سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
امام جمعه جم و ریز

امام جمعه جم با اشاره به موانع تولید، گفت: بروکراسی اداری یکی از مشکلاتی است که مانعی برای راه‌اندازی بخش تولید بوده و برای تولیدکنندگان مشکلات عدیده ای را بوجود آورده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت‌الاسلام محمدی، روز دوشنبه با حضور در نشستی با اصحاب رسانه به بررسی موانع تولید در شهرستان جم پرداخت و گفت: بروکراسی اداری یکی از مشکلاتی است که مانعی برای راه‌اندازی بخش تولید بوده و برای تولیدکنندگان مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی اظهار کرد: استعلامات فراوان از ادارات مختلف برای ایجاد یک طرح شغلی، از مشاغل خانگی تا مشاغل صنعتی کوچک و بزرگ باعث رفت و آمدهای زیاد شده سرمایه‌گذاران شده که در نهایت بخاطر کارشناسی‌های متعدد مورد نیاز برای دادن پاسخ استعلام زمان زیادی را از تولیدکننده می‌گیرد.

وی با اشاره به زمان‌بر بودن فرآیند استعلام‌گیری افزود: تولیدکننده گاهی اوقات آنقدر باید وقتش را صرف این کار بکند که در نهایت یکسال ناخوداگاه درگیر کار شده و زمان موافقت اصولی او به پایان می‌رسد.

امام جمعه جم در مورد راهکار برون‌رفت از این مشکل، گفت: موضوع دولت الکترونیک امروزه مطرح شده و کارهای مختلفی در فضای مجازی در این زمینه می‌توان انجام داد. به نظر می‌رسد باید جوری برنامه‌ریزی شود که همه این استعلامات در مرجعی واحد صورت پذیرد تا پاسخ آن به سرعت به دست تولیدکننده برسد.

محمدی با اشاره به فرآیند موفق استعلام در بانک‌ها بیان کرد: تجربه این موضوع در استعلامات بانک‌ها نیز دیده می‌شود. استعلامات در بانک‌ها خیلی سریع و بروز بوده و در کوتاه‌ترین زمان کاربر می‌تواند میزان خوش حسابی یا تعداد وام‌های درخواست‌کننده را ببیند. راه حل دیگر اصلاح قانون است که باید این موضوع در دستور کار نهادهای ذی‌ربط قرار بگیرد. می توان با اصلاح قانون، اضافه یا کم نمودن بندها و تبصره‌ها راه را برای تولیدکننده هموار کرد.

وی در مورد موانع تولید در بخش کشاورزی شهرستان جم، افزود: به‌دلیل کمبود آب، کشاورزی در منطقه خطر است و باید کشاورزان به سمت کشت گلخانه‌ای بروند. کشت گلخانه‌ای طبیعتا نیازمند ایجاد یک گلخانه است و احداثآن نیازمند سرمایه‌گذاری بسیار زیادی است. مسئولین امر باید کمک کنند تا با اعطای تسهیلات بانکی، کشاورزان را به ایجاد گلخانه در منطقه تشویق کنند.

امام جمعه جم در مورد مناطق صنعتی موجود در جم و عسلویه، گفت: با توجه به وجود مناطق عظیم صنعتی باید از این پتانسیل‌ها در جهت رشد تولید استفاده کرد. با توجه به اینکه منابع نفت و گاز ناپایدار بوده و روزی تمام خواهند شد و از طرف دیگر با توجه به قوانین موجود باید با ایجاد بنگاه‌های اقتصادی کوچک و بزرگ و بنگاه‌های اقتصادی زود بازده تولید رشد پیدا کند. برای ایجاد بنگاه‌های تولیدی مشکلی نداریم. هم بسترهای قانونی وجود دارند و هم مردم از این موضوع استقبال می‌کنند.

وی ادامه داد: باید تولید پایدار در منطقه برای صنایع پلیمری، خودرویی و پلاستیکی ایجاد کنیم؛ چرا که منطقه ما در این زمینه‌ها بسیار مستعد است. این کار نیاز به عزمی دارد که دستگاه‌ها نسبت به نظام‌نامه مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل کنند.

محمدی یکی دیگر از موانع تولید را نبود زیرساخت‌ها دانست و افزود: نبود برخی از زیرساخت‌ها مانند شهرک‌های صنعتی در منطقه بسیار مهم است که این موضع را با فرماندار نیز مطرح نموده‌ایم. از طرف دیگر شهرک‌های صنعتی کشاورزی نیز باید راه‌اندازی شده تا به صنعت کشاورزی نیز کمک کند. در این صورت رونق تولید در منطقه کلید می‌خورد.

امام جمعه جم در مورد نبود صنایع تبدیلی در جم، گفت: لیمو یکی از عمده‌ترین محصولات کشاورزی شهرستان است. متاسفانه با نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی نمی‌توانیم مشتقات لیمو را به بیرون از کشور صادر نمایم تا ارزش افزوده بیشتری نصیب کشاورزان ما شود. برای همین دولت باید تسهیلات بانکی مناسبی را برای ایجاد صنایع تبدیلی در جم در نظر بگیرد.

وی در پایان گفت: آموزش تکنولوژی‌های روز کشاورزی می‌تواند برای بالا رفتن بهره‌وری و جهش تولید بسیار موثر باشد. در این صورت کشاورز نیز با انگیزه بیشتری کارمی‌کند تا برای خودش و جامعه موثرتر باشد. در مجموع برای رفع موانع تولید و در نهایت جهش تولید، رهبر انقلاب توصیه‌هایی دارند که با عمل به این توصیه‌ها می‌توانیم شاهد رشد و شکوفایی اقتصاد کشور باشیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha