پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
محمد تقی دشتی

حوزه/رئیس مرکز پژوهشی مبنا گفت: هنوز وعده خدا در مورد رزق و روزی را باور نداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، محمدتقی دشتی، رئیس مرکز پژوهشی مبنا امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته جمعیت در پژوهشی به راهکارهای افزایش جمعیت اشاره کرد و افزود: تغییر باور و بینش مردم در مورد بحث رزق فرزندان یکی از مسائل مهمی است که توسط حوزه های علمیه، صدا و سیما و نهادهای فرهنگی باید به خوبی در جامعه تبیین گردد.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا افزود: مشکل این است که به جای خدا نشسته ایم در حالیکه خصلت مدرنیته غربی هم همین است، وعده خدا در مورد رزق و روزی را باور نداریم، پدر و مادر فکر می کنند روزی فرزندان را آن ها می‌دهند، در حالی که والدین واسطه رزق هستند.

فرق لذت گرایی و راحت طلبی با احساس خوشبختی در مردم باید نهادینه شود

وی افزود: نهادینه کردن فرق لذت گرایی و راحت طلبی با احساس خوشبختی در مردم نیز یکی از مسائل مهم است، مردم لذت و راحت طلبی را با خوشبختی اشتباه گرفته‌اند، به همین دلیل هر قدر ثروتمند شوند یا بدون بچه راحت باشند، احساس خوشبختی نمی کنند، احساس خوشبختی در اوج مشکلات، سختی ها و زحمت هم امکان‌پذیر است، اما لذت این گونه نیست.

لذت طلبی اعتیادآور و خوشبختی آرام بخش است

وی عنوان کرد: لذت طلبی اعتیادآور و خوشبختی آرام بخش است و در بسیاری از موارد فقرا خوشبخت ترند، آموزش و پرورش  ، روان شناسان و مبلغان باید در مورد این موضوع کار کنند.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا خاطرنشان کرد: افزایش حق اولاد به میزان قابل توجه در حقوق کارمندان، معلمان، کارگران و حقوق بگیران از جمله مسائل مهمی است که باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

وی با اشاره به دیگر ظرفیت ها و امکانات تشویقی در افزایش جمعیت اظهارکرد: رایگان کردن هزینه زایمان طبیعی و پرداخت هزینه آن به اندازه سزارین به پزشکان، همچنین اختصاص زمین برای دو سالگی فرزندان آن و ارائه سند آن به والدین یا اعتبار آن نیز از این مولفه های تشویقی است.

استاد دانشگاه گفت: از مهم ترین ابزارهای تشویقی مقدم داشتن صاحبان فرزند در استخدام در صورت شرایط مساوی و ترویج فرهنگ گرفتن خدمتکار، توسط زنان شاغل برای پرستاری فرزندان و تدارک مهد کودک رایگان توسط ادارات و نهادهاست.

وی افزود: تبدیل شدن فرزند آوری به خط قرمز یا اصل غیرقابل عدول در فیلم ها، صدا و سیما و امتیاز بندی پزشکان زنان زایمان بر اساس میزان فرزندآوری طبیعی و سالم نیز می تواند به عنوان مشوق قرار بگیرد.

ضرورت رفع موانع باروری زوجین

رئیس مرکز پژوهشی مبنا در خصوص اصلی‌ترین مانع ملموس فرزندآوری عنوان کرد: بالارفتن هزینه فرزندآوری و فرزندداری و طاقت‌فرسا شدن و زیاد شدن زحمت فرزندآوری و فرزندداری و رفع موانع باروری زوجین، هزینه بالا ی ۲۵ درصد ناباروری‌ها  و۴۰ درصد سقط جنین ناخواسته، ۵۰۰ هزار سقط جنین خواسته و ترس از آینده اقتصادی و تربیتی فرزندان از آن جمله موانع است

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha