جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
گرامیداشت روز معلم

حوزه/ حسینی واعظ، پیام شهید مطهری را «دینداری همراه با خردورزی» دانست و گفت: نباید دینداری را از تعقل جدا کرد که این اتفاق بسیار خطرناک و جاهلانه است، امروزه جهالت، منطقه را ناامن کرده است و دشمنان اسلام به نام دین جنایت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، با آغاز هفته معلم مدیریت حوزه علمیه خواهران استان گلستان و مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(س) بندرترکمن نشست مجازی «جایگاه خردورزی در اندیشه شهید مطهری» را برگزار کردند.

خانم حسینی واعظ در ابتدای این نشست که با حضور شماری از اساتید و کارکنان مدارس علمیه خواهران استان برگزار شد، با تسلیت ایام سوگواری شهادت امام علی(ع) و گرامیداشت سالروز شهادت معلم و متفکر اسلام شهید مطهری(ره)، معلم را اصلی‌ترین عنصر در نظام تعلیم و تربیت دانست.

وی با بیان اینکه عقلانیت و اندیشه‌ورزی شهید مطهری موجب خشم منحرفان شد، بیان کرد: آن شهید والامقام، با سلاح ایمان و عقلانیت، همچون سرداری در جبهه حق عمل می‌کرد؛ شبهات را می‌زدود و به تبیین رابطه اسلام و مقتضیات زمان برای جوانان جویای راستی می‌پرداخت.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان با اشاره به شاخصه عقلانیت در نگاه و سیره استاد مطهری خاطرنشان کرد: ایشان با ابزار فکر و اندیشه، دین را در برابر عوام‌زدگی و آلودگی به مظاهر غیرالهی حفظ می‌کرد و امروز در چهل و یکمین سال فقدان آن معلم بزرگ و وارسته، نیاز به استفاده از الگوی علمی و عملی در جامعه بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

حسینی واعظ، تعقل و اندیشه ورزی را وظیفه امروز دلسوزان اسلام و نظام دانست که با تفکرات الحادی و شبهه‌افکن مبارزه کرده و متناسب با نیاز روز، جویندگان حق و حقیقت را برای فتح مرزهای اندیشه و تفکر عالم، سازمان‌دهی کنند.

وی، جهل و فرار از اندیشیدن را خطر پیش رویِ جامعه دانست و اظهار کرد: ۴۱ سال پیش، شهید مطهری اسلام را دین دانش‌ورزی و علم‌آموزی معرفی کرد و با دلایل عقلی و تاریخی متقن با مخالفان سخن می‌گفتند، در حافظه تاریخی انقلاب ما، مشحون از مناظرات و بحث‌های علمی بزرگانی همچون شهید مطهری و شهید بهشتی با مخالفان است.

استاد حوزه خواهران بیان کرد: آنچه باعث تقویت عملکرد شهید مطهری می‌شد، نیاز جامعه و به ویژه جوانان به دانستن و آگاهی بود و نهادینه‌کردن روحیه پرسش‌گری در میان آحاد مردم، نتیجه تقویت اندیشه‌ورزی در جامعه است و آنچه در گذر ما از پیچ تاریخی، آینده را بیمه می‌کند اندیشه‌ورزی است و البته، تربیت معلمان و استادان آگاه به دانش روز و مبانی اعتقادی اسلام، ضرورت ایجاد چنین فضای سازنده‌ است.

حسینی واعظ، پیام شهید مطهری را «دینداری همراه با خردورزی» دانست و توضیح داد: نباید دینداری را از تعقل جدا کرد که این اتفاق بسیار خطرناک و جاهلانه است، امروزه جهالت منطقه را ناامن کرده است و دشمنان اسلام به نام دین جنایت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید بیش از گذشته به آثار شهید مطهری توجه کرد زیرا الگوی خردورزی برای معلمان است، ادامه داد: خردورزی، جان مایه دین و دینداری، و پایه اصلی جامعه آرمانی اسلام است؛ بر اساس آموزه های دینی، عقلْ پیامبر باطنی است و مهم‌ترین هدف برانگیخته‌شدن پیامبران الهی، شکوفایی آن است.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان به جایگاه فردی-اجتماعی عقل اشاره کرد و با بیان اینکه اندیشیدن، اصلی‌ترین تکیه‌گاه اسلام در عقاید، اخلاق و اعمال است، گفت: وقتی به توصیف جامعه موعود جهانی پرداخته می‌شود، بر موضوع خرد و خردورزی تأکید شده و اینکه جامعه موعود از بالندگی و رشد عقلانی کامل برخوردار باشد.

حسینی واعظ با استناد به روایاتی، عقل و خرد را به عنوان چراغ هدایت درونی معرفی کرد و پیرامون فرق عالم و عاقل گفت: منشأ گرفتاری جوامع امروز هم از آن جا ناشی شده که علم در اثر جدا شدن از عقل، به جای آن که عامل آرامش و آسایش و رشد تکامل مادی و معنوی جامعه باشد، موجب ناامنی، اضطراب، فساد و انحطاط مادی و معنوی انسان گردیده است؛ همانطور که امام علی(ع) فرمودند: «خرد، هرگز بر صاحبش خیانت نورزد، اما دانشِ بدون خرد، بر صاحبش جفا می کند».

وی به نقش عقل در حسابرسی و پاداش دهی اعمال انسان نیز اشاره کرد و در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: اصولاً هم فهم و تبیین مسائل دنیوی و هم فهم آخرت توسط عقل انجام می‌گیرد؛ چنان‌که پیامبران رسالت خویش را با تکیه بر عقل بشر به انجام می‌رسانند، نهج‌البلاغه نیز که دربرگیرنده بخشی از آموزه‌های علوی است، به‌صورت چشم‌گیری افراد را به خردورزی و تعقل دعوت نموده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان ابراز کرد: عقلانیت و خردورزی در انتخابِ نوع منش‌ها، روش‌ها و کنش‌های انسان در طول زندگی فردی و جمعی نقش بسیار مهمی دارد زیرا اگر انسان در انجام اعمال و افعال کوچک یا کلانِ زندگی از قوه تعقل استفاده نماید، آن اعمال ارج و ارزش پیدا کرده و برتری می‌یابند و برکات بسیاری در پی خواهند داشت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha