چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ مدرسه بهاری شبهه پژوهی معرفت شناسی ویژه اساتید سطوح عالی و طلاب سطح۴

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین حسین زاده گفت: سه ضلع معرفت شناسی، روش شناسی و منطق پشتوانه همدیگر هستند تا با تکیه بر علم حضوری مشکلات معرفتی بشر را بتوانند حل نمایند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده در مدرسه بهاری شبهه پژوهی معرفت شناسی که به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه و با همکاری انجمن معرفت شناسی برگزار شد به بیان مطالبی در موضوع جایگاه معرفت شناسی در منظومه دانش‌های دینی پرداخت و گفت: سوبجکتیویسم قرائتی جدید در عرصه معرفت شناسی است و شکلی از  نسبت گرایی می باشد.

وی افزود: مسئله مهم در این عصر راه ها و منابع معرفت است؛ ما در عصر حاضر می بینیم که راه های مختلفی به عنوان منابع معرفت معرفی شده اند.

این محقق و پژوهشگر حوزه خاطرنشان کرد: برای بشر متعارف منابعی از قبیل حواس ظاهری، حواس باطنی، عقل نظری، عقل عملی، حافظه، مرجعیت، علم حضوری و علم حصولی مطرح می باشد.

وی گفت: معرفت به دو نوع حضوری و حصولی تقسیم می شود؛ علم حضوری یک مسئله بسیار مهم در فلسفه اسلامی می باشد در حالی که در فلسفه های دیگر مورد غفلت واقع شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسین زاده تصریح کرد: دست کم بخشی از سرمایه های معرفتی ما از نوع علم حضوری است؛ آموزه ی علم حضوری کمک بسیار بزرگی در مواجهه ما با شکاکان و نسبیت گرایان می باشد.

وی افزود: ما با کمک علم حضوری می توانیم بسیاری از ادعاها و آموزه های خود را به اثبات برسانیم.

این محقق و پژوهشگر حوزه بیان داشت: در علم حصولی مفاهیم و تصورات را مورد بررسی قرار می دهیم؛ تقسیم بندی های زیادی در مورد تصدیقات وجود دارد اما همه آن ها در معرفت شناسی تأثیر ندارند.

وی گفت: در حوزه های فلسفه، هندسه، حساب و غیره عمده گزاره ها از نوع پیشین هستند اما گزاره های پسین را هم داریم که بر اساس دو معیار ارائه شده از سوی مرحوم استاد مصباح یزدی و شهید صدر قابل بررسی می باشند.

حجت الاسلام والمسلمین حسین زاده اظهار کرد: تمام فیلسوفان غربی شکاک و نسبیت گرا نیستند؛ مسیر تاریخ فلسفه غرب به سمتی رفته که نتوانسته است مسائل ژرف را حل نماید.

وی عنوان داشت: سه ضلع معرفت شناسی، روش شناسی و منطق پشتوانه همدیگر هستند تا با تکیه بر علم حضوری مشکلات معرفتی بشر را بتوانند حل نمایند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: وحی و الهام نیز در مسیر معرفت شناسی دینی نقش دارند و باید آن ها را مورد توجه قرار داد؛ در علم کلام ثابت می شود که معصوم حرفش دارای حجیت بوده و برای ما مرجعیت دارد.

وی افزود: معرفت شناسی با مطالعه صرف به دست نمی آید و نیازمند استاد است.

حجت الاسلام والمسلمین حسین زاده خاطرنشان کرد: معرفت شناسی دینی و معرفت شناسی مطلق را باید با اساتیدی همچون علامه طباطبائی و شهید مطهری آموخت.

وی ادامه داد: در حوزه نسبیت گرایی، دو نوع نسبیت گرایی پنهان و آشکار را داریم؛ متأسفانه در معرفت دینی نیز نسبیت گرایی نفوذ پیدا کرده است.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در حوزه فلسفه علم، همچون آنهایی که به آنارشیسم اعتقاد دارند را در داخل کشور خودمان داریم که به نسبیت گرایی دچارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha