جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
پارسانیا

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ایران نیز همچون کشورهای مختلف دیگر در حوزه تکنولوژی‌های اطلاعاتی اقدامات و برنامه‌ریزی‌های راهبردی داشته است؛ تا جایی که نقش مرجعیتی در فضای بین الملل پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در گردهمایی فعالان حوزه هوش مصنوعی و علوم اسلامی که در مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد، با اشاره به ضرورت شناخت جایگاه و اهمیت تکنولوژی هوش مصنوعی گفت: باید ابتدا جایگاه هوش‌مصنوعی در علوم راهبردی را شناخت؛ هوش مصنوعی ذیل عنوان تکنولوژی‌های اطلاعاتی تعریف شده است.

وی افزود: با استفاده از هوش مصنوعی احساس می‌شود قدرت سلول‌های خاکستری مغز برای ما انسان‌ها احیاء می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: تکنولوژی‌های اطلاعاتی به یکباره قواعد را جابجا کرده، مرزها را تغییر داده و جهان جدیدی را به وجود آورده‌اند.

وی گفت: ایران نیز همچون کشورهای مختلف دیگر در حوزه تکنولوژی‌های اطلاعاتی اقدامات و برنامه‌ریزی‌های راهبردی داشته است؛ تا جایی که نقش مرجعیتی در فضای بین الملل پیدا کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا تصریح کرد: حوزه‌های علمیه با استفاده از هوش‌مصنوعی توانسته‌اند منابع دیجیتالی را در اختیار طلاب قرار دهند و امر پژوهش و تولید علم را سرعت بخشیده اند.

وی افزود: ما حوزویان می بایست برنامه‌ریزی‌های لازم در مورد آن بخش از برنامه‌های کلان نظام اسلامی که مرتبط با علوم دینی و اسلامی است را انجام دهیم.

استاد دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام بیان داشت: استفاده و بهره بردن از علوم اطلاعاتی بسیار مهم بوده که حوزه در این زمینه عملکرد خوبی داشته است.

وی گفت: خود علوم، علوم کاربردی، علوم پایه و عقبه فلسفی علوم چند لایه برای هر علمی است که باید به همه آن ها تسلط یافت تا بتوان از آن علم استفاده و بهره کافی را برد و به تئوری های جدیدی در مورد آن ها رسید.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا اظهار کرد: کسی که یک نظریه علمی را می‌خواند معنای روشنی از آن را می‌آموزد؛ در حوزه علوم انسانی می توان در فضای کارشناسی این مطلب را دید.

وی عنوان داشت: عمیق ترین لایه‌های رسوخ درسطوح بالاییِ علوم پایه ای دیده می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حوزه که از فرصت این فناوری ها دارد استفاده می برد و باید ببرد، عقبه فرهنگی این علوم را نیز باید در نظر بگیرد و مراقب آمدن آن هم باشد.

وی افزود: در حوزه نانو بیشتر به صورت تکنیکال برخورد می شود؛ اما در حوزه هوش مصنوعی فضای فیزیکال بیشتر جریان دارد و درک و احساس همه از طریق صفر و یک های جهان دیجیتال در حال شکل گیری است.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا خاطرنشان کرد: دست علوم اسلامی، برای تئوریزه کردن مباحث مرتبط با عالم مجاز، پر است.

وی گفت: لایه‌های اخلاقی، فقهی، حقوقی و تأثیرات جامعه شناختی و لایه‌های فلسفی این علوم در سند مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده‌اند اما در وادی عمل جا برای کار در این زمینه‌ها بسیار زیاد است.

استاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام بیان داشت: ورود حوزه به قلمرو مباحث نظری تا حدودی بدون برنامه‌ریزی جامع اتفاق افتاده است؛ حوزه نمی‌تواند خود را از وضعیت فکری جامعه و نظام دانشگاهی کشور دور کند و باید به این مسائل توجه داشته باشد.

وی افزود: ما باید افق خروجی‌های حوزه در مباحث فلسفی مرتبط با علوم مختلف را  ارتقاء و این خروجی ها را رشد و توسعه دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا اظهار کرد: قاعدتاً حوزه های فناوری ما را با مسائل مستحدثه ای روبرو می کنند که نیاز به پاسخگویی فقهی، حقوقی و اخلاقی هستند؛ این موضوعات می طلبد در حوزه های علمیه مورد شناخت و پاسخگویی بوسیله احکام تجهیزی واقع شوند.

وی گفت: شناخت این موضوعات از نوع تخصصی است و نیاز به حضور حوزه در محافل نظریه پردازی در باب آن ها دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان داشت: جهان جدید در حال تدوین برنامه ها و قواعد خود با تأثیرپذیری از تکنولوژی های مدرن است؛ ما نباید از این قواعد و وضعیت جدید جهان غافل بمانیم. حوزه اگر در این بخش ها فعال باشد عقبه نظام اسلامی و جهان اسلام را تقویت می نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha