جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رضا مصباح

حوزه/ امام جمعه فامنین با تاکید بر اینکه بهترین مکان و جایگاه پرورش برای جوانی که به دنبال ترسیم هدف خلفت خود و رسیدن به تعالی و پیشرفت است، حضور در حوزه می‌باشد، گفت: حوزه کاری می‌کند که پس از تربیت در این مکتب، انسان می‌تواند تمام مشکلات جامعه را به این وسیله حل کند.

حجت الاسلام رضا مصباح امام جمعه فامنین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، با بیان اینکه انسان دارای دو بعد جسمانی و روحانی است، اظهار داشت: اگر تمام فلسفه خلقت آفرینش را در بعد انسانی خلاصه کنیم، بعد روح انسان است و جسم وسیله روح خواهد بود.

وی آنچه که باعث شده تا انسان خلیفه الله باشد را بحث رسیدن انسان به جایگاه حقیقی خود دانست و گفت: این مهم در صورتی محقق می‌شود که روح انسان به تعالی و سعادت برسد.

امام جمعه فامنین افزود: اگر به حقیقت بعضی از مسائل دست پیدا کنیم می‌فهمیم که اگر پزشک جسم وجود دارد، پزشک روح هم باید وجود داشته و حتی دارای جایگاه مهم‌تری نسبت به آن است و اگر پزشک روح خوب بتواند خود سازی کند، می‌تواند دگر سازی هم انجام دهد.

وی پیامبر گرامی اسلام را گل سر سبد خلقت خواند و مطرح کرد: کسی که در مسیر پیامبر اسلام(ص) هم حرکت می‌کند و طبیب دوار به طب رفتار می‌کند، یقینا او هم یکی از افرادی است که جایگاه و منزلت بالایی خواهد داشت.

حجت الاسلام مصباح با بیان اینکه اگر در دنیای فانی، انسان به تعلقات دنیایی و هوای نفس توجه کند در ورطه هلاکت و سقوط خواهد افتاد، عنوان کرد: لازمه عدم سقوط در این مسیر، آن است که هم برای خودمان زمینه ایجاد کنیم و هم برای دیگران، هم پیامبر باشیم برای خود و هم پیامبر باشیم برای دیگران.

وی با اشاره به نقش حوزه‌های علمیه در تربیت و انسان سازی، اظهار داشت: اگر انسان بتواند خود و سپس جامعه را بسازد، می‌توانیم به مدینه فاضله دست پیدا کنیم و لذا با مشاهده تاریخ مشاهده می‌کنیم که بالاترین شخصیتی که توانسته  تاریخ را تکان دهد، حضرت امام(ره) هستند که تربیت یافته حوزه بوده‌اند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: افرادی مثل فارابی‌ها، خواجه نصیرها، ابوریحان‌ها و ابوعلی سیناها که زمینه ساز برای علوم مختلف، از ریاضی تا نجوم و طب، بودند، برخاسته‌ از حوزه و تربیت یافته مکتب حوزه هستند.

وی با تاکید بر اینکه بهترین مکان و جایگاه پرورش برای جوانی که به دنبال ترسیم هدف خلفت خود و رسیدن به تعالی و پیشرفت است، حضور در حوزه می‌باشد، گفت: حوزه کاری می‌کند که پس از تربیت در این مکتب، انسان می‌تواند تمام مشکلات جامعه را به این وسیله حل کند.

امام جمعه فامنین با بیان اینکه اگر روحانی، طبیب روح و یا استاد اخلاق در جامعه نباشد یقینا کار تمام ارگان‌ها ناقص خواهد ماند، مطرح کرد: پزشک در صورتی می‌تواند طبابت کند که روح خود را تعالی بخشید و معلم نیز در سایه اینکه روح خود را تعالی داده باشد، می‌تواند دانش آموزان را تربیت کند.

وی یادآور شد: جایگاه مبلغ و روحانی در جامعه، جایگاه بی‌بدیل و بی نظیری است که جوانان می‌توانند برای بقای جامعه اسلامی و آینده خود، با تصمیم درست وارد حوزه شوند و این راه را برگزینند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha