقاد نطفه تا پس از مرگ وی واجب است و شکی در حرمت سقط ‌جنین از لحظه انعقاد نطفه نیست؛ در موارد جواز نیز باید بر اساس قاعده «الضرورات تتقدر بقدرها»، به موارد ضرورت اکتفا کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، کارگروه فقه پزشکی هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش این حوزه، طبق سنوات گذشته و برای سومین سال متوالی در ماه مبارک رمضان، نشست‌های ویژه‌ای را پیرامون مدرسه رمضانیه فقه سلامت، به‌صورت مجازی و برخط، برگزار می‌کند. یکی از موضوعات مهمی که در ماه‌های اخیر موردتوجه دغدغه مندان مسائل فرهنگی و شرعی قرارگرفته، مسئله اصلاح و تغییر قانون سقط درمانی می باشد؛ بدین منظور این هیئت اندیشه‌ورز بر اساس رسالت اصلی خویش که پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه اسلامی می‌باشد اقدام به برگزاری نشست‌های تخصصی پیرامون موضوع فوق کرده است.

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد عندلیب زاده همدانی، استاد حوزه علمیه قم در نشست «بررسی فقهی قانون غربالگری و سقط‌جنین»، به مباحثی پیرامون مسئله حرج در سقط‌ جنین و زمان ولوج روح پرداخت و با اشاره به اینکه حفظ حرمت انسان از زمان انعقاد نطفه تا پس از مرگ وی واجب است و شکی در حرمت سقط ‌جنین از لحظه انعقاد نطفه نیست، گفت: در موارد جواز نیز باید بر اساس قاعده «الضرورات تقدر بقدرها»، به موارد ضرورت اکتفا کرد.

وی در ادامه توجه به چند نکته در رابطه با سقط‌ جنین را لازم برشمرد و افزود: در مواردی که احتمال تولد نوزاد ناهنجار و مبتلابه بیماری‌های صعب‌العلاج است باید از انعقاد نطفه جلوگیری کرد تا اینکه در شرایط حرج یا اضطرار قرار نگیرند.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: لازم است که دولت هزینه‌های زندگی معلولان و تأمین امکانات لازم را برای ایشان متقبل شود و نیازهای آنان را برطرف نماید که در این خصوص می‌توان از کمک‌های خیرین نیز استفاده کرد، به‌گونه‌ای که نگهداری کودکان دارای ناهنجاری برای والدین حرجی نباشد.

وی با بیان اینکه فراهم کردن امکانات مشاوره‌ای برای حمایت از اطفال معلول و خانواده‌های ایشان، وظیفه دولت است، ادامه داد: باید فرهنگ ‌سازی کافی درباره حرمت سقط‌ جنین در جامعه انجام شود و بر این نکته تأکید گردد که این امر منحصراً در موارد ضرورت جایز است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عندلیب زاده همدانی، با تأکید بر اینکه سقط‌ جنین در فرض تحقق حرج، مشروط به احراز عدم ولوج روح است، گفت: باید در تعیین زمان ولوج روح به مقدار اقل، اکتفا کرد. بنابراین هرچند زمان ولوج روح را بر اساس روایات و نظر مشهور فقها ۱۲۰ روزگی بدانیم ولی اگر امارات ولوج روح زودتر از این زمان مشاهده گردید، سقط حرام خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه در صورت شک در ولوج روج نمی‌توان به استصحاب عدم ولوج روح تمسک کرد، افزود: در موارد جواز قانونی سقط‌جنین، مادر موظف است بر اساس فتوای مرجع تقلید خودش عمل کند، لذا اگر مرجع تقلید وی مطلقاً سقط را جایز نمی‌داند بر وی سقط حرام است.

استاد حوزه علمیه قم، تصریح کرد: مفاد قانون جواز سقط در فرض حرج قبل از ولوج روح است نه وجوب آن، لذا در این مسئله نمی‌توان خانواده را وادار به این عمل نمود، بلکه حق انتخاب برای ایشان محفوظ است زیرا چه‌بسا خانواده‌هایی باشند که آمادگی و تمایل برای نگهداری فرزند معلول را دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عندلیب همدانی، با بیان اینکه اکراه و اجبار پزشک بر سقط نیز جایز نیست و پزشکان هم باید طبق فتوای مرجع تقلید خودشان عمل کنند، در پایان خاطرنشان کرد: پزشک از ابتدا با بیماران و مراجعین شرط کند که ورودی نسبت به مسئله غربالگری و سقط ‌جنین، پیدا نخواهد کرد.

گفتنی است، نشست‌های مدرسه رمضانیه فقه سلامت، با موضوع بررسی قانون سقط درمانی همچنان ادامه دارد و در شب‌های آتی پیرامون حکم سقط در فرض حرج مادر، حکم دیه در فرض جواز سقط، اشتراط اذن مادر در سقط و سایر موضوعات مرتبط گفتگو خواهد شد.
علاقه‌مندان می‌توانند به‌عنوان میهمان و به‌صورت برخط، هر شب ساعت ۲۲:۳۰ از طریق سامانه اسکای روم به آدرس https://www.skyroom.online/ch/kalamona/fegh-salamat در این نشست‌ها شرکت کنند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • زهرا قاسمی IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    0 0
    باعرض سلام و ادب و احترام بحث خوبی بود مایلم همه ی مباحث رو داشته باشم ممنون میشم ایمیل بفرمایید .