چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حق و باطل

حوزه/ پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: کسی در دیپلماسی موفق است که مرد میدان نیز باشد؛ زیرا عقب راندن جبهه باطل به مرد میدان نیاز دارد در غیر این صورت آن دیپلماسی مانند وضعیت ابوموسی اشعری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام  محمد مهدی طباخیان در نشست شب های بندگی که با موضوع نقش آفرینی خواص در دوران پس از شهادت امیرالمومنین(ع) که به صورت مجازی برگزار شد، عنوان کرد: اینکه ما شعار "ما اهل کوفه نیستیم" سر دهیم بدون اینکه از جزئیات تاریخی آن باخبر باشیم مانند این است که بگوییم برای زنده ماندن، قلب ما باید بتپد بدون اینکه بدانیم چه اتفاقاتی می‌تواند سبب از کار افتادن قلب شود.

وی بیان کرد: در گذشته بیان شد که مردم کوفه دچار سه ویژگی،  کر در مقابل شنیدن حقایق، لال در مقابل تحلیل کردن درست و سالم و کور در مقابل عبرت گرفتن هستند. این وضعیت دو دلیل می‌تواند داشته باشد؛ یا شخص عامدانه این کار را انجام می‌دهد یا اینکه جبر زمانه او را وادار می‌کند در جبهه باطل قرار گیرد و به نظر می‌رسد مردم کوفه در دسته دوم قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه کسی در دیپلماسی موفق است که مرد میدان نیز باشد؛ زیرا عقب راندن جبهه باطل به مرد میدان نیاز دارد در غیر این صورت آن دیپلماسی مانند وضعیت ابوموسی اشعری است، اظهار کرد: یک سری از رسانه‌های ضد حق تابلو دارند و به طور واضح دشمنی خود را اعلام می‌کنند که جنگیدن با این افراد سخت نیست.

وی ادامه داد: جنگیدن با کسی سخت است که در لباس جبهه حق، رسانه جبهه باطل شود و حق را پایمال کند و مانند آن زمان که امام حسن (ع) هم می‌خواست آن‌ها را مورد انتقاد قرار دهد پاسخ این باشد که این‌ها محبوب مردمند و کسی حق ندارد برخوردی کند.

حجت الاسلام طباخیان تصریح کرد: نکته بسیار مهمی که در این بحث وجود دارد این است که همه وقایع تاریخی زمینه‌ و عاملانی دارند و تمرکز بر عین واقعه در تاریخ پژوهی اصلا کار درستی نیست؛ به عنوان مثال ما در زیارت عاشورا تنها یزید، شمر یا معاویه را لعن نمی‌کنیم بلکه عبارت «اللهم‌ العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد» را برای لعن به کار می‌بریم و این یعنی ما عاملان زمینه‌ساز این واقعه را لعن می‌کنیم که حتی از افراد حاضر در واقعه عینی بیشتر مقصرهستند.

وی ادامه داد: در جامعه امروز هم گاهی رفتارهایی وجود دارد که ما چوب عاملین آن در سال‌ها پیش را می‌خوریم؛ به عنوان مثال اگر گاهی اوقات بی‌مبالاتی، رفاه‌زدگی و وادادگی در میان مسئولین می‌بینیم علاوه بر مجازات فرد خاطی باید دنبال این باشیم که در ابتدا چه کسی اشرافی‌گری را در میان مسئولین باب کرد.

۶۲\۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha