چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
کد خبر: 960180
۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
حجت الاسلام حاجیلویی محب

حوزه/ مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه دستیابی به رشد اخلاقی و ایجاد ارتباط سازنده با دیگران، نیازمند درمان بیماری خود بزرگ بینی و خود پسندی است، گفت: شناخت خواستگاه خود پسندی، راهی مهم برای اصلاح روح و روان انسان‌ها و درمان این بیماری است.

حجت الاسلام محمدمهدی حاجیلویی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، با بیان اینکه دستیابی به رشد اخلاقی و ایجاد ارتباط سازنده با دیگران، نیازمند درمان بیماری خود بزرگ بینی و خود پسندی است، اظهار داشت: شناخت خواستگاه خود پسندی، راهی مهم برای اصلاح روح و روان انسان‌ها و درمان این بیماری است.

وی افزود: گاهی برخورداری از دانش و خرد، خواستگاه خود بزرگ بینی و تکبر می‌شود، در حالی که اندوختن دانش راهی است تا انسان خود و پیرامونش را بهتر بشناسد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه انسان حتی با وجود سالیان سال تحصیل و علم آموزی باز هم از دانش کافی برخوردار نیست، مطرح کرد: بنابر آیه ۸۵ سوره اسرا، تنها جز اندکی دانش به انسان داده شده است، به این معنی که "برتر از هر صاحب دانشی، دانشوری است"بنابراین به همین دلیل گفته شده که دایره دانش بشر نسبت به معلومات دنیوی محدود است.

نبیند مدعی جز خویشتن را
که دارد پرده پندار در پیش
گرت چشم خدا بینی ببخشند
نبینی هیچ کس عاجزتر از خویش

وی با بیان اینکه گاهی پرهیزکاری و انجام عبادت می‌تواند خواستگاه خود بزرگ بینی و تکبر باشد، یادآور شد: هدف اصلی از عبادت، گسترش روح بندگی نسبت به خداوند است و لذا نباید انسان فراموش کند که پرهیزکاری و عبادت، توفیقی از جانب خداوند تبارک و تعالی نسبت به بنده است.

حجت الاسلام حاجیلویی با تاکید بر اینکه باید مراقب باشیم تا عبادتمان به ریا، خود بزرگ بینی و تکبر آلوده نشود، اظهار داشت: بر پایه خطبه ۱۹۳ نهج‌البلاغه، در زمان آفرینش موجودات، خداوند هم از فرمان برداری بشر بی‌نیاز بود و هم از نافرمانی او در امان، چرا که پروردگار به عدالت و فرمان برداری انسان نیازی ندارد و این بنده است که نیازمنده به عبادت و دعا در درگاه الهی است، و می تواند بیشترین بهره را از عبادت و طاعت خود در دنیا و آخرت ببرد.

از آستان پیر مغان سر چرا کشیم
دولت در آن سرا و گشایش در آن در است

وی در ادامه به تشریح راز موفقیت کتاب مفاتیح‌الجنان از زبان نویسنده آن پرداخت و گفت: داستانی از مرحوم محدث قمی نویسنده مفاتیح نقل شده به این مضمون که، پدر مرحوم قمی هر روز در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به پای منبر شیخ عبدالرزاق مساله‌گو می‌رفت و به صحبت‌های او که از کتاب منازل الآخره برای مردم بیان می‌کرد گوش می‌داد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا تصریح کرد: یک روز پس از برگشت از حرم، پدر مرحوم محدث قمی رو به فرزند خود کرد و گفت: "ای کاش تو هم همانند این شیخ مسئله‌گو می‌شدی و می‌توانستی مثل او را از روی منبر این کتاب را برای مردم بخوانی".

وی با تاکید بر اینکه تواضع انسان را گرامی و تکبر او را به خاک خواهند انداخت، خاطر نشان کرد: مرحوم قمی هیچگاه ابراز نداشت که آن کتاب و کتب دیگر جز تالیفات خود اوست، بلکه در پاسخ به پدرش تنها درخواست دعای خیر و عاقبت به خیری برای خود داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha