شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امام جمعه همدان

حوزه/ نماینده ولی فقیه در همدان با بیان اینکه کسی که دارای شرح صدر است، در درون اون نوری قرار می‌گیرد و احساس اتصال پیدا می‌کند، گفت: با استفاده از شب‌های قدر باید این احساس نورانی بودن را در وجود خود داشته باشیم و حس قساوت قلب را از خود دور کنیم.

به  گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، در اولین شب از لیالی قدر در حسینیه حضرت امام(ره) همدان، با بیان اینکه یکی از حقایق مورد تاکید در قرآن کریم مسئله شرح صدر است، اظهار داشت: یکی از نکات اساسی و تعیین کننده در سرنوشت انسان‌ها موضوع شرح صدر است، چرا که فرد از لحاظ روحی و حقیقت انسانی، یا دارای شرح صدر است و یا قساوت قلب.

وی با اشاره به اینکه خداوند به برخی از بندگان نعمت شرح صدر را عطا کرده است، گفت: در قرآن کریم از شرح صدر به عنوان ظرفیت پذیرش حقایق الهی یاد شده، به نحوی که اگر فردی حرف الهی و حقی مطرح می‌شود در برابر پذیرش آن مقاومتی ندارند.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه اولین دعای حضرت موسی(ع) "رب اشرح لی صدری" یا همان شرح صدر است، مطرح کرد: پروردگار در عالم این نعمت را بدون دعا تنها به یک نفر عنایت کرده‌اند و آن نیز پیامبر گرامی اسلام بود، که فرمودند، أَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ (الشرح آیه ۱)

وی با تاکید بر اینکه شرح صدر نعمت بسیار بزرگی است که در این شب‌ها باید دعا کنیم تا خداوند به ما عطا فرماید، یادآور شد: یکی از اهداف بعثت پیامبران الهی نیز حرکت دادن انسان‌ها به سمت نورانیت و رساندن بشر به این مقام است.

نماینده ولی فقیه در همدان برگزاری مراسم‌های مذهبی را زمینه ساز ایجاد نورانیت بیشتر در وجود انسان برشمرد و عنوان کرد: با استفاده از شب‌های قدر باید این احساس نورانی بودن را در وجود خود داشته باشیم و حس قساوت قلب را از خود دور کنیم.

وی افزود: قساوت قلب دارای درجاتی است که البته گاهی از موارد برای خود فرد هم قابل فهم نیست و وضعیت روحی به نحوی است که در مقابل پذیرش حقایق الهی سخت‌تر شده و حتی به جای پذیرش حق، در جذب باطل قدرت بیشتری دارد.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با اشاره به اینکه همه انسان‌ها در وجود خود دارای هوای نفس هستند، گفت: انسانی که در شب قدر هزار مرتبه اسم خداوند را می‌خواند و این شب‌ها و این روزها باعث نمی‌شود احساس او تغییر کند، این مشکل ناشی از قساوت قلبی است که در وجود او به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه با انجام یک عمل مکروه و یا یک داد بر سر فرزند خود قساوت قلب در فرد ایجاد می‌شود، مطرح کرد: در عالم هیچ چیز به اندازه کثرت ذنوب انسان را دچار قساوت قلب نمی‌کند، بنابراین باید سعی کنیم در این شب‌ها از گناه های خود استغفار کنیم و درون خود را اصلاح کنیم.

امام جمعه همدان تصریح کرد: یک بخش از گناهان، گناهان باطنی است که تنها خود انسان از آن مطلع است و لذا به همین دلیل گفته شده که در شب‌های قدر تنها به فکر گناهان ظاهری که با چشم دیده می‌شود، نباشید.  

وی، عدم انجام اوامر الهی، عمل به اعمال نهی شده و عدم شکر نعمت را از دلایل اصلی ایجاد قساوت قلب برشمرد و اظهار داشت: کسی که دارای شرح صدر است، در درون اون نوری قرار می‌گیرد و احساس اتصال پیدا می‌کند، اما علائم داشتن شرح صدر در وجود انسان چیست؟

نماینده ولی فقیه در همدان با تاکید بر اینکه تا این سفره برچیده نشده، باید از آن استفاده کرد، گفت: اولین علامت داشتن شرح صدر در وجود انسان، این است که از عالم فریب، کنارگی کند، البته این موضوع به معنی نداشتن دنیا و ترک آن نیست، بلکه به معنای توجه به عالم ابدی است.

شب قدر شب انس گرفتن با قرآن است

وی با اشاره به اینکه امروز بشر به شدت دچار قساوت قلب شده و در برابر پذیرش حق ایستادگی می‌کند، ابراز کرد: حضرت امام(ره) در یکی از کتب خود این طور می‌فرماید که: حضرت آدم برای استفاده کوچک از شجره ممنوعه از بهشت خارج شد، اما امروز من و شما به ساقه و ریشه این درخت چسبیده‌ایم.

امام جمعه همدان دومین علامت داشت شرح صدر را آمادگی فرد برای مرگ عنوان کرد و یادآور شد: انسان در هر لحظه باید به فکر آخرت باشد و آماده برای رفتن به عالم آخرت باشد.

وی در ادامه به تشریح راه‌های کسب شرح صدر پرداخت و خاطر نشان کرد: همنشینی با اهل علم، انس با قرآن، گفتن ذکر پروردگار عالم، انجام عبادات، ارتباط با اولیا خدا و پذیرش ولایت امیرالمومنین(ع) از مهم‌ترین راه‌های کسب شرح صدر در وجود هر انسان مومنی است.

نماینده ولی فقیه در همدان با گلایه از اینکه میزان توجه به جلسات قرآن گاهی از موارد کم رنگ شده است، گفت: این شب‌ها، شب انس گرفتن با قران است، اما باید این سوال را از خودمان بپرسیم که در این شب‌ها چند دقیقه قرآن را تلاوت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه قرآن به سر گرفتن یعنی اندیشه شما باید تابع قرآن کریم باشد، عنوان کرد: شب قدر تنها برای بخشیده شدن گناهان نیست بلکه برنامه یکسال انسان در آن نوشته می‌شود که باید با استفاده از دعا و صدقه آن را به بهترین نحو ثبت کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha