پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین نجم

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین نجم در ویژه برنامه «سحوری» شبکه سمنان به تبیین حقوق مومنین بر یکدیگر پرداخت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، ویژه برنامه «سحوری» شبکه سمنان که در ماه مبارک رمضان در حال اجرا است؛ امروز میزبان حجت الاسلام والمسلمین مهدی نجم، مدیر حوزه علمیه خواهران استان سمنان بود.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان سمنان با بیان حدیث رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، مسلمان بر مسلمان پنج حق دارد: وقتی ببیند به او سلام کند و وقتی دعوتش  کند ، بپذیرد و وقتی بیمار شد، عیادتش کند و وقتی بمیرد جنازه ‏اش را تشییع کند و هر چه برای خویش بخواهد برای او بخواهد.(نهج الفصاحة ص ۶۳۴ ، ح‏۲۲۷۲) به حقوق بین مسلمانان اشاره کرد.

وی گفت: از حقوق برادر مسلمان نسبت به برادر مسلمان و خواهر مسلمه نسبت به خواهر دینی خودش صحبت شده که حضرت فرموده پنج حق هست که  از باب خیر رسانی به دیگران همه ما موظفیم انجام دهیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان سمنان افزود: طبق فرموده پیامبر(ص) از مواردی که گفته شد این است که تا او را ببیند به او سلام کند. البته سلام کردن مستحب و جواب آن واجب، اما این حقی است نسبت به برادر دینی و خواهر دینی که وقتی او را دیدی به او سلام کنی.

حجت الاسلام والمسلمین نجم در ادامه تشریح حدیث گفت: دومین مورد این است که وقتی او تو را دعوت کرد، بپذیری و این دعوت را اجابت کنید.

وی افزود: سوم اینکه وقتی بیمار شد به عیادتش برود. اگر چه در این ایام، ایامی که بیش از یک سال است که مردم دنیا گرفتار ویروس کرونا شده اند شاید به این معنا عیادت رفتن درست نباشد، چون بحث بیماری واگیر دار در میان است اما به نحوی می‌توان جویای احوال آنها شد.

حجت الاسلام والمسلمین نجم تصریح کرد: یکی دیگر از حق ها نسبت به خواهر و برادر دینی این است که در تشیع جنازه او حضور پیدا کنیم؛ اگر شخصی از دنیا رفت بر جنازه اش حاضر شویم و جنازه اش را تشییع کنیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان سمنان با اشاره با آخرین حقی که پیامبر(ص) فرموده بود، گفت: مورد آخر این است هر آنچه که برای خود می‌خواهد و برای خود می پسندد برای برادر و یا خواهر دینی خود نیز بپسندد؛ خدا فرمود: «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ‌» اهل احسان را خدا دوست دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha