یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
خانم پودات

حوزه/ دو مانع داخلی و خارجی مانند؛ «دلبستگی دنیایی و مادی»و «ابلیس و شیطان» موجب غفلت انسان از یاد خدا می شود.

 خانم فهیمه پودات در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»در هرمزگان، با تبریک ماه رمضان، اظهار کرد: یاد خداوند یکی از راه های تقویت و تثبیت ایمان در انسان ها است که سیر قلبی او را به سوی کمال ترسیم می کند.
 
وی با اشاره به ذات و فطرت انسان ها در اشتیاق ارتباط با خداوند، تصریح کرد: مشکلات دنیایی و گرفتاری ها موجب غفلت از ذکر و یاد خداوند شده که ضرورت دارد مراحل ذکر و یاد خدا یادآوری شود.
 
این فعال فرهنگی بیان کرد: با اشاره به آیه ۴۱ سوره احزاب « یااَیُّهَا الَّذینَ ءامَنُوا اذکُرُوا اللهَ ذِکرًا کَثیرًا» خاطرنشان کرد: طبق فرمایش مفسر بزرگ قرآن عباس قمی در کتاب السفینه؛ اصل ذکر همان ارتباط قلبی است که به وسیله زبان اداء می شود، به عبارتی زبان وسیله ای برای بیان کردن آن است.
 
خانم پودات افزود: ذکر زبانی نیز به تنهایی فایده و امتیازی دارد، به گونه ای که انسان را از لغو و بیهوده گویی باز داشته و به ذکر خدا مشغول می دارد.
 
وی، حوزه باور، اعتقاد قلبی و انس با ذکر را یکی از شرایط یاد خدا دانست و اضافه کرد: طهارت ظاهری یکی دیگر از شرایط ذکر و یاد خدا است که باید سعی شود با وضو و دهان خوشبو همراه شود. 
 
خانم پودات با تأکید بر روایت پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و اله مبنی بر اینکه «ذاکر خدا در میان غافلان همچون درخت سبزی در میان کویر است»، بیان داشت: انسانی که همواره به یاد خدا است مانند آدم زنده در میان جمعی از مرده ها است به گونه ای که ذکر با پوست، گوشت و خون او آمیخته شده است.
 
وی ادامه داد: ذکر عملی یعنی در صحنه های زندگی در مقام عمل، همواره به یاد خدا باشد و بنابر روایت رسول خدا صلی الله علیه و آله ذکر خدا موجب بازداشتن انسان از ارتکاب گناه شود.
 
این فعال فرهنگی تشریح کرد: ذکر خدا میان انسان و گناه پرده ای حائل می کند و انسان را از زشتی و گناه در امان نگه داشته و علاوه بر آمرزش گناهان، موجب نورانی شدن دل ها، آرامش، از بین رفتن اضطراب ها  و طرد شدن شیطان می شود.
 
وی در پایان با استناد به آیه ۲۸ سوره رعد « أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، استمرار و تداوم در ذکر را موجب سلامت قلب دانست و گفت: دو مانع داخلی و خارجی «دلبستگی دنیایی و مادی» و «ابلیس و شیطان» موجب غفلت انسان از یاد خدا می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha