سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر/ آیین اختتامیه و رونمایی ازمحصولات همایش صبح صلح

حوزه/ در مراسم اختتامیه همایش بین المللی «صبحِ صلح» از سه اثر تولیدی با موضوع مقاومت شامل یک جلد کتاب با عنوان «جنگ و صلح از نگاه دوربین» و دو فیلم مستند با عناوین UN و «سفیر صلح و وحدت» رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیین اختتامیه و رونمایی از محصولات همایش بین المللی «صبح صلح» به همت  مؤسسه گفتگوی دینی وحدت با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان قم، با محوریت نقش مقاومت در تحقق صلح عادلانه و با حضور مسئول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه برگزار شد.

در این مراسم از سه اثر تولیدی با موضوع مقاومت شامل یک جلد کتاب با عنوان «جنگ و صلح از نگاه دوربین» و دو فیلم مستند با عناوین UN و «سفیر صلح و وحدت» رونمایی شد.

مقاومت، امری مشروع و عقلایی

حجت الاسلام حمیدرضا غریب رضا دبیر همایش در ابتدا به ارائه گزارشی از برنامه های همایش بین المللی صبح صلح پرداخت و گفت: از نظر عرف بین‌الملل مقاومت امری مشروع و عقلایی است؛ زیرا مقابله با قدرت های اشغالگر به جهت جلوگیری از ترویج ظلم در دنیا کاری عاقلانه می باشد.

مدیر مؤسسه گفتگوی دینی وحدت تصریح کرد: در این همایش سایت فعالی ایجاد شده است که با جستجو در آن می توان با فعالیت های محور مقاومت آشنایی بیشتری پیدا کرد.

سپس همتی، که به نمایندگی از معاونت جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان قم در این همایش حاضر شده بود، به ایراد سخن پرداخت و بیان داشت: امیدواریم بتوانیم از برنامه هایی نظیر طرح «صبح صلح» حمایت کنیم تا از این طریق از مردم مظلوم در سراسر دنیا دفاع شود.

حجت الاسلام محمدحسین فروغی سپس ضمن ارائه گزارش در مورد روند نگارش کتاب «جنگ و صلح از نگاه دوربین» گفت: برای نگارش این کتاب با کسانی که از جنگ های بوسنی و هرزه گوین گرفته تا جنگ در عراق، سوریه، نیجریه و غیره را از نزدیک دیده اند مصاحبه داشته ایم تا گستردگی جغرافیایی این موضوع مورد توجه واقع شده باشد.

نویسنده کتاب جنگ و صلح از نگاه دوربین گفت: این کتاب از نوع تاریخ شفاهی بوده و می توان گفت به طور کلی موضع فیلمبرداری و یا عکسبرداری و نگاه افراد فعال در این زمینه ها می تواند پیام های جذابی را برای مردم در مورد مسائل اجتماعی به ثبت برساند.

بازنشر نقش سازمان ملل در کشتار مسمانان بوسنی و هرزه گوین

سیدمحمدحسین هاشمی، تهیه کننده مستند UN سپس گفت: پژوهش و طرح اصلی این مستند را در حدود ۴ سال پیش به من دادند و یک سال بعد از آن بود که ما مجوز ورود به کشور بوسنی و هرزه گوین صادر شد.

وی افزود: ما در این مستند به نقش سازمان ملل در کشتار مردم بوسنی و هرزه گوین پرداخته ایم.

محمدمهدی خالقی، در ادامه این مراسم و در ارتباط تلفنی با حاضران همایش گفت: مستند «سفیر صلح و وحدت» در جهت تقریب مذاهب در کشور عراق تولید شده است.

وی بیان داشت: یکی از ماحصل های فعالیت های من در طول سالهای متعدد لزوم وحدت و همدلی بین مردم منطقه در مقاومت و مقابله با زورمندان و کسانی است که بر هم زننده صلح در منطقه ما هستند.

کارگردان مستند «سفیر صلح و وحدت» گفت: ما در این مستند می خواهیم انگیزه اصلی تشکیل جنبش مردمی حشدالشعبی را که مقابله با گروه های تکفیری همچون داعش و برگرداندن آرامش و امنیت به کشور عراق بوده است ارائه دهیم.

صلح پایدار، صلحی است که در آن ظلم و تعدی نباشد

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی در ادامه این مراسم ضمن تشکر از همکاری وزارت ورزش و جوانان در برگزاری همایش بین المللی صبح صلح گفت: نسل جوان جامعه ما علی القاعده علاوه بر نشاط جسمانی که دارند باید دارای نشاط روحی باشند؛ وزارت ورزش و جوانان باید علاوه بر برنامه ریزی برای سلامت جسمانی جوانان برای سلامت روحی آنان نیز برنامه داشته باشد.

مسئول دفتر  اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه اظهار کرد: بین صلح ذلیلانه تحمیلی و صلح عزتمندانه پایدار فرق است.

وی گفت: جریان صلح خاورمیانه، صلح پیشنهادی آمریکا و سازمان ملل در مورد فلسطین مصداق زورگویی و ستم نسبت به مردم مظلوم فلسطین است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی عنوان داشت: علمای یهودی، تفکر صهیونیستی را نپذیرفته اند و این تفکر را غیر از یهودیت می دانند.

وی گفت: در قرآن کریم دو دستور در مورد پیروان ادیان و مذاهب که با ما سر جنگ ندارند آمده است: «لَا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیَارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ ۚ»؛ باید به آن ها نیکی کنیم و با عدالت با آن ها رفتار نماییم.

مسئول دفتر  اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: پیروان سه دین اسلام، یهودیت و مسیحیت تا قبل از تجاوز صهیونیست ها به فلسطین همه در کنار هم در این کشور زندگی می کردند.

وی بیان داشت: من متعجب هستم از مقامات کشورهای اسلامی که چرا بسیاری از آن ها ذلیلانه به صلح با صهیونیست ها اقدام کرده اند و این تجاوزگران را به رسمیت می شناسند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: صلح پایدار، صلح جهانی است که در آن ظلم و تعدّی نباشد.

وی با اشاره به علت وقوع جنگ بر علیه مسلمانان در بوسنی و هرزه گوین خاطرنشان کرد: وقتی یوگسلاوی دچار فروپاشی شد دنیای غرب با پدیده ای جدید روبرو شد و آن تشکیل یک کشور اسلامی در دل اروپا بود؛ به همین جهت تصمیم به تضعیف و نابودی بوسنی گرفتند.

مسئول دفتر  اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه گفت: فقط در یکی از شهرهای بوسنی ۵۰ هزار مسلمان را قتل عام نمودند؛ در دیگر شهرها نیز تعداد فراوانی از مسلمانان کشته شدند.

شایان ذکر است: این مراسم همزمان به صورت مجازی و از طریق شبکه های اجتماعی نیز به سمع و نظر شرکت کنندگان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha