جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ضبط پخش زنده سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در حرم حضرت فاطمه معصومه(س)

حوزه/ سخنران حرم بانوی کرامت گفت: عده‌ای به خاطر نداشتن فهم علوم قرآنی، معنای عذاب اخروی را نتوانستند درست درک و معنا کنند و کاری کردند جرات بر انجام گناه بیشتر شود و موجبات بی‌مبالاتی و معصیت را فراهم ساختند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی طی سخنانی در حرم بانوی کرامت در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه عنکبوت اظهار کرد: در آیات ۲۱ و ۲۲ سوره عنکبوت خداوند می‌فرماید هرکسی را بخواهد عذاب و هرکسی را بخواهد رحمت می‌کند و بازگشت همه به‌سوی خداوند است.

وی افزود: واژه رحمت در قرآن کریم بیشتر از عذاب ذکرشده است و بارها از رحمانیت سخن به میان آمده اما در آیه ۲۱ سوره عنکبوت عذاب الهی بر رحمت مقدم آمده است بااینکه رحمت خداوند بر غضب خداوند سبقت دارد.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: مفسران قائل به این هستند که آن آیات با توجه به سیاق آیات قبلی که مربوط به منافقان و مشرکان است  در مقام تهدید و با عذاب شروع شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی تأکید کرد: عذاب و رحمت الهی نه جبر و نه بدون حکمت و مصلحت است بلکه بر اساس قاعده و قانون و با محاسبه دقیق است.

وی یادآور شد: بر اساس آیه ۲۱ خداوند کسانی را که شایسته عذاب باشند عذاب خواهد کرد و کسانیکه شایسته رحمت باشند نیز از رحمت واسعه الهی بهره‌مند خواهند شد.

استاد حوزه علمیه افزود: عذاب و رحمت الهی براثر اعمال و رفتار انسان‌ها است و حاکی از جبر نیست بلکه زمینه عذاب و رحمت براثر افعال اختیاری بندگان حاصل می‌شود.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: عذاب‌های الهی متفاوت است و احدی نمی‌تواند عذاب الهی را منکر شود چراکه انکار عذاب الهی در حقیقت انکار کتاب و کلام خداوند است و آیات عذاب به‌طور مفصل در قرآن کریم وجود دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در ادامه گفت: عذاب هم دنیوی و هم اخروی است به‌گونه‌ای که بعضی از اعمال موجبات عذاب دنیوی را فراهم می‌سازد و عذاب‌های فراگیر گذشتگان قوم سبأ، ثمود، قوم لوط و نوح و… همگی از مصادیق عذاب استیصال یعنی عذاب فراگیر دنیوی هستند.

وی تأکید کرد: یکی دیگر از عذاب‌های دنیوی عذاب تنبیهی و تربیتی است که اسم دیگرش عذاب «ادنی» است و این نوع عذاب برای این است که انسان از خطای خودش منصرف و توبه کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی افزود:  بر اساس روایات اگر گناهان جدیدی در جامعه به وجود بیاید عذاب‌ها هم جدید خواهند شد و ما درگذشته معاصی فضای مجازی را نداشتیم به همین خاطر قطعاً اگر گناهان جدید شود عقوبت‌ها، بیماری‌ها و گرفتاری‌های جدید نیز در جامعه پدید خواهد شد.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: هرچند ظالمان در همین دنیا گرفتار و مجازات خواهند شد اما عذاب کامل‌تر ظالمان به آخرت موکل می‌شود.

وی تأکید کرد: عده‌ای به خاطر نداشتن فهم علوم قرآنی، معنای عذاب اخروی را نتوانستند درست درک و معنا کنند و کاری کردند جرات بر انجام گناه بیشتر شود و موجبات بی‌مبالاتی و معصیت را فراهم ساختند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی یادآور شد: اختلاس گران بیت‌المال، جنایتکارانی مثل صدام و… آیا عذاب نخواهند شد؟ در شلمچه ۵ هزار نفر بی‌گناه سوختند، مصدومان شیمیایی و…آیا این‌ با عدل خداوند مطابق است که امثال صدام عذاب نشوند؟

وی افزود: عذاب‌ها هم قراردادی و هم تکوینی هستند و عذاب‌های اخروی تکوینی و در حقیقت تجسم اعمال دنیایی انسان بوده و قراردادی نیست.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: وقتی کسی در دنیا مال یتیم را بخورد در قیامت آتش ‌بر شکم خواهد داشت و انسان‌هایی همچون ابوجهل، یزید و شمر در آخرت در عذاب خواهند بود و تجسم عذاب به شهادت رساندن امام حسین علیه‌السلام خلود ابدی در آتش و عذاب الهی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha