شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ آیین رونمایی از طرح جدید تابلوهای کوچه‌های شهدا در قم

حوزه/ آیین رونمایی از طرح جدید تابلوهای کوچه های مزین به نام و تصویر شهدا عصر امروز در مجتمع فرهنگی امام خمینی رحمة الله علیه و با حضور مدیر حوزه های علمیه، رئیس بنیاد شهید و شهردار قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، آیین رونمایی از طرح جدید تابلوهای کوچه های مزین به نام و تصویر شهدا تحت برنامه کوچه های آسمانی در مجتمع فرهنگی امام خمینی رحمة الله علیه  قم و با حضور مدیر حوزه های علمیه، رئیس بنیاد شهید و امور  ایثارگران کشور و شهردار قم برگزار شد.

الگویی برای شهرهای کل کشور

سید مجتبی سبحانی ثابت در ابتدای این مراسم ضمن ارائه گزارشی از روند اجرایی این طرح گفت: با همکاری بنیاد شهید و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس چهار مشخصه از شهدای بزرگوار را بر روی تابلوهای کوچه ها حک کرده ایم تا یاد و خاطره این عزیزان در فضای شهر مقدس قم زنده بماند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و زائرین شورای شهر قم گفت: امیدواریم این طرح الگویی برای سایر شهرهای کشور شود تا بنا به فرموده مقام معظم رهبری بتوانیم یاد شهدا را زنده نگه داریم.

فرهنگ شهدا مایه تحرک اجتماع است

دکتر سید مرتضی سقائیان نژاد سپس به ایراد سخن پرداخته و گفت: آنچه که در ارتباط با فرهنگ شهادت مهم است مایه تحرک بودن آن در فضای اجتماعی ماست.

شهردار قم افزود: شهدا زنده اند و در نزد خداوند روزی داده می شوند؛ آنان از این فیوضات الهی شاد هستند؛ شهدا پشت سر افرادی هستند که می خواهند به آنان ملحق شوند.

وی گفت: در مباحث گام دوم انقلاب اسلامی، وحدت بین مردم، توجه به تحکم، توجه به داشته ها همه در بندی که به مردم اشاره شده است مورد نیاز و توجه می باشد.

سقائیان نژاد تصریح کرد: توطئه هایی در سال های گذشته شد تا تابلوهای منور به نام شهدا از سر کوچه ها برداشته شود؛ اما ما با طراحی تابلوهای دارای مشخصات شهدا و تعریف کد QR برای آن ها به دنبال ایجاد الگویی برای شهرهای مختلف در راستای حفظ یاد و فرهنگ شهدا بودیم.

شهیدان مردان میدان هستند

آیت الله اعرافی در ادامه این مراسم ضمن تأکید بر لزوم حفظ یاد شهدا برای رسیدن به قله های تمدن نوین اسلامی بیان داشت: حیات شهیدان علاوه بر آن حیاتی که در آیات قرآن آمده است، یاد آنان و حفظ فرهنگی است که آنان در راهش جانفشانی کرده اند؛ شهیدان مردان میدان هستند و فرماندهی جز مقام معظم رهبری ندارد؛ اینجا دو رکن بیشتر وجود ندارد: میدان و فرمانده میدان که امام و رهبری است.

وی با اشاره به آیه قرآن کریم که می فرماید «لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّیٰ تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ» افزود: خداوند در این آیه مبارکه می فرماید شما اگر می خواهید بالا بروید باید انرژی مصرف کنید و هزینه دهید؛ تا جایی که حتی از آسایش و جان و مال خود مایه بگذارید؛ فانی کردن دانی برای رسیدن به عالی یک قانون کلی در نظام خلقت است.

عضو شورای نگهبان قانون اساسی اظهار کرد: به «شهید» که می رسیم می بینیم جان عزیز خود را به پای آن  درخت بلند تعالی بشر هزینه کرده است.

وی تصریح کرد: ما نیز باید برای آرمان های بزرگ الهی، برای انقلاب و خدمت به این مردم عزیز از خودمان و تمام وابستگی های مادی، مال و فرزندان خود بگذریم.

باید روی کلیدواژه «مکتب سلیمانی» کار علمی صورت بگیرد

سعید اوحدی سپس گفت: از ویژگی هایی که به طور طبیعی در وجود انسان قرار گرفته نسیان و فراموشی است؛ «ذکر» برای جلوگیری از آثار نسیان در مسائل معنوی و بصیرتی انسان است.

وی خاطرنشان کرد: این ما هستیم که به یاد و ذکر شهدا نیاز داریم؛ خانواده های شهدا چشم و چراغ این کشور و مظهر اقتدار آن هستند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: شهدا چراغ راه تعالی بشر هستند؛ امروز نگاه ما این است که با ذکر شهدا بستری برای بشارت گرفتن از شهدا به جهت ماندن در مسیر تعالی داشته باشیم.

وی عنوان داشت: مقام معظم رهبری فرمودند «مکتب سلیمانی» و این به خاطر تجلی تمام ویژگی های شهدا در سیدالشهدای محور مقاومت است.

اوحدی گفت: همه محافل علمی ما باید بر روی این کلیدواژه کار کنند و آن را نشر و بسط دهند.

وی افزود: شهید سلیمانی مرد میدان و مرد سیاست بود؛ ایشان دارای تحلیل در مسائل منطقه ای و بین المللی بودند.

در پایان این مراسم تعدادی از تابلوهای مزین به نام شهدا توسط خانواده های آنان و مسئولین و مدیران شهرداری در مناطق هشت گانه شهر قم رونمایی شد.

شایان ذکر است در این طرح کدهای QR تعریف شده برای هریک از تابلوها حاوی اطلاعات جامعی در مورد شهیدی می باشد که نام ایشان روی تابلو نوشته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha