سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عاملی-مدیر حوزه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: نگاه این حوزه، شکل‌گیری مرجعیت علمی همه‌جانبه به منظور ایفای نقش در هدایت دینی، هدایت سیاسی و خدمت اجتماعی و پاسخگویی به نیازهای جامعه و عرصه بین الملل است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، در شورای راهبری قرارگاه های علمی آموزشی حوزه علمیه خراسان، ابراز کرد: حوزه برای پاسخگو بودن باید از قرآن و عترت، ادبیات، کلام، فلسفه و ... بهره بجوید و خود را تقویت کند. نگاه این حوزه، شکل‌گیری مرجعیت علمی همه‌جانبه به منظور ایفای نقش در هدایت دینی، هدایت سیاسی و خدمت اجتماعی و پاسخگویی به نیازهای جامعه و نظام اسلامی و بین الملل است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه کار به صورت جدی، برنامه ای و ساختاری در حال شکل گیری است، گفت: فعالیت قرارگاه ها از سال ۹۶ کلید خورد و امروز شاهدیم که این فعالیت به صورت رسمی و جدی شکل گرفته و به عنوان یک حرکت جدید در رابطه با فعالیت های علمی، آموزشی و پژوهشی حوزه علمیه در قالب نو، خلاقانه و تحولی الگویی برای سایر حوزه ها معرفی می شود.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به اینکه پایه های علمی حوزه علمیه بر چند رکن استوار است که یکی از آنها دانش می باشد، ابراز کرد: تحولاتی که در حوزه علمیه خراسان اتفاق می‌افتد باید از نگاهی جامع برخوردار باشد که نخستین مسئله در این مورد، دانش است. در واقع همانطور که از امام راحل به عنوان انقلابی ترین عالم، دانشمند، متقی، شجاع، خلاق و نوآور یاد می شود، حوزه انقلابی باید عالم ترین باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه تا زمانی که دانش نباشد، بصیرت کافی و تحولی درست و آگاهانه، و تهذیب و اخلاق فراگیر در شخصیت انسان نمی تواند شکل بگیرد، گفت: بنا به آیه «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ(مجادله/۱۱)»، باور به تنهایی راهگشا و اثرگذار نیست بلکه ایمان با علم بارور می‌شود و هر دو همراه یکدیگر وهمزمان موجب رشد انسان هستند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی تاکید کرد: تعلیم و تربیت تفکیک ناپذیر است و استاد نیز بر همین اساس معلم و مربی و به تعبیر روایات «معلم خیر» نامیده می شود.
مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه باید افراد فرهیخته را با معیار دانش، بینش، ارزش و روش مورد سنجش و ارزیابی قرار داد، گفت: شیوه های مختلفی از گذشته تاکنون در تدریس بوده است اما به هر حال، برای ایجاد حرکت علمی همانطور که به محتوا نیاز است به روش نیز احتیاج داریم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه این چهار مسئله یعنی علم، بصیرت، اخلاق و روش متناسب با محتوا را باید در شناسایی و رتبه بندی ها لحاظ کرد، یادآور شد: قرارگاه های علمی آموزشی باید پیشتاز فعالیت‌های حوزوی باشند و در قالبی نو به توسعه کمّی و ارتقای کیفی بپردازند. به این صورت، اگر قرار باشد به عرصه های علمی به صورت عمومی نگاه شود هیچ اتفاقی در حوزه نمی‌افتد لذا به یکسری فعالیت‌های ساختاری متناسب به صورت بخش بخش و ستادی و تخصصی نیاز می باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه امروز دنیا برای هر قسمت از یک علم، ده ها تخصص را ایجاد کرده است، توضیح داد: با توجه به این مسئله، باید به طور ویژه کار کرد؛ قرارگاه ها نیز با این دیدگاه فعالیت می کنند که در نهایت، حرکتی مبارک در این حوزه علمیه به ثمر می نشیند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی بر تعامل میان اجزاء مختلف حوزه در عین تخصص اشاره و خاطر نشان کرد: به همین منظور آیین نامه جامع مربوطه در شورای راهبری قرارگاه ها ارائه می‌شود.

رئیس قرارگاه های علمی آموزشی حوزه علمیه خراسان یادآور شد: فعالیت‌های حوزه خراسان مبتنی بر اهداف چشم‌انداز، برگرفته از فرمایشات امام راحل و مطالبات مقام معظم رهبری انجام و برنامه‌ها در شورای راهبری قرارگاه ها، مصوب و اجرایی می‌شود.

در این نشست تعدادی از اعضای شورای راهبری و مسئولان قرارگاه های علمی آموزشی حوزه علمیه خراسان به ارائه گزارش و بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    0 0
    زمانی مرجعیت علمی صورت می گیرد که یک مرجع در مشهد باشد آیا هست؟ ثبت الأرش ثم النقش
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    0 0
    سلام فعلاً بحمدالله مرجعیت علمی با قم هست و در تمام عرصه های علمی و فرهنگی و تبلیغی قم زبان زد عام و خاص است... خوب است حوزه خراسان با قم بطور جدی تعامل کند تا شاید بُعد علمی خراسان هم تقویت شود تازه تکرار می کنم شاید! اول خراسان علمیتش را ثابت کند بعد به مرجعیت علمی فکر کند آقای مصباح عاملی چرا به یک نشست و چند عکس و گزارش بسنده می کنید؟ از طریق همین خبرگزاری پاسخگوی انتقادات ما باشید.