جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید صادق محمدی

حوزه/ قلب انسان محل نزول قرآن است و شفای دردهای روحی، قرآن است "و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمومنین". این انسان است که مانع نورافشانی قرآن می شود.

حجت الاسلام و المسلمین سیدصادق محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که قرآن کریم بزرگترین درمان کننده دردها است، گفت: بر اساس مبانی دینی و اعتقادی، باید بدانیم که راه درمان دردهای روحی انسان راه یافتن معارف قرآنی به قلب اوست در این رابطه  قرآن می فرماید، «أَفَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها» .

وی  ادامه داد: قلب انسان محل نزول قرآن است و شفای دردهای روحی قرآن است و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمومنین، این انسان است که مانع نورافشانی قرآن می شود کَلَّا بَلْ رانَ عَلی‌ قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُونَ .

این پژوهشگر اضافه کرد: غبار و تیرگی است که روی اشیاء گرانبها می نشیند قلب انسان گوهر و گناه وکفر همان غبار و تیرگی است.

وی بیان داشت: جالب است بدانیم قرآن بر قلب مجرم هم خود را عرضه می کند در سوره مبارکه حجراست "کذلک نسلکه فی قلوب المجرمین". ضمیر مفعول آن به ذکر در آیه قبل بر می گردد انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی گفت: منتها این مجرم است که نور قرآن را مانع می گردد که بعد می فرماید لایومنون به. بنابراین فقط لازم است که مانع نور نشویم.

این استاد خارج فقه و اصول حوزه با بیان این که شهید سردار دلها سلیمانی از افرادی بود که قلب خود را در اختیار نور قرآن قرار داد که مصداق اللهم اجعلنی من اعوانه و انصاره والذابین عنه والمسارعین لحوائجه والممثلین لأوامره و المحامین عنه والمستشهدین بین یدیه شد، اضافه کرد: سردار دلها با نور قرآن توانست افتخار آفرین تاریخ تشیع باشد.

وی بیان داشت: شهید سلیمانی با هدایت های قرآن و عنایت حضرت حجت عج توانست مدافع حرم قرآنها ی ناطق یعنی اهل بیت علیهم السلام باشد و طلایه دار آرامش و امنیت در دنیا باشد.
 

این محقق افزود: "اذا تلیت علیهم آیاته زادتهم ایمانا" و بر عکس موجب ازدیاد رجس و پلیدی در قلب مریض می شود "و اماالذین فی قلوبهم مرض فزادتهم رجسا الی رجسهم". نظیر برخی از غذا و میوها است که برای افراد دیابتی موجب افزایش مرض می گردد و این به جهت نقص ظرف است نه مظروف. در نهایت این که قرآن نظیر خورشید است که اگر مانعی جلوی آن نباشد مایه روشنی و آرامش و گرمی و درمان دردهای روحی می گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha