جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نظری منفرد

حوزه/ استاد حوزه علمیه قوی شدن اراده انسان را از دستاوردهای ماه مبارک رمضان در اثر امساک و پرهیز از خوردن و آشامیدن دانست و گفت: انسان با اراده قوی می‌تواند برخی از خصلت‌های ناپسند خود را ترک کند و خود را به اخلاق پسندیده آراسته کند که خوش اخلاقی عبور از پل صراط را آسان می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد صبح جمعه در سخنرانی مراسم قرائت دعای ندبه در حرم مطهر بانوی کرامت اظهار کرد: پس از یک ماه روزه‌داری خداوند روز اول شوال را برای افرادی که در انجام فرمان الهی ثابت قدم بودند عید قرار داده تا برای کسب دستاوردهای ماه رمضان خدا را شاکر باشند.

وی حفظ دستاوردهایی که با زحمت به دست می‎آیند را امری عقلایی دانست و گفت: خداوند در آیه ۱۸۳ سوره مبارکه بقره دستاورد مهم ماه مبارک رمضان را تقوا که حالتی نفسانی برای ترک محرمات و انجام واجبات است دانسته و در قرآن به افرادی که تقوا دارند وعده های فراوانی از جمله نزدیکی به بهشت، عاقبت و پایان خوب، قبولی اعمال و بهره‌مندی از بهشت را داده است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان آفریده شده تا به کمال برسد، افزود: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند اگر کسی دو روزش مساوی بود ضرر کرده بنابراین نگهداری حالت تقوای الهی که با ریاضت در ماه مبارک رمضان به دست آمده خیلی مهم است.

وی قوی شدن اراده انسان را از دیگر دستاوردهای ماه مبارک رمضان در اثر امساک و پرهیز از خوردن و آشامیدن دانست و گفت: انسان با اراده قوی می‌تواند برخی از خصلت‌های ناپسند خود را ترک کند و خود را به اخلاق پسندیده آراسته کند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد ادامه داد: پیامبر(ص) در آغاز ماه مبارک رمضان در خطبه‌ای فرمودند که اگر کسی در ماه مبارک رمضان اخلاق خود را نیکو کرد فردای قیامت از پل صراط آسان عبور می‌کند بنابراین باید سعی کنیم دستاورد ماه رمضان را حفظ کنیم و به ماه رمضان آینده متصل کنیم و روح پاک شده از گناه را دوباره آلوده نکنیم.

وی با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) فرمودند شدیدترین اندوه این است که انسان فرصت‌ها را از دست دهد، گفت: خداوند در پایان ماه رمضان برات عمومی آزادی از آتش جهنم می دهد و به همین خاطر انسان احساس می‌کند سبک شده است و باید سعی کنیم این روحیه را تا ماه رمضان سال بعد حفظ کنیم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه پیامبر(ص) می‌فرماید خداوند برای شما در دنیا نشانه هایی برای رسیدن به خدا قرار داده و باید بر اساس آن نشانه‌ها حرکت کنیم، افزود: انسان اگر در خلقت آسمان‌ها و زمین و یا در خلقت خود تفکر کند به خداوند می‌رسد زیرا این پیچیدگی‌های خلقت مهمترین نشانه وجود خداوند است.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) فرمودند برای شما پایانی است و باید خود را به آن پایان برسانید، گفت: پایان و نهایت ما و این دنیا معاد و قیامت است و تکرار مردن و زنده شدن طبیعت در فصول مختلف نمونه‌ای از رستاخیز انسان در قیامت است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با بیان اینکه مرگ پایان کار انسان نیست بلکه پایان حیات دنیا است، گفت: همانطور که مدتی همه ما در شکم مادران بودیم و در آنجا حیات داشتیم و رشد کردیم و پس از مدتی به دنیا منتقل شدیم، بعد از این جهان هم انسان وارد دنیای دیگری به نام برزخ می‌شود و بعد از برزخ هم آخرت است.

وی تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند انسان وقتی قرار است از این دنیا عبور کند باید نیازمندی‌های بعد از دنیا را فراهم کند و آن ایمان و عمل صالح است که فردای قیامت زندگی امن و توأم با رفاه را برای ما فراهم می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha