شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کتاب

حوزه/ رساله سطح چهار حوزه علمیه خراسان با عنوان «نقش زنا در حرمت نکاح، ادله موافقان و مخالفان» به همت اداره مدارج علمی معاونت آموزش این حوزه دفاع شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، رساله سطح چهار حجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی با عنوان « نقش زنا در حرمت نکاح، ادله موافقان و مخالفان» به‌صورت مجازی در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد و توسط اساتید داور حجج‌اسلام والمسلمین مرتضی نوروزی و سید علی دلبری، موردبررسی و ارزیابی قرار گرفت.

تدوینگر این پایان‌نامه بابیان اینکه نکاح و تشکیل خانواده در اسلام، جایگاه والا و بسیار مهمی دارد، گفت: بستر اصلی رشد شخصیت انسان و زیربنای جامعه ایمانی، پویا و موفق، نکاح و تشکیل خانواده است.

وی با اشاره به اینکه رشد معنوی، گناه زدایی، طهارت روحی، سیر انسان به‌سوی بهشت، رسیدن به آرامش روحی و روانی، کنترل غریزه جنسی و تربیت نسل صالح و سالم، اهداف مهم ازدواج در اسلام هستند، افزود: همین اهمیت ویژه باعث شده تا شرع مقدس اسلام، شرایط و قیود و قوانین ویژه‌ای برای تشکیل خانواده قرار داده تا در پرتو آن زن و مرد علاوه بر تأمین نیازهای خود در چهارچوب این نهاد مقدس به اهداف عالیه فردی و اجتماعی آن نیز دست یابند.

حجت‌الاسلام فیض‌آبادی تصریح کرد: در آموزه‌های دین مبین اسلام، آیات و روایات فراوانی درباره مقدمات نکاح، آداب و شرایط آن وجود دارد که همگی مؤید اهمیت بسیار زیاد آن است. توصیه‌های اکید شارع مقدس در معیارهای انتخاب چون: ایمان، پاک‌دامنی، خانواده اصیل و طیب، دارای سجایای اخلاقی، هم‌کفو بودن، دل‌نشین، و نهِی از ازدواج با کسانی که مورد تائید شارع نیستند همچون مردان و زنان هرزه نگاه، مشرک، ضعیف الایمان مشرک دارای دوستان از جنس مخالف و... و تاکید بر رفتارهای دینی در طول زندگی حتی بعد از جدایی به‌وسیله طلاق و مرگ...، مؤید اهمیت این مسئله است.

وی با اشاره به اینکه یکی از قیود مهمی که شارع در بحث نکاح قرار داده، منع از ازدواج با زناکار است، ادامه داد: گرچه قاعده و اصل اولیه در نکاح جواز ازدواج با زنانی است که شارع مقدس به‌عنوان عام یا خاص از آن نهی ننموده، اما در فقه با استناد به آیات و روایات یکی از موانع نکاح که باعث حرمت ابدی می‌شود را زنا قرار داده است.

طلبه سطح چهار حوزه علمیه خراسان بابیان اینکه زنا رابطه خارج از حد شرعی زن و مردی است که مجوز رابطه شرعی بر اساس ازدواج را ندارند، تصریح کرد: زنا، عمل ناپسندی که شارع مقدس آن را در ردیف شرک قرار داده و شدیدترین مجازات درملأعام و بدون رأفت اسلامی را برای آن مقرر کرده است. حتی برای کسی که فردی را متهم به این عمل کند حد قذف و لعان قرار داده و حرمت ابدی برای این‌ها را مقرر کرده است.

وی اضافه کرد: با توجه به کاهش پایبندی به احکام اسلامی و بروز روابط خارج از حدود شرعی در جامعه و خانواده‌ها، حتی بین افراد دارای همسر از طرق و صورت‌های گوناگون که منجر به فروپاشی خانواده‌ها و گاه ازدواج‌های متزلزل و بدون تداوم گشته و اثرات سهمگین روانی، اقتصادی، عاطفی، معنوی، فردی و اجتماعی چون افسردگی، فرار از منزل، جدایی، رهایی فرزندان در جامعه و ... را در پی دارد و گاه به خاطر همین روابط ازدواج‌های حرام صورت می‌گیرد که مسائل ارث و محرمیت و...را به چالش می‌کشد، ضروری است احکام فقهی خانواده و نکاح به‌دقت موردبررسی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام فیض‌آبادی ابراز کرد: هدف از این تحقیق بررسی دقیق احکام فقهی زنا و نقش آن در مانعیت نکاح و صور متعدد آن از حیث حکم تکلیفی(حرمت اباحه حلیت کراهت جواز) و وضعی (صحت و بطلان) در فقه امامیه است.

گفتنی است، تدوینگر این رساله سطح چهار از هدایت و راهنمایی حجج اسلام و المسلمین رضا حق پناه به عنوان استاد راهنما و محمدحسن ربانی در مقام استاد مشاور، بهره برده است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha