جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 959749
۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
صندوق رأی

حوزه/ یکی از کارشناسان سیاسی با اشاره به اینکه بر اساس تعالیم دینی، همه انسان‌ها در مقابل اعمال خویش پاسخگو هستند و در برابر خدای بزرگ باید پاسخ قانع کننده‌ای برای رفتارهای متفاوت خویش داشته باشند، شرکت در انتخابات و رأی دادن را بعنوان یک وظیفه و تکلیف شرعی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، محمد جواد بیات با اشاره به اینکه بر اساس تعالیم دینی، همه انسان‌ها در مقابل اعمال خویش پاسخگو هستند و در برابر خدای بزرگ باید پاسخ قانع کننده‌ای برای رفتارهای متفاوت خویش داشته باشند، شرکت در انتخابات و رای دادن را بعنوان یک وظیفه و تکلیف شرعی عنوان کرد.

در این یادداشت آمده است: همان طور که در شماره های قبلی عنوان گردید، برنده اصلی در انتخابات نظام جمهوری اسلامی، مردم هستند و در این قسمت به تاثیرات و پاسخگویی در محضر الهی با موضوع انتخابات خواهیم پرداخت.

به تجربه یافته‌ایم برگزاری هرگونه انتخاباتی در کشور تاثیرات مثبتی در ابعاد سیاسی، اجتماعی و روانی در ملت ایجاد خواهد کرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند، اولین اثر انتخابات این است که نشان دهنده حیات و خود آگاهی یک ملت است.

امام علی (ع) حاکمیت سیاسی را حقی از سوی خداوند و متعلق به او دانسته است و همواره از سلطه انسان‌های فاسق و بی دین بر این حق الهی و جامعه اسلامی نگران و اندوهگین بود. تاسف امام متقیان بر این بود که چگونه نااهلان به جای شایستگان نشستند و انقلاب عظیم اسلامی پیامبر اعظم(ص) را به انحراف کشانده وآرمان‌های مقدس آن فرستاده الهی را نقش بر آب کردند. از این رو چنانچه مردم فاسدان را برگزینند، جامعه اسلامی نیز به سمت حکومت فاسدان حرکت می‌کند و در نتیجه، خداوند ستمگران را بر مردم آن دیار چیره خواهد کرد.

امام همام مولی الموحدین می‌فرماید: درصورت عدم حضور خوبان و اداره امور کشور بدست شایستگان، مسند حکومت و سیاست توسط ظالمان و غارتگران ربوده خواهد شد و سکوت در مقابل ظالمان به مثابه رضایت و همراهی با آنان تلقی می‌گردد. حضرت امام خمینی(ره) با استناد به متون خدشه ناپذیر دینی و روح حاکم بر فقه و حقوق اسلامی می‌فرمایند؛ عدم دخالت ملت، مراجع و علماء بزرگ تا طبقه بازاری و کشاورز، کارگر و کارمند، همه و همه در نسل حاضر و چه در نسل‌های آتیه، و چه بسا که در بعض مقاطع عدم حضور و مسامحه، گناهی باشد که در راس گناهان کبیره است.

با توجه به اینکه هر نوع انتخاب ناصحیح سرنوشت یک جامعه و کشور را حداقل به مدت چهار سال دستخوش بحران یا شکست و ناکامی‌های جبران ناپذیر فرهنگی و سیاسی می‌کند و حقوق آن ملت را ضایع کرده و ضررهای بیشماری را متوجه آنان می‌کند، بر همگان لازم است با درایت و هوشیاری کامل این قدرت عظیم را به کاندیدای اصلح که به تفصیل پیرامون آن خواهیم نوشت واگذار نمایند. 

امام امت می‌فرماید: سرنوشت اسلام و مسلمین را به دست کسی که لایق برای این مقام نباشد، ندهید. بنابراین انتخاب رئیس جمهور، خواندن نماز و گرفتن روزه نیست که اگر همراه شرایط نبود تنها باطل باشد و بصورت صحیح اعاده گردد. بلکه بی توجهی در انتخابات سرنوشت سوئی را برای دنیا و آخرت رای دهندگان و شخص رئیس جمهور رقم خواهد زد. از این رو باید مواظب بود انتخاب رئیس جمهور غیر مکتبی سیلی به اسلام نباشد؛ بلکه با انتخاب کاملا معقول و منطقی سربازی فداکار را در صحنه دفاع از اسلام و منافع  مسلمین و اقلیت‌های مذهبی وارد کنیم.

امام به صراحت عاقبت چنین فرد منتخبی را مطابق سند موجود در صحیفه نور جلد ۱۱ صفحه ۲۴۹ چنین گوشزد می‌فرمایند: اگر ریاست جمهور خوب باشد آن است که خدمت به ملت می‌کند و اگر بد باشد آن است که راه جهنم را باید بپیماید. لذا سپردن زمام امور کشور بدست غیر اصلح بطور کور کورانه و بدون تحقیق و بررسی همه جانبه کاری عبث، غیر عاقلانه و معارض با توصیه‌های دینی و فتاوای فقهیان خواهد بود و همچنین از مصادیق کمک به متجاوز و غاصب حریم عمومی و حقوق شهروندی خواهد بود. بی تردید رای دهنده مسوول عواقب انتخاب خود خواهد بود.

هر چند نقش شورای محترم نگهبان در دقت و تائید صلاحیت افراد ذیصلاح نقش بسیار کارآمد و کلیدی است و در انجام رسالت خطیر خود بدون در نظر گرفتن هرگونه غوغا سالاری و هیاهوی سیاسی معترضین با پشتیبانی و حمایت آحاد مردم به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل نمایند.

از آنجا که بر اساس تعالیم دینی، همه انسان‌ها در مقابل اعمال خویش پاسخگو هستند و در برابر خدای بزرگ باید پاسخ قانع کننده‌ای برای رفتارهای متفاوت خویش داشته باشند، لذا شرکت در انتخابات و رای دادن به کاندیدای مورد نظر نیز بعنوان وظیفه و تکلیف شرعی قلمداد می‌شود، از این رو چنانچه گزینش افراد منتخب بر اساس معیار حق و شرع صورت نپذیرد. مردم باید در انتخاب خویش پاسخگو باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha